‘Oh leuk, wéér een interpretatie van de E-Type‘ hoor ik je denken. Wellicht, maar het design van deze XKX is behoorlijk uitgebreid uitgewerkt, dus we wagen ons er aan.
Vooropgesteld: Jaguar heeft niets met dit concept te maken. Dit is een designstudie die past in het rijtje ‘concepts die niet door automerken zijn bedacht’.
Marin Myfiu is een designer uit Tirana, Albanië, en net als anderen greep hij de 50ste verjaardag van de E-Type aan om er zijn eigen draai te geven aan een hedendaagse interpretatie. En het zit (en blijft) in een computer, dus het mag lekker raar, met alle denkbeeldige vormen en materialen.
Na het uittekenen van een grove vorm kunnen de schetsen, plannen, en kleimodellen worden gemaakt. Op basis hiervan maakte Myftiu zijn renders, die op het eerste gezicht (los van het logo) eigenlijk alleen aan de voorzijde wat aan Jaguar doet denken. Het is gezegd, het design is futuristisch.
Een aardigheidje op de XKX zijn de spiegels. De zijn lekker dun, en klappen bij stilstand in het plaatwerk van de auto. Op deze manier heb je geen uitstekende delen en loop je niet het risico dat de een of andere dronken aap ze van je auto tikt.
De auto zit niet voor niets vol met gaten, deze dienen een aerodynamisch doel. Door zijn vorm schijnt de windweerstand minimaal te zijn. Daarnaast wekt de wind energie voor de auto op. Er was al gezegd dat de auto een EV is, en dankzij een folie van piëzo-elektrisch materiaal wordt er als het ware stroom door de toplaag gedrukt. Hoe dat vorm zou moeten krijgen weet ik niet, maar hey, het is een concept.
Laten we dus vooral naar de vorm kijken, zoals die in de gallery uitgestald staat. Vind je ’t wat?
Met dank aan Martijn voor de tip!
gforce zegt
Volgens de plaatjes een paar interessante ideeën, maar als ik heel eerlijk ben vind ik dit een spuuglelijk ding, rare proporties, en toch wel op een hele abstracte manier gebaseerd op de E-type. Daarnaast zou ik ook zeggen dat de raampjes te klein zijn. Het komt op mij over als een propje.
En last but not least, volgens mij staan die “innovatieve buitenspiegels” verkeerd om op foto 25. Daar lijkt het alsof ze op de B-stijl, oftewel achter de bestuurder uit zijn geklapt. Dat lijkt me niet de bedoeling.
bonkers zegt
Ik vind hem niet zo mooi, eerste Mag die ik niet mag
Hupke zegt
Je had er evengoed een citroën badge op kunnen plakken.
Nee wacht dat hebben ze al eens gedaan
Hoe die elektriciteit zou willen opwekken met piëzoelektrische cristallen begrijp ik ofwel niet goed ofwel is het de nutteloze onzin die ik denk dat het is.
Justawheelchairguy zegt
@Hupke: Die Citroen is gruwelijk vet, deze ‘Jag’ is lelijk!
xilver zegt
@kp92: En dan nog het liefst in deze uitvoering
Justawheelchairguy zegt
@xilver: Holy!! Die kende ik niet! Had de auto van de duivel kunnen zijn!
Justawheelchairguy zegt
Ik vind hem echt lelijk, en om dit ding een interpretatie op de E-Type, is een belediging voor de ontwerper van de E-Type.
jordy14 zegt
Lelijk ding en zal er toch nooit komen. Gelukkig!
eklasse zegt
Liever deze:
Justawheelchairguy zegt
@eklasse: Wauwie!
raphael zegt
Deze auto heeft meer aerodynamische weerstand dan bijna elke willekeurige auto op straat. Aan de voorkant zijn bijna de volledige voorwielen te zien. Wind op draaiende wielen is ongeveer de meeste weerstand die je kunt genereren. Aerodynamisch gezien klopt dit ding van geen kant..
meneersander zegt
Wat een draak van een auto!
prisma zegt
uitklapbare spiegels vind ik de max. Parkeerde u en je spiegels worden 1 met body, start je de motor en je spiegels klappen uit.
vegazosten zegt
Piezo’s om elektrisch te rijden is een goed idee maar je zal een oppervlakte van enkele voetbalvelden nodig hebben! lol