Eind vorige week leek het er nog op dat het Indiase Tata aan de haal zou gaan met Jaguar & Land Rover, maar het is een nieuwe week en er zijn dus ook nieuwe kansen. Het Duitse Wirtschaftwoche weet te melden dat de Russische miljardair Oleg Deripaska ook interesse heeft in de Britse merken.
Hij staat aan het roer van de Russische autofabrikant GAZ (oa Volga) en vorig jaar schafte hij al de Britse bestelbussenfabrikant LDV aan. En afgelopen mei investeerde hij 1,54 miljard dollar in de Canadese toeleverancier Magna International. Een woordvoerder van het bedrijf zegt dat het bedrijf wil groeien door overnames en fusies, maar over deze geruchten kunnen ze niks bevestigen. En mocht GAZ nou naast Jaguar en Land Rover grijpen dan hebben ze ook wel oren naar het Zweedse Volvo.
Maar Tata aan de andere kant zit ook niet stil. Want zo schijnt er al een delegatie van Tata onder leiding van Arun Gandhi (executive director Tata Sons) in Engeland te zijn om deze week te starten met een Due Dilligence onderzoek. Diezelfde Arun Gandhi leidde ook de overname van Corus door Tata Steel.
3-serie zegt
Hoop dat Jaguar een Smolenski bespaard blijft….
overigens niet erg hoopgevens dat deze nieuwe speler het schijnbaar niet echt veel lijkt uit te maken of ie nou Jaguar & Land Rover of nou Volvo erbij krijgt. Kan zich blijkbaar goed inleven in ondernemerscultuur (Uhum)
Klassiekerrally zegt
Overname door Tata: dat is als ik me niet vergis een keihard spel, waarbij de overgenomen bedrijven moeten zien hun geld op te brengen, anders gaan ze doodleuk op de fles.
Klassiekerrally zegt
… is natuurlijk altijd zo, maar er zit een bijzonder goed doordachte constructie achter waarbij Tata (nogmaals: als ik ’t goed heb begrepen) niet eens zo heel veel risico loopt…
lincoln zegt
leuk .. want het zijn alle twee serieuze jongens .. en zeker geen achtergestelde heikneuters wat veel mensen hier WEL denken.
3-serie zegt
Wat ik bedoel is dat Smolenski de werknemers, schuldeisers en overige partners van TVR een flinke oor had aangenaaid.
Kort door de bocht gezegt splitste hij het intellectuele eigendom van de inboedel en liet het laatste failliet gaan. De constructie was ingewikkeld, maar wel compleet legaal (Of het ook echt getuigde van enig sociaal verantwoordelijkheidsgevoel? Nou nee niet echt).
Resultaat was dat hij zich geen zorgen meer hoefde te maken over afvloeiregelingen voor zijn ex-medewerkers en ook schuldeisers naar hun geld konden fluiten. De TVR fabriek in UK is nu dicht.
Ik zeg niet dat Tata of Gaz voor zo’n zelfde acties te porren zijn, maar ik hoop althans dat ze meer gevoel voor ‘heritage’ hebben.
Bentley zegt
Laat ons iemand op queeste sturen om de Engelse Koningin duidelijk te maken dat jag en LR brits erfgoed is. Zij kan dan die handel overnemen. Of misschien doet bmw of vag nog een bod. Zoniet zullen we moeten hopen dat de investeerder een hart voor auto’s heeft, zodat ze rover/MG niet volgen.
Er brandt alvast een kaarsje.
Rick dos zegt
Zou mooi zijn als Tata het zou opkopen.
Ik zie het al helemaal voor me.
“Ladies and gentleman, introducing the all new Range Rover Sport……….TATAAAAAAAAA!”
Dan heeft tata eindelijk ook eens een betekenis…………