Jaguar heeft vandaag laten weten dat de nieuwe XFR de snelste Jag ooit is! Een aangepast prototype van de XFR heeft een snelheidsrecord gereden op Bonneville en haalde een topsnelheid van 225 mph (360 km/u).
De snelste Jaguar was de XJ220, die ging tot 217 mph (350 km/u) in 1992. Op dat moment was het ook de snelste productieauto, totdat in 1994 de McLaren F1 kwam. De McLaren bereikte een snelheid van 240 mph (386 km/u) op Nardo, hetzelfde circuit waar de XJ220 haar record haalde.
UPDATE: we hebben een video!
Met dank aan caspar voor de tip!
NEW SUPERCHARGED XF IS OFFICIALLY THE FASTEST JAGUAR EVER AT 225MPH
Jaguar today announces that during a secret speed trial at the legendary Bonneville Salt Flats in Utah, an XFR prototype recorded a stunning top speed of 225.675mph (363.188km/h), making it the fastest Jaguar ever.
The car – powered by the all-new AJ-V8 Gen III engine – beat Jaguar’s previous speed record of 217.1mph (349.4 km/h) set in the XJ220 in 1992.* Paul Gentilozzi – the owner of Rocketsports Racing who successfully led the Jaguar XKR to five series victories between 2001 and 2006 in the Trans Am series in the USA – drove the car on the record-breaking run.
Running with minor aerodynamic and safety modifications to meet the requirements for a Bonneville run, the 225mph top speed was achieved with additional horsepower liberated by a remapped ECU, a modified air intake and exhaust system and revised supercharger settings. No internal engine components were changed and the six-speed automatic transmission was standard, including the gear ratios.
Mike O’Driscoll, Managing Director, Jaguar Cars said: “The all-new supercharged 510bhp XFR – and XKR – add a thrilling new dimension to the Jaguar line-up. We have sharpened the R models, fine-tuning them to deliver a totally focused experience for driving enthusiasts, with the new AJ-V8 Gen III engines delivering refined power and performance and unmatched efficiency.
“This sharper edge – the quicker steering rack, outstanding grip and stability and improved stopping-power – has been achieved by using advanced Jaguar technologies such as Adaptive Dynamics (the latest in computer-controlled suspension and traction control), a new electronic Active Differential Control and significantly uprated brakes.”
Paul Gentilozzi added: “During my career, I’ve raced worldwide from the southern tip of New Zealand to Le Mans. Along the way, I have been privileged to drive and own so many exciting cars but I’ve never driven one that was as exciting to drive fast as this Jaguar.”
The new XFR – the first XF to carry the ‘R’ badge – defines Jaguar’s most performance-focused models. Powered by an all-new supercharged 5.0-litre V8 engine developing 510PS and 625Nm of torque, the XFR can accelerate from standstill to 60mph in just 4.7 seconds (0-100kph in 4.9 seconds) and is capable of reaching an electronically limited 155mph. More relevant in everyday driving, an excellent indicator of the XFR’s great flexibility is the time it takes to accelerate from 50-70mph – just 1.9 seconds.
High-speed runs have become indelibly etched into the history of the Jaguar marque. Next year marks the 60th anniversary of the Jaguar XK120’s record-breaking 132.6mph run set on 30 May 1949 on a deserted stretch of motorway near Jabbeke in Belgium.
The new XFR demonstrates Jaguar’s commitment to delivering exhilarating performance and outstanding dynamics for the driving enthusiast – the ‘Fast’ part of the Jaguar ethos of designing, engineering and manufacturing ‘Beautiful, Fast Cars’.
Berbertj zegt
Standaard ? WTF !
LJ zegt
vette shit ouwe!
Victor-tje zegt
kunnen we dit nog wel een XJR noemen met al die spoilers en andere dingen??
veder wel leuk voor ze en hopen dat ie hierdoor nog beter gaat verkopen!!
LJ zegt
kun je hem ook met die bodykit en spoilert bestellen?(A) alleen dan moet het wel wat beter op mekaar passen
Henk zegt
zit alleen onder de kap een turbo die de helft van de ruimte in beslag neemt
Rudy zegt
Leuk dat hij die snelheid haalt, maar was dit ook met een standaard motor? Dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen namelijk.
lincoln zegt
wel leuk dat moeder Tata op deze manier de nek wil uitsteken ..
pluspunt voor Jaguar deze keer ..
Sjaakk zegt
@Victor-tje het is een XFR en geen XJR. ;)
maar is er met die auto gebeurt het lijkt of die achter bumper er af is gescheurd???
Fruitcake zegt
@rudy
Waarom niet? hoge gear-ratio’s, dunne wieltjes, alles afplakken helpt al een hoop :)
Jelmer zegt
Tweede zin AutoBlog-bericht:
“Een aangepast prototype”.
Daarmee zijn al uw vragen beantwoord :)
Quintijn zegt
De XK-RS zou ook de snelste Jaguar zijn die er was?? Die is sneller dan de XJ220, zeggen ze bij Jaguar.
bruycker zegt
Als je de engelse tekst leest : “Running with minor aerodynamic and safety modifications to meet the requirements for a Bonneville run, the 225mph top speed was achieved with additional horsepower liberated by a remapped ECU, a modified air intake and exhaust system and revised supercharger settings. No internal engine components were changed and the six-speed automatic transmission was standard, including the gear ratios.”
m.a.w. aangepaste chip,aagepaste luchtinlaat,en uitlaatsysteem,supercharger aangepast.
