Tja., als je ambities lager zijn, is het ook makkelijker om ze te halen. Maar toch, Tesla wordt verslagen door GM in dit specifieke geval.
Zoals jullie wel eens hebben gelezen, halen we Tesla nog weleens aan als het gaat om elektrische auto’s. Dat is op zich ook wel logisch. In veel opzichten heeft Tesla namelijk winnende formule in huis. Alle andere EV-producten die enigszins concurreren, leggen we naast de Tesla-meetlat.
Als het gaat om General Motors, is Tesla altijd enkele lichtjaren verwijderd en ja, we weten het, een lichtjaar is een lengtemaat om afstand te meten, niet de tijd. Natuurlijk, met de Chevy Volt/Bolt (Opel Ampera(-E) in Nederland) heeft GM wel goede wil laten zien, maar niet voldoende.
Tesla wordt verslagen
De Cadillac Lyriq moet zorgen voor de revolutie bij GM. Ja, Ook wij noemen de auto een heuse Tesla-killer. Het is namelijk een auto die vanaf de ventieldoppen is ontwikkeld als EV, geen omgebouwd compromis. Net als Tesla had ook Cadillac een releasedatum om de auto te onthullen en op de markt te brengen. In tegenstelling tot Tesla doet Cadillac iets vreemds: ze lopen voor op schema! Dat meldt Carscoops.
Dat is hoogst opmerkelijk. Zeker nu er veel toeleveranciers kampen met uitwassen van het coronavirus (halfgeleiders) en de oorlog in Oekraïne, stelt men veel introducties eventjes uit. Maar dat geldt dus niet in dit geval. De Cadillac Lyriq (modeljaar 2023) is nu al in productie.
klopje op de schouder
General motors mag zichzelf wel een klopje op de schouder geven. De fabriek in Spring Hill werd eind 2020 gesloten om helemaal aangepast te worden voor de productie van EV’s. Amper anderhalf jaar is het zo ver.
Ok, we moeten de grap gewoon eventjes maken. Omdat het zó slecht is. Komt ie: iedereen is lyrisch over de Cadillac Lyriq… De orderboeken gingen tijdens de zomer van 2021 open en in 10 minuten waren alle beschikbare slots vergeven. Vanaf 19 mei 2022 gaan de orderboeken weer open. Cadillac zal de productie flink moeten opschroeven. Nu zitten ze op 3.200 stuks per jaar, maar dat worden er 25.000 op jaarbasis gaan worden. Dat zijn dan nog géén Tesla-aantallen.
Meer lezen? Deze elektrische auto’s zijn in 2022 leverbaar!
rickross zegt
leuk artikel, een lichtjaar meet echter geen snelheid, maar afstand ;)
Het is de afstand die het licht in één jaar aflegt (erg veel dus)
willeme zegt
@rickross: je hebt helemaal gelijk ;-), is inmiddels aangepast. Dankjewel!
tjorque zegt
@rickross wij zeggen soms “mijlen/kilometers voorliggen” op de concurrentie in die optiek is lichtjaren toch een goede analogie…
dutchmugs zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flutterby zegt
Tja, onderdelen voor 25.000 stuks p/j is een stuk makkelijker dan 250.000 stuks. Tesla maakt zich waarschijnlijk meer druk om aantallen van 2.500.000 per jaar (3 en Y zijn praktisch hetzelfde en zelfs de Plaid leent de koeling van dit platform).
frank2b zegt
Ik zou dit eerder vergelijken met de EQS dan met Tesla.
Maar dat terzijde.
Zijn er nog wat interessante statistieken over deze wagen te vermelden, bijvoorbeeld range en dergelijke?
porker zegt
Als tesla maar verslagen is hè jongens. Nog iets, gm verslaat Tesla op het vlak van alfabetische volgorde!
Rick-dos zegt
Nog een punt waar deze Cadillac de Tesla verslaat namelijk de looks. Maar goed, dat is wel een heel lage lat dat door bijna alle merken wel wordt gehaald…
porker zegt
@Rick-dos: bril nodig?
Rick-dos zegt
@porker Verblind door je Tesla fanboyism of door je adoratie van Musk? Of beiden?
ffw88 zegt
Zo zo, creatief en vergezocht hoor om bovenstaande titel te kunnen gebruiken.
Daremaster Co zegt
Ja, kan niet serieus bedoeld zijn dit verhaal can Willeme! Lachwekkend zelfs.
shalomleon zegt
Wel rare conclusie, ze lopen voor op schema. Ik wil vor 2023 ook 30 zijn geweest. Wow tis me al gelukt
Daremaster Co zegt
Lachen zeg, wat een onzin! Kan die nieuwe GM software updates doen over WiFi?
Kan je de airco laten draaien als je even een winkel inloopt in de zomer?
Daar gaat het om als het gaat over waarom Tesla zoveel verkoopt, niet of er batterijen inzitten.
Het is een smartphone-smartphone vergelijking, niet smartphone-mobile phone. Als die GM geen technologie heeft naast alleen batterijen, dan is het een Nokia, geen iPhone..