Liefhebbers van retesnelle cabrio’s, graag even uw aandacht. Jaguar heeft namelijk bevestigd dat ze volgende week op de L.A. Auto Show een cabrioversie van de XKR-S zullen onthullen, en dat is absoluut geen verrassing.
Deze zomer werd Wouter meegesleurd naar Portugal om een paar circuitrondjes te doen in een blauwe XKR-S, een klotewerkje inderdaad, maar iemand moet het doen. Toen hij aan een aanwezige pr-pipo van het ooit Britse merk vroeg of ze voornemens waren de knipschaar in het dak van de XKR-S te zetten, werd daar op geantwoord met een veelzeggende glimlach. Officieel mocht de chef het niet aan ons verklappen, maar dat hoefde na die grijns ook niet meer: die XKR-S Cabrio ging er komen.
Niet lang daarna doken de eerste Nürburgring-spyshots op van een XK Cabrio met veel uiterlijke opsmuk. Er werd dus al met de auto getest. En om zelfs alle twijfel bij de grootste sceptici weg te nemen heeft Jaguar nu voor het eerst de mond opengetrokken over deze snoeiharde en vlotte cabrio: volgende week staat er een XKR-S Cabrio op de Jaguar-stand van de Los Angeles Autoshow, die op 18 november de deuren opent.
Resumerend: de XKR-S heeft een V8 aan boord waar 550 pk en 660 Nm aan koppel uit wordt getrokken. Daarmee kan de semi-Brit in 4,4 tellen naar de honderd km/u sprinten en in 8,7 tellen de 160 aantikken. De topsnelheid zou een nette 300 km/u bedragen, aangezien de begrenzer het dan wel welletjes vindt. Het onderstel en de besturing werden aangepast en de buitenkant werd eveneens iets extremer vormgegeven.
Jaguar heeft de reguliere XKR-S te pas en te onpas aangeprezen als “snelste Jaguar ooit”, wat simpelweg niet klopt vanwege de XJ220 (videovergelijking). Reken er dus maar op dat Jaguar nu tot vervelens toe gaat roepen dat dit “de snelste cabrio van Jaguar ooit” is. Dat zou dan weer een stuk dichter bij de waarheid liggen. Over zeven dagen weten we meer…
Omdat het kan: de YT-versie van Wouters’ rijtest in de dichte versie van de XKR-S.
spotu2 zegt
Gewoon een keiharde racer voor het circuit, die xkr-s. Maar er dan een cabrio van maken?
adyton zegt
XKR cabrio ok. Die heeft zelfs mijn voorkeur. Maar om nu een XKR-S cabrio te maken, bah nee. Past niet in het plaatje.
vale46 zegt
Nice!
Cabrio’s zijn gay, maar om zo een cabrio er gay uit te zien moet je toch écht wel gay zijn.
Ik vraag mij wel af waarom een auto met 550pk er 4.4 sec over doet naar de 100? De BMW M5 doet het in 4 sec met 560pk en heeft dan nog eens 4 deuren.
Kan sneller, niet?
Hupke zegt
@vale46:
Jag heeft nu ook niet echt het budget van BMW om mee te ontwikkelen. Daarbij deze wagens koop je omdat je ze wilt en ze best wel snel zijn, niet puur op prestaties.
vale46 zegt
@Hupke: Feit, mij hoor je niet klagen hoor.Het is en blijft een geweldige auto als je er voor bent.
Maar ik vind het wel opvallend.
jvthof zegt
@vale46: Je was me voor maar ik was iets uitgebreider ;)
jvthof zegt
Echt een geweldige wagen!! Design, toch echt jaguar, en ook goed agressief!
Maar wat mij verbaast, en normaal kijk ik niet zo. Maar de specs van de dichte versie zijn:
550pk
660nm
weegt 1753 kg
4.4 sec naar de honderd
verliest van de Audi a8 (minder pk, minder koppel eb ja meeeer gewicht)
Audi S8 4.0 V8T
520 pk, 650 Nm
4,2 s
1975 kg
Maar om de commentaren voor te zijn… de a8 heeft natuurlijk quattro waardoor hij zijn krachten beter kwijt kan.
Nou dan vergelijk met de andere snelle duitser:
BMW M5
560 PK (+10)
680NM (+20)
4.4 sec naar de honderd (idem)
Maar gewicht van 1845 KG dus goed 100 kilo zwaarder… dan heb je een powersedan.
Dan valt mij wat dat betreft de prestatie van de jaguar XKR-S best tegen, die had wel op de 3.9 sec (ala een R8 bijv.) mogen zitten…
Alhoewel als ik naar zijn concurrentie kijk ( Granturismo, V8 Vantage enz) die zitten allemaal op de 4.6+ dus wat dat betreft toch wel weer netjes.
Lijkt me dan best mooi om bij het stoplicht in een S8 of M5 te staan, met naast je een Granturismo MC stradale of een Jaguar XKR-S en die er dan goed uitrekken :p Schapen in wolfskleren.
Maar volgens mij moet juist de
vale46 zegt
@jvthof: Ik dacht net hetzelfde!
Maar zo een auto koop je niet om te scheuren, dan heb je een F430/458/opgevoerde M3.
De granturismo, vantage en XK zijn op dat gebied een klasse appart.
jvthof zegt
@vale46:
Ja zag het al maar dat concludeerde ik ook toen ik alles een beetje aan het vergelijken was… het si een andere klasse auto.
Maar toch, zie de XKR-S en zet daar een (in anonieme kleur) M5 of S8 naast… en doe dan een stoplichtsprintje… geweldig toch :D
vale46 zegt
@jvthof: Toont aan hoe snel die powersedans van tegenwoordig wel niet zijn!
Met een af fabriek saloon een sportwagen/GT er uit trekken!
Merry zegt
@vale46: dat is wel heel makkelijk wat je nu zegt.
Het is niet dat een M5 of S8 een onopvallende wagen is met een kleine motor die de helft van de jag kost.
vale46 zegt
@Merry: In essentie blijven het gewoon een opgefokte saloons…
norge zegt
Komt in de kleur roze en paars voor de liefhebbers.
adyton zegt
@norge:
Als het zoals deze is, kom maar op met die paarse voor mij hoor :)
mrvandelen zegt
ik vind het echt een geweldige bak!
schuur zegt
mooi ding.. leuk voor een actie #DoeMijdieXKR-SCabrio
amg77 zegt
Als ik een Jag zou halen dan zou het denk ik de XC-16 worden. Ik heb niet echt veel met Jags.
amg77 zegt
Dit zou mn 2de keis zijn.
xilver zegt
Blah… ik vind de huidige echt super.. heb niets met zo’n cabrio.
MullerG zegt
http://www.youtube.com/watch?v=uG6X-IMFPI8
pieterveer zegt
Ik denk dat een toekomstige koper de afweging maakt tussen een Aston en een Jag. Beiden leggen het af op prestaties tegen anderen, maar bieden beiden power in de “meer dan genoeg” categorie. Of ze het winnen bij het stoplicht van een belendende drugsdealer in een zwarte M5 is voor hen niet interessant. De XKR-S versies vind ik net even te schreeuwerig voor dit publiek, maar ik kan mij voorstellen dat dit voor bepaalde markten juist interessant is (VS, China en Midden-Oosten).