





Heel verrassend zal het niet zijn, maar Jaguars nieuwe instapsedan, het model onder de XJ en de XF, gaat XE heten (hoewel ‘XS’ ook een kanshebber was). Denk qua formaat ongeveer aan een BMW 3 Serie, dan zit je aardig goed.
De Jaguar XE wordt later dit jaar onthuld, in 2015 kunnen we hem op de Nederlandse markt verwachten. Voor nu moeten we het met bovenstaande afbeelding doen van de auto die als eerste in zijn segment zal beschikken over een aluminium monocoque, aldus Jag. De fundamenten hiervoor werden gelegd in het C-X17 concept, dat inmiddels in elke kleur van de regenboog de verschillende beurzen wereldwijd heeft afgelopen.
Nieuwe motorenfamilie
Onder de noemer Ingenium kondigt Jaguar Land Rover een ‘compleet nieuwe motorenfamilie’ aan, met benzine- en dieselblokkken die zowel dwars als in de lengte te plaatsen zijn, voor toepaasing op zowel FWD als RWD. Downsizing zal hier een grote rol spelen. Denk viercilinders.
De komende maanden zal de XE zich verder uitkristalliseren, hou het nieuws dus in de gaten.
Eindelijk de 3-serie concurrent die Jaguar al zo lang nodig heeft! Hopelijk begaan ze niet dezelfde (verbouwde Ford) fout als met de X-type, maar ik denk dat dat met een volledig aluminium, nieuw ontwikkelde monocoque helemaal goed zal komen. Nu nog een aantal goede, relatief zuinige motoren (4 cilinder?), hopelijk met lekker snerpende supercharger, en dit kan best eens een succes worden. Aangezien een XF al veel minder dramatisch afschrijft dan een XJ kan met deze XE best eens het punt bereikt worden waarop het ook economisch verantwoord is om in een Jag te rijden. En ik denk niet dat iemand er om treurt als de Duitse heerschappij in dit segment eindelijk eens wat stijlvolle Britse concurrentie krijgt. Bring it on Jag!
4cilinders zullen het palet inderdaad domineren, naar verwachting.
@sir_smokalot:
Niet onverstandig in dit segment, die fenomenale nieuwe supercharged V6 uit de F-type lijkt me dan ideaal voor een XE-R! Nieuwe diesels kunnen ook weer mooi gedeeld worden met Land/Range Rover. Die kunnen ook wel een iets modernere generatie 4-cilinder diesels gebruiken voor de Evoque en de Freelander.
@sir_smokalot:
Hier tonen ze ook afbeeldingen en iets meer details over de motor.
http://overdrive.in/news/geneva-auto-2014-jaguar-xe-with-new-cutting-edge-ingenium-engines-announced/
@mgmgb: Zie het inmiddels ook bij de Brit. JLR NL had geen beeldmateriaal meegestuurd. Zal zo een gallery toevoegen, dank!
2015 op de weg! Dat komt goed uit, hopen dat ie qua prijs een beetje gezellig blijft, heb ik een mooie vervanger voor de Adrie.
Hopen dat ze gelijk ook met de station komen.
Hopen dat ze met een goed 4×4 systeem komen.
Hopen dat ze de cruise control met distance aanbieden.
Hopen dat ze een 2.0 met >125pk/L aanbieden.
Hopen dat ze een >200 pk & >400 nm Diesel aanbieden met aardig verbruik.
En ene interieur dat dichter in de buurt zit van de Evoque en XJ en wat minder dan dat minimalistische van de XF.
Dan zou het best een leuke kunnen worden.
Voor volgend jaar twijfel ik nog voor de 2e hands CLS/ 5serie of een nieuwe C diesel. De XF 4×4, diesel, met opties, is gewoon duurder dan de CLS 350cdi 4×4; en dan heb ik toch liever de Merc.
Misschien komt er nog een xe’S’ (XES)?
Top!
Hopelijk komt hij er echt zo uit te zien!
Een nieuwe Jaguar……brrrrrrrr.
Nieuwe XF diesel (2008): veel elektronische storingen zoals:
– handrem weigert, geeft foutmelding of handrem loopt aan tijdens rijden.
– dode hoek waarschuwingssysteem werkt vaak niet = foutmelding.
– start 5 keer per week niet de eerste keer.
Deze meldingen bij dealer gemeld, gedurende de eerste 2,5 jaar een kleine 10 maal “gerepareerd”, maar na 20 kilometer kwamen dezelfde klachten weer terug. Pas na “bedreigingen” is de complete kabelboom vervangen (garantie), en vanaf dat moment waren de meldingen en problemen verdwenen…
Jaguar? Prachtige auto’s maar nooooooooooooooit meer.
@papzak:
Hier een 2008 XF en een 2012 XF gehad, nooit een probleem. Ik ga niet beweren dat iedere Jaguar foutloos is, want het blijft Brits, maar zo slecht als vroeger is het absoluut niet meer.
Nice, eerste foto is veel belovend. Mits met RWD zou het wat mij betreft een goed alternatief kunnen zijn voor het afglijdende BMW.
Ben benieuwd. Zo afgaande op de eerste plaatjes heeft ie de looks mee. Da’s alvast iets goeds.
Sterk front, ik ben benieuwd.