Een sedan? Het kleinste wat de Britten te bieden hebben is de vijf meter lange XF. Er wordt dan ook al jaren gespeculeerd over een 3 Serie-concurrent om het marktaandeel te vergroten. Maar waarom zou je daar ophouden? Er zijn best meerdere varianten mogelijk, vindt ook topman Adrian Hallmark.
Die langverwachte concurrent voor de BMW 3 Serie, Audi A4 en de Mercedes C-Klasse zou niet eerder dan 2015 komen. Een auto die gezien kan worden als opvolger van de X-Type. Maar dat was een omgebouwde Ford Mondeo, nu gaan ze het zelf doen.
Tegen Automotive News liet topman Adrian Hallmark weten dat ze hoe dan ook het compacte segment zullen opzoeken, maar in welke vormen precies, dat is nog onbeslist. Het hardnekkige gerucht dat ze ook een crossover, zeg maar een mini-SUV, op de markt willen brengen werd dan ook niet door hem ontkend. Sterker nog, hij ging nog even in op de mogelijkheid voor platform-sharing met zustermerk Land Rover. Dat sluit mooi aan bij de wens van beide merken om het aantal verschillende platformen & motoren te verminderen, en meer te gaan delen.
Een kleinere sedan en een mini-SUV waarvan Hallmark zegt dat ‘ie “more road oriented rather than off-road” zal worden. Het zal de verkopen ongetwijfeld ten goede komen, zeker als het gewicht (en dus de CO2-uitstoot) laag kan worden gehouden middels de aluminiumfetisj van JLR. Zuinige dieseltjes + de ontwerpskills van Ian Callum en Jaguar kan de Audi Q3 op zijn flikker gaan geven. Verkooptechnisch.
En daarna? Wie weet wordt de wens voor een Cygnet-concurrent van designbaas Ian Callum ooit nog werkelijkheid.
Impressie via jonsibal
mrrallycross zegt
Als hij word als op de foto zeg ik doen!
matje140 zegt
@mrrallycross: Als jij de kans krijgt op een spellingscursus zeg ik doen!
maiik0ll zegt
Kleinste wat de Britten te bieden hebben de XF?
Ze hebben nu toch ook de F-Type..?
berlinetta zegt
@maiik0ll: daar vergroten ze het marktaandeel niet mee
Esprit_de_Flandre zegt
@maiik0ll: “Een sedan? Het kleinste wat …”
brennie-1994 zegt
Ik zie er opzicht ook wel een range rover evoque in…
adyton zegt
@brennie-1994: Daar zou hij wel veel mee delen wss
meneersander zegt
@brennie-1994: dat zal hij onder deze -in mijn ogen- erg fraaie koets ook wel zijn.
awesome zegt
@brennie-1994: Photoshop he… Het is ook een Evoque waar een Jag front opgeplakt is.
bartjuh zegt
@brennie-1994: daar zal die ookwel op gebaseert zijn. Als ze hem zo maken en dat lelijke kleine achterraampje gewoon normale grote maken. Dan mogen ze hem van mij zo in productie nemen! Staat hem super zo’n jaaaag frontje =)
adyton zegt
Niet doen. Zeker niet met Land Rover in je groep. Dat is hun terrein. Past niet bij Jaguar
berlinetta zegt
@adyton: Waarom niet? De techniek is in huis. En Land Rover had aangegeven er geen problemen mee te hebben. Het zal heus geen fullsive SUV worden die Jaguar gaat ontwikkelen.
adyton zegt
@berlinetta: Een SUV hoort gewoon niet bij Jaguar! Net zoals @midasracer zegt. En ook al hebben ze de techniek in huis, laat het gewoon aan Land Rover. Het is trouwens ook concurrentie in eigen huis. Niet slim.
En zeg nu eerlijk. Hebben we niet al genoeg van die SUV’s ondertussen? En dit is echt wel serieus achter de feiten aanlopen.
berlinetta zegt
@adyton: Ja ik ben ook met je eens dat ze het niet moeten doen, maar ik doelde meer op dat jij zei dat ze het zeker niet moeten doen met Land Rover in huis. Het zorgt idd voor meer concurrentie, maar de ontwikkelingskosten zullen vrij goedkoop zijn. Ik zie zelf liever dat ze een 3-serie concurrent gaan ontwikkelen. In de toekomst ook nog eens een 4-serie concurrent. Dat is Jag-waardig.
adyton zegt
@berlinetta: Dat was niet echt logische he :)
Op zoiets wacht ik nu ook. Een 4 serie concurrent. De F-type is een plaatje en een droom, maar jammer genoeg wat te duur. Dat zou dan zeker potentiële nieuwe auto zijn. Ik ben benieuwd
porsche928 zegt
@adyton: j, want vanconcurrentie uit eigen stal is VAG ook slecht geworden!
adyton zegt
@porsche928: Elk merk spreekt andere mensen aan en zijn andere prijsklasses. Jaguar en Land Rover hebben dezelfde potentiële klanten. En als die een SUV willen, gaan die voor Land Rover.