Mooie prestatie,maar zeker niet standaard.
ML Benz zegt
Nice car bob ;-)
Ziet er echt wel gaaf uit met die spoiler achterop.
Mooie kleur. Ik mag er graag een hebben.
RenJie zegt
360 is aardig rap zeg!
Jelmer zegt
@ bruycker:
Ben erg benieuwd wat woorden als “minor” en “revised” betekenen. Kunnen vrij eufemistisch zijn.. Ben vooral benieuwd hoe lang de motor het blijft doen met deze “kleine” wijzigingen.
Wel een leuke PR-stunt, natuurlijk.
Einser zegt
Wat een kansloze actie!
Wat bewijst dit nou? Dat je XF hard kan? Ik neem aan dat er weinig standaard aan die auto is.
Laten ze gaan racen met de XF, net zoals Jaguar vroeger deed met de XJ-S!
Zo, zeur-modus weer uit.
bruycker zegt
@Jelmer
100% gelijk,de aanpassingen kunnen groter zijn dan beschreven..
en de motor zal heel waarschijnlijk minder lang leven door de aanpassingen
maar met ene groot budget kan bijna elke auto een spectaculaire topsnelheid halen,zolang er enige basis is..alles is aanpasbaar…
Victor-tje zegt
@sjaakk, typfoutje moet kunnen, bedoel de xFr
Sjaakk zegt
@Victor-tje oke je weet maar nooit ;)
Fruitcake zegt
waarom kan ik opeens niet meer reageren? :roll:
-edit: je reacties zaten in het spamfilter, gebeurt soms… ;-) –
Citrofiel zegt
Ja zeg, gewoon ernstig opvoeren. Een C1 met 1000pk gaat ook hard… :roll:
Jaapschaap zegt
en waarom doen ze dit? omdat het kan ofzo?
ik bedoel hier heb je helemaal niks aan, wat geeft dit nu voor een info dan?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Go Jag!
Zijn nu met de Indiase centjes echt op de goede weg…
babbaloerie zegt
Er staat onderin het persbericht precies wat ze met de motor hebben gedaan. Lezen mensen!
floris zegt
en dan toch begrensen op 250 :(
sjaak1234 zegt
En toch is ie lang niet zo cool als de xj220, en al helemaal niet omdat dit ding ook nog eens aangepast is.
C6.R zegt
Zo, en nu over de ring met dat ding!
Fout zegt
Nice job jaguar! Toont hoe goed die nieuwe motor wel is
Running with *minor* aerodynamic and safety modifications to meet the requirements for a Bonneville run, the 225mph top speed was achieved with additional horsepower liberated by a remapped ECU, a modified air intake and exhaust system and revised supercharger settings. No internal engine components were changed and the six-speed automatic transmission was standard, including the gear ratios.
JagUar zegt
Het verbaasd me dat de XJ220 langzamer is. Daar moet ook nog wel wat uit te persen zijn.
Ze hebben ‘m flink uitgetest, als ik zo naar de foto’s kijk.
De XF(R) is zeker een hele goeie Jag. Echter wel zonder die lelijke stukjes plastic ;)
Jay zegt
Het is toch erg dat ze er in 17 jaar maar 10 km sneller mee zijn. Als ze in 1992 al 350 halen en nu 360 km/u…..
Zou toch beter moeten kunnen met de techniek van nu.
Sjaakk zegt
ik vind het ook maar onduidelijke foto’s
VonStroke zegt
Wat een manke vergelijking, de XJ220 kon dat meer of min volledig standaard!
thieske zegt
tijd voor een nieuwe XJ220 dan maar?
Wick zegt
@thieske
ik zou zeggen, deze!
http://www.digitalcarwallpapers.com/wallpapers/jaguar_wallpapers/2003_Jaguar_XF10_Concept_Fuore_1024x768_0b.jpg
Tombnolz zegt
@ thieske: daar zeg je me wat! laat maar kooomen!
Jorrit zegt
@ Jay:
Maar die XJ220 was een supersportwagen, en dit is een ‘ordinaire’ sedan…
bozewolf zegt
Mooi apparaat, maar hoeveel oomph had deze nou aan boord dan?
En btw, ik dacht dat de F1 het record had gezet in Duitsland, ergens op 20km veraten strip asfalt ofzo. Niet Nardo.
rs zegt
hehe ziet er uit alsof hij net gecrashed is:p (al dat los polyester)
StormRAM zegt
We hadden al wat foto’s en tekst, nu ook nog film! :d
Volgens mij een promo-achtig filmpje: http://nl.youtube.com/watch?v=9jwAw11Cpzg
rider zegt
wat hebben ze aan die motor veranderd. met het standaard vermogen kom je niet aan die prestaties op Bonneville. nooit van zijn leven. dus ik zou wel willen weten wat er zoal veranderd is en hoeveel vermogen hij nu heeft!?
Apache zegt
High-speed runs have become indelibly etched into the history of the Jaguar marque. Next year marks the 60th anniversary of the Jaguar XK120’s record-breaking 132.6mph run set on 30 May 1949 on a deserted stