Briljante styling, M5-pestende specs, anoniem voorkomen en één van de beste soundtracks aller tijden. Waarom vergeet je de occasion van vandaag dan zo snel?
Auto’s met een dubbele agenda zijn leuk. Waar je enerzijds met een dikke zakensedan of stationwagon te maken hebt, en anderzijds met een krachtbeul van jewelste. De Duitse drie zijn daar erg goed in, maar zij krijgen soms concurrentie vanuit onverwachte hoek. De Audi RS6, BMW M5 en Mercedes E63 AMG kregen het druk om op te boksen tegen bijvoorbeeld Cadillac en zelfs Jaguar.
Jaguar XFR
Die brachten namelijk van de in 2007 gepresenteerde XF een hete XFR op de markt. Die kon je al krijgen met de aardig briljante 5.0 liter grote V8 van JLR, waar bij de XFR nog een supercharger op werd geschroefd. Met 510 pk kon je dan prima meedoen met de toenmalige BMW M5 en Mercedes E63 AMG, die ook rond dat pk-aantal schommelden. Toch kon de XFR niet écht een vuist maken tegen het Duitse drietal.
Sterker nog, dankzij de smurfblauwe XFR-S die met 550 pk de pk-rellen probeerde bij te houden, zou je bijna vergeten dat de gefacelifte XF in 2012 ook als ‘normale’ XFR geleverd werd. De specs bleven dan gelijk aan de pre-facelift, met diezelfde 5.0 V8 SC die 510 pk op de weg zet.
Anoniem
Onbekend maakt onbemind, zeggen ze dan. Maar zo’n 10 jaar later vragen we ons toch af waarom niemand toch die XFR kocht. In principe is het namelijk briljant. Zelfs het betrekkelijk ongetrainde oog kan de Audi RS6 wel van de A6 onderscheiden, of de M5 van de 520i. Ten opzichte van een lekker zakelijke XF Diesel was een XFR vrijwel hetzelfde. Alleen grote velgen en dito remklauwen, een R-badge voor én achter en vier uitlaten verraden de XFR. Maar over het algemeen kijk je naar een zakelijke Jaaaag, waarvan we ook even willen vermelden dat het inmiddels bijna 13 jaar oude design echt prima opdroogt.
De uitlaten verraden trouwens ook de natuur van de Jaguar XFR als ze geluid beginnen te produceren. Niet dat de V8’en van de Duitsers perse slecht klinken, maar de rauwe, diepe toon van die 5.0 met de heerlijke supercharger-whine erop, dat klinkt eigenlijk ongeëvenaard voor dit type auto. Jij geniet dus van een overheerlijke soundtrack en niemand weet wat voor krachtpatser jij onder je bips hebt. Win/win, toch?
Occasion
Toch kon de Jaguar XFR wederom niet de mensen massaal uit de M5 trekken en bleef het voor de nieuwe (huidige) XF bij een XF S, met een V6. Geen verkeerde auto, maar de XFR is de eerste en laatste keer dat de briljante V8 de motorruimte van de XF gezien heeft. Dus ben je per definitie aangewezen op een occasion als je eentje wil. En dat kan nu, want er staat een Jaguar XFR op Marktplaats!
Als je doel is om een gewaagde kleurstelling te hebben, dan is het niks voor jou. Voor het ‘anonieme’ van de XFR is dit juist geweldig. Zwart met een zwart lederen interieur, met de juiste XFR-velgen. Het ding heeft een scala aan luxe opties. Full option is altijd een riskante claim, maar er is ook niet perse op bespaard toen iemand in 2012 deze auto nieuw bestelde.
En nu kan jij hem bezitten. Deze Jaguar XFR heeft 96.000 kilometer gelopen en de verkoper wil er nog 34.950 euro voor zien. Een nieuwe Jaaaag kopen voor dat geld gaat je niet lukken en bij die modellen kun je een V8 al helemaal vergeten. Koop dan?! Dat kan trouwens op de advertentie op Marktplaats.
Met dank aan Rachid voor de tip!
svdv zegt
Heel dik, maar voor hetzelfde geld misschien toch liever de nog iets stijlvollere XJ met V8. Dat is echt een tijdloos ontworpen auto
Jagris zegt
Helemaal met je eens. De xjr versie daarvan is echt übergeil
leaper035t zegt
Heerlijk dit. Ik zoek ze regelmatig op occasiewebsites. Samen met de Maserati Quattroporte 5. Gouden automotieve periode!
PunicaOase zegt
Prijs valt me mee. Zijn deze auto’s een beetje betrouwbaar, of zijn de onderhoudskosten astronomisch?
Svenska II zegt
Nee.
Ja.
Een paar jaar geleden bijna 1 gekocht, maar a. De rekensom gemaakt en die is niet misselijk en b. De kwaliteit valt echt intens tegen als je een Lexus gewend bent…
racerx zegt
Zijn ze echt zo slecht? Of is dat puur de R versie.
cloverleaf zegt
2007, toen Greta nog enkel de juffrouw verveelde en Elon nog in pak bij Pay Pal zat. Goede automobiel tijden waren dat. BMW had redelijk recentelijk nog een V10 in een sedan gelepeld en Alfa bouwde destijds nog een van de best ogende stations ooit. En Janguar was bezig zichzelf te hernieuwen. En als je het mij vraagt is dat uitstekend gelukt
CYBRTRK zegt
In 2007 was Elon al weg bij PayPal en zat hij al bij Tesla. Maar inderdaad een mooie automobiel tijd was dat toen Tesla met de Roadster kwam ;)
cloverleaf zegt
😂😂😂👍
petroldrinker zegt
Wel in baby blauw graag!
dunhozzie zegt
In een woord: prachtig. Het is dat een SUV nu praktischer is, maar ik zou hem zo willen
kennone zegt
Deze als station graag met een werkende infotainment
racerx zegt
Wat een geweldige auto! Ook de normale XF vind ik een plaatje, de facelift als Estate zou ik prima als opvolger van m’n BMW F11 kunnen kopen.