Esprit_de_Flandre zegt
@adyton: Een SUV hoort ook niet bij BMW, of Audi, of Porsche. Maar toch doen ze het allemaal. Het brengt op. En interne concurrentie, bah, als ze hem maken zoals ze zeggen, road oriented, dan is er nog ruimte genoeg voor LandRover met èchte off-roaders…
toyotafortuner zegt
Liever een kleinere XF…
Oh en aub GEEN Cygnet concurrent!1!
norge zegt
Hoe verziek je een merk naam…
midasracer zegt
Is dan niets meer heilig? Jaguar staat voor luxe GT’s, limousines en sportauto’s. En dan een SUV? Bah, en gezien het succes van het Porsche Cayenne gedrocht, zal zo’n Jag ook nog goed verkopen. What’s next? Een Ferrari SUV?
norge zegt
@midasracer: Nee, een Midas SUV.
adyton zegt
@midasracer: Denk je? Land Rover en Jaguar worden vaak in zelfde garage verkocht. Denk dat mensen toch eerder naar Land Rover gedeelte zullen gaan vr een SUV. Is vertrouwelijker. Of het zou puur om de looks moeten gaan.
rufctr01 zegt
@midasracer: misschien nodig om te overleven?? Het draait meer om geld dan om de passie.
jrk68 zegt
@rufctr01:
Dat ligt er maar net aan wat je je ten doel stelt als fabrikant. Wil je perse de grootste zijn of wil je trouw blijven aan je tradities. Voor beide is er een markt en in beide gevallen kan je rendabel draaien.
Persoonlijk hoor ik bij de groep liefhebbers van merken die hun identiteit niet verloochenen.
toroloco zegt
Wat is het volgende, een Jag Defener om in de jungle te spelen?
mgmgb zegt
GEEN SUV! DOE HET NIET! Verneuk nou niet je hele merkimago om een paar kopers. Een kleine sedan/station is goed, een stadsauto is ook prima. Maar doe geen SUV! Het kan niet, het hoort niet en daar is LR al voor.
E34M5Touring zegt
Waarom zouden ze? Ze hebben LR al in de groep zitten die, die potentiële klantengroep al bediend. Kan geen meerwaarde hebben denk ik. Als ze echt met de 3serie en A4 willen gaan concurreren kunnen ze beter hun geld,tijd en moeite daar in steken. En zorgen dat het echt een goede wordt. Geen omgekatte Mondeo. Ze hebben nu cash om iets moois neer te zetten. Kan ik alleen maar toejuigen, een mooie budget XF.
E34M5Touring zegt
@E34M5Touring: En haal die Jag neus is van die Q7 af. Zo is het net Megan Fox met het lichaam van Erica Terpstra.
adyton zegt
@E34M5Touring: Dat ze daar eens werk van maken!
adyton zegt
@adyton: Euh… dat was een antwoord op de A4/3 serie concurrent! Niet dat Megan Fox/ Terpstra geval ;)
darkpluisje zegt
Beetje dure evoque maar wel erg mooi… Stuk beter als de bentley, q5/q7 of bmw x’en
ravi zegt
Kom er maar mee, spaar al een tijdje voor een SUV en Jaguar is mijn favoriet
bmwe46csl zegt
Hoog evoque gehalte
ropbp zegt
Als het zo’n succes wordt als die station van ze, zou ik zeggen: “doen!”. En daar gaat je winst……
Hupke zegt
Afschuwelijk ding?
Die groep heeft land rover toch al? Wat ben je dan nog met een jaguar SUV?
stanny zegt
Tja voor Porsche was het ook een slimme zet, ondanks al het imago-kritiek. Dus ik denk dat Jag hier ook goed geld mee kan verdienen… Nu nog die 3 & 4 reeks concurrent!
mercedesbenzzzz zegt
Ben misselijk
ast3r zegt
O kijk, een Jaguar sportage
rufctr01 zegt
Ik vind het wel een mooie auto!
ronin1130 zegt
Dacht eens gehoord te hebben dat ze eerder aan een soort A5-sportback werkten…
lacker zegt
Vergeet je niet een post van Alwood te noemen? Vette bak hoor!
http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/10/asjemenou-jaguar-wil-echt-een-crossover-maken