Jaguar Land Rover wil meer duidelijkheid in het gamma.
Met de introductie van de F-Type kon je kiezen uit een zescilinder, de S, of een achtcilinder, de R. Pas later kwam er een SVR-versie. Inmiddels is de aanduiding ‘SVR’ onderdeel geworden van het meubilair van JLR. De F-Pace SVR is het meest recente voorbeeld van het sportieve label.
Met de uitbreiding van het aantal SVR-modellen heeft topman Wayne Burgess van Jaguar SVO zijn twijfels bij de R-modellen. Zo meent hij te vinden dat de F-Type R met zijn 550 pk sterke V8 sterk leunt tegen de F-Type SVR met 575 pk. Burgess durft zelfs te stellen dat de R-modellen mogelijk overbodig gaan worden met de komst van het SVR-label.
De kans is dan ook sterk aanwezig dat JLR de R-modellen gaat uitfaseren en dat SVR-modellen het gat komen opvullen. De F-Pace SVR is daar mogelijk een voorbode van. De SUV is er immers als F-Pace S en als F-Pace SVR. Een tussenweg, zoals je nu bij de F-Type hebt, is er niet. Mocht Jaguar het R-label niet meer gaan gebruiken dan weet je nu waarom. (via Auto Express)
loserboi932 zegt
Jammer. Ik vond S en R altijd duidelijk en malkelijk te begrijoen. Ik weet waar SVO voor staat maar SVR? Special Vehicle Roperations?
Zover ik weet staat op de SVO badge toch echt “SVO R” vind het ook vreemd dat iedereeen dan opeens de O weg laat. De S en V staan binnen in de O. En dan nog de R. https://www.google.nl/search?q=jlr+svr+badge&client=safari&hl=en-nl&prmd=isnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwig04CRj5vaAhUmsKQKHT08CfUQ_AUIESgB&biw=375&bih=559#imgrc=NhQGaMb6YfuWfM:
stephane8200 zegt
@loserboi932: klopt inderdaad. Ik heb deze zien staan bij SVO voor de deur. Zie de 2e of 3e foto. SVO zit ongeveer 200m bij het kantoor vandaan waar ik werkte in de UK: https://www.autojunk.nl/2017/07/jaguar-f-type-svr-200558
Was toen met een F-pace en ik heb later ook een F-type R cabriolet nog gereden. Beide standaard, zonder SVO goodies.
phaeton zegt
De omgekeerde wereld. Een SVR speciaaltje introduceren die weinig toevoegt en dan achteraf zeggen dat de R te weinig onderscheidend is. Goed over nagedacht wel.
Robert zegt
@phaeton: dat nadenken is wat ze bij Jaguar beschouwen als British ingenuity. Totaal onnavolgbaar voor ons eenvoudige Europeanen van het continent.
breakingpoint zegt
@phaeton: wij zijn te plebs om dat te begrijpen
Rick-dos zegt
Vroegah was er zoiets als een SRV wagen.
https://www.flickr.com/photos/ter-burg/3953223272/
Moet er altijd aan denken als ik deze type Jaguar hoor.
Maar sowieso ook al zou ik niet die associatie er mee maken dan nog vind ik het niet echt lekker klinken voor een Jag. Als ik de marketingafdeling zou zijn zou ik teruggaan naar de tekentafel en wat beters bedenken.
alloallo zegt
Het uitfaseren van de R-versies is volkomen onlogisch als je kijkt naar de strategie van MB, Audi en BMW. De Duitse 3 hebben tegenwoordig een light versie en topversie.
Ik denk dat de R-versies opnieuw gepositioneerd gaan worden. Hierbij zal een groter gat ontstaan tussen de R en de SVR.
sr20det zegt
@alloallo: niet perse, bij Audi heb je altijd nog de s6, rs6 en daarbovenop nog de rs6 performance.
En wat dacht je van de m3 gts van bmw?
2wheeler zegt
@alloallo: de light versie is in deze kwestie dus de S.
HZW zegt
Geweldige uitvinding zo’n SRV wagen komt gewoon langs de deur.
phaeton zegt
Overigens waren toch drie versies beschikbaar? De normale zescilinder en de S, daarboven de achtcilinder R.
willeme zegt
@phaeton: de roadster was er ook nog als V8 S (495 pk). Op zich verwarrend, maar dat is bij de concurrentie niet anders.
phaeton zegt
@willeme: Dat wist ik niet eens. Wat je zegt: verwarrend maar niet verrassend.
mrbasa zegt
@phaeton: en nu ook een vierpitter!
En een paar versies met awd om het nog lastiger te maken
E34M5Touring zegt
Ik vond de R altijd wel duidelijk. Eventueel een S erachter als het echt wat speciaals was. XK-RS etc. Prima toch? SVR is leuk voor Range Rover maar voor Jag is de R duidelijk zat.
kennone zegt
De R houden en deze weer met RWD gaan leveren en de SVR voor als je een mietje bent en AWD wilt huhu
ikleesookoverautos zegt
SVR is marketing technisch gezien ook wel wat interessanter dan alleen een R.
Edge zegt
Tja, volkomen begrijpelijk. De naam SVR is natuurlijk vele malen onderscheidender dan alleen een aanduiding als R, RS, of GTI die door veel meer fabrikanten wordt gebruikt. Dan noem je de opvolgers van de huidige R voortaan SVR, en dan noem je wat nu doorgaat voor SVR straks SVR+ of iets dergelijks.
theblazerunner zegt
@Edge: Ik ben alle +jes, apostrofs, underscores en extra toevoegingen liever kwijt dan rijk achterop auto’s.