Een Jaguar XJ met een viercilinder onder de motorkap? Yep, dat is toch echt het geval hier! Gelukkig is er dankzij een extra elektromotor wel 334 pk beschikbaar en uit de uitlaatpijp komen alleen maar madeliefjes. Ofzoiets. Extreem zuinig en relatief snel is deze XJ_e in elk geval wel.
Op het Festival of Speed-TECH paviljoen op Goodwood zal Jaguar deze hybride XJ met een gemiddeld verbruik van 3,2 liter per 100 kilometer onthullen. De co2-uitstoot die daarbij hoort is 75 gram per kilometer, niet verkeerd voor zo’n grote limo.
Onder de motorkap ligt dezelfde 240 pk sterke 2.0 EcoBoost viercilinder die we kennen uit de Evoque (en XF), maar die motor is in dit geval gekoppeld aan een speciale 8-trapautomaat met een hybridesysteem. Het hybridedeel bestaat uit een 94 pk sterke elektromotor en een lithium-ion accupakket van 12.8kWh.
De prestaties? Deze XJ sprint in minder dan 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is gelimiteerd op 240 km/u. Met een vol accupakket kan je volgens Jaguar 40 kilometer volledig elektrisch rijden en de totale range van deze auto is 1.086 kilometer.
Sinds 2008 is Jaguar al bezig met het ontwikkelen van een hybride XJ en dit is voor het eerst dat het ergens op begint te lijken. In 2009 zagen we de samen met Lotus ontwikkelde Limo Green opduiken. Die maakte gebruik van een 1.2 liter range extender, maar die auto had alsnog een verbruik van 4,9 liter per 100 km. Dan doet deze plug-in het een stukje beter met een verbruik van 3,2 l/100 km. Namelijk net zo zuinig als de Mercedes Vision S500 Plug-in Hybride Concept.
Deze auto is onderdeel van het REEVolution project waar ook de de Range_e van Land Rover deel van uitmaakt.
Frux zegt
Hoewel in zo’n auto eigenlijk een dikke V8 hoort, zou het leuk zijn als we door zo’n model de XJ wat vaker op de Nederlandse wegen kunnen zien, want tussen al die Duitse premium bakken vind ik dit toch wel een mooie (en helaas vrij zeldzame) verschijning!
huge zegt
Is allemaal theoretisch omdat de 40km electrisch rijden meegeteld wordt in het 100km traject…de praktijk zal andere waarden opleveren (zoals bij alle hybrides).
Maar natuurlijk leuk, zonder bijtelling ;)
macready zegt
@huge:
In de praktijk kan het aanzijlijk lager of hoger uitvallen. Gemiddeld rijden we ruim minder dan 40km naar ons werk bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat onder gemiddelde omstandigheden die 40km electrisch ook niet gehaald zal worden, maar het geeft wel aan dat een cyclus ruim korter dan 100km flink gunstiger kan uitvallen.
Blijft wel de vraag hoe lang het opladen duurt, want je wil ook op de terugweg nog wat “peut” in de accu’s hebben natuurlijk. ;)
Bij lange ritten zal het verbruik inderdaad aanzienlijk hoger uitvallen.
widodh zegt
@macready: Exact! Veel mensen rijden heel vaak minder dan 40km. Kijk eens hoe veel liters brandstof je daar gaat uitsparen.
Die lange rit is vooral een incident als je kijkt naar het aantal bewegingen van een voertuig.
Over het opladen:
Uit een normaal stopcontact komt 13A (regels!), dat is bij 230V zo’n 3kW.
Een uur laden levert je 3kWh op. De accu is 12.8kWh, deel dat door 3.6 en je komt uit op zo’n 4 tot 4.5 uur.
Pak je een publieke laadpaal, dan kan je met 16A laden, dat is 3.6kWh per uur, dan duurt het laden nog 3.5 tot 4 uur.
Als je dus een rit hebt van elke dag 70km heen en weer naar je werk is het geen enkel probleem en verstook je dus geen druppel benzine.
macready zegt
@widodh:
Ah, dank voor het rekenvoorbeeld t.a.v. opladen. Over een jaar gemeten met overwegend (gemiddelde afstand) woon- werkverkeer, gaat dat inderdaad héél veel brandstof besparen.
Hupke zegt
Die cijfer zijn niet mis maar ook niet geheel eerlijk.
Achja als een beetje liegen en bedriegen betekend dat je in je XJ kan rondtoeren zonder dat de hippies je proberen te villen dan moet het maar zeker.
dubhead zegt
Straf. Dat zal wel met een heel bewuste rijstijl moeten zijn.
the-budel-guy zegt
4 cilinder in een jaguar……
Dev zegt
Ja leuk 3,2l/100km, maar die 12.8KWh die uit het stopcontact komt dan? Maakt die zichzelf of? Of wordt die ook opgewekt met brandstoffen c.q. materiaal investeringen?
(retorische vraag natuurlijk)
4991 zegt
@Dev: natuurlijk hebben de mensen die zoiets kopen een tuin vol zonnepanelen.
RuVi zegt
Toch knap weer! Toch snap ik niet waarom ze bij zo’n auto wen actieradius vermelden, zolang je tankt kan je blijven rijden. Bij Full hybrids snap ik dat wel. Opel doet dat ook erg stom met de Ampera, 500km actieradius vermelden ze….
Bastiaan zegt
Hoe veel bijtellig krijgt dit ding dan?
timmieeee zegt
@bastiaanstultjens: 14%, ook nog in 2015
smartye36 zegt
mag van mij zo de autopers in
jordy14 zegt
Opzich redelijk snel maar als die accus kapot gaan ben je klauwen met geld kwijt