![](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-4.jpeg)
Hadden we daar behoefte aan? Kennelijk wel. De 911 ST komt eraan!
De Porsche 911 is een evergreen. Het is de sportwagen waarmee je alles kan. Je kunt ‘m inzetten als daily en je kan ‘m zelfs parkeren bij de Albert Heijn. En je kunt er ook mee blazen op de Autobahn en op het circuit kom je met elke 911 prima uit de voeten. Een ander sterk punt is dat er enorm veel verschillende smaakjes zijn.
Van een eenvoudige 911 Carrera tot de snelste zonnestudio ter wereld: de 911 Turbo S Cabriolet. Daartussen zijn er ook nog de nodige circtuitspeeltjes als de GT3. Dan is er ook nog een GTS en sinds kort hebben we de 911 Sport Classic. Maar daar houdt het dus niet bij op, want er komt nog een GT3 RS (die rijdt al op de Nürburgring) en een 911 Safari.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-1.jpg)
911 ST
Kortom, meer dan voldoende smaakjes. Maar er komt er dus nóg een smaakje van de Porsche 911 bij. Dat bevestigt Motor1.com. Heel even dachten we aan de 911 Carrera T, een basis-Carrera met een paar sportieve upgrades. Maar nee, daarvoor moeten we waarschijnlijk wachten tot na de facelift. Nee, het gaat om de 911 ST. Dat is niet een 911 Carrera S met de T-behandeling, maar een variant op de GT3. De GT3 Touring, om precies te zijn.
![911 ST](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-15.jpg)
![911 ST](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-13.jpg)
![911 ST](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-14.jpg)
![911 ST](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-8.jpeg)
![911 ST](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-10.jpg)
![911 ST](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-9.jpg)
![911 ST](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-11.jpg)
![911 ST](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-12.jpg)
De 911 ST is een zogenaamd ‘Heritage’-model, een beetje in de geest van de 911R, Sport Classic en Speedster. De originele 911 ST was een raceauto waarbij Porsche de focus legde op een zo laag mogelijk gewicht. Het is geen RS, want de 911 ST krijgt geen extreme spoilers. Wel is er een double bubble-roof, zijn er racekuipen en de neus van een GT3. Wat het precies gaat worden, moet de tijd uitwijzen.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-3.jpeg)
Basis: GT3 Touring
Qua techniek is het gewoon een 911 GT3 Touring, dus met 4.0 zescilinder boxer motor zonder turbo. Er komt overigens ook nog een derde variant na de Sport Classic en de 911 ST en dat is een retro-variant op basis van de GT3 RS, die nog moet komen. Het is een overschot aan modellen, maar Porsche heeft hier goed over nagedacht.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-7.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-5.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/05/porsche-911-st-2022-970-6.jpg)
Nu het nog kan, proberen ze er zo veel mogelijk van te verkopen. En als je kijkt naar de prijzen van gebruikte speciale 911’s, zal het ongetwijfeld een prima investering zijn. De 911 ST wordt ongetwijfeld de nieuwe favoriete auto van @jaapiyo.
Meer lezen? Deze 8 Porsche 911 smaakjes zijn er nog niet!
Weer een variant van de Porsche 911 die niet leverbaar is. Omdat die gelimiteerd is en omdat de leveringen van alle auto’s sowieso een probleem zijn. Je vraagt je af wat het nut nog is van zoveel modellen.
Dan hebben we inmiddels ook wel heel veel speciaaltjes. Blijven ze allemaal hun waarde houden of is een gewone GT3 straks voor lulletjes?
@Wouter: De touring vind ik nog steeds het snoepje van de line up.
Ja, gedeeltelijk. De turbomotor heeft zo’n bak meer koppel, dat rijdt toch ook wel subliem. Een juist gespecte GTS is dan toch ook wel lekker.
Overigens worden inmiddels het merendeel van de GT3’s als Touring uitgeleverd….
Het is allemaal mooi, maar ik word wel een beetje 911-moe.
@GebakkenLei:
Meer dan BMW(i) moe?
Haha scheelt idd niet veel!
ja, dat is de Opel/VW onder de sportwagens, totaal niet exclusief.
Heeft deze dan wel een achterbankje?
ST…. Sanitary Towel. Ford maakte ooit diezelfde fout en dat werd breed uitgemeten in Top Gear.
Vroeger was een speciale editie iets voor als het model bijna werd vervangen. Ramvol opties tegen een redelijke prijs en dan proberen om je productielijnen draaiende te houden tot het einde van het model. Dit begint een beetje idioot te worden, zoveel modellen. Je zal maar last hebben van keuzestress!
Jammer, dit vult geen bestaand gat op zoals de touring wel doet, enkel de portemonnee van de lucky few.
Het zou wel tof zijn als deze ook daadwerkelijk gestript wordt van gewicht (elektrische stoelen/ramen, isolatie, achterbank, navi, airco etc) en er dan een lager prijskaartje aan hangt. Maar dat gaat niet gebeuren.
Bij mijn weten kan de touring (en de gt3(rs) dus ook niet) niet met achterbankje geleverd worden, daarin zou de ST onderscheidend kunnen zijn. Maar je kan natuurlijk ook een after market bankje in een touring laten plaatsen en even opnieuw naar het RDW rijden
Het is toch gewoon logisch dat na de Panamera Sport Turismo en Taycan Sport Turismo er ook een 911 Sport Turismo komt?
Kortom, een GT3 Touring met een ductail en een hele hoge prijs. De ideale 911 is een Turbo S Targa, maar die maken ze dan weer niet.
Niet mee eens, de ideale porsche is een GT3 RS cabrio met achterbankje en vierwielaandrijving en de grootst mogelijke vleugel… en als we dan toch bezig zijn doe dan ook maar kauwgomballenmachine voorin.
Maar als je veel coin hebt, kan je wel gaan voor de Ruf Turbo Florio.
Als alles speciaal is, is niks meer speciaal.
@harrie: behalve de nieuwe kleren van de keizer, toch?
Waar blijft de 992 GT2 RS?
De gehele productie voor de komende 3 jaar zal vast wel weer uitverkocht zijn binnen 912 seconden. We worden weer blij gemaakt met een dooie kever! 🥱
Zie de spy foto’s van dit beest:
https://carbuzz.com/news/spied-porsches-next-heritage-911-will-be-even-more-special
Hij krijgt de breedte van de Turbo in de GT3 Touring look. Deze limited edition zou misschien zoals als het origineel op 24 stuks kunnen uitkomen.
Wat heeft het trouwens voor zin om een 911 te parkeren bij AH? Boodschappen kun je er maar in beperkte mate in kwijt, dus dan gebruik je liever een andere auto. En dat eeuwige simpele gekwek dat hij inzetbaar is als daily, dat kun je eigenlijk ook met vrijwel elke andere auto, tenzij je meer dan 2 personen moet vervoeren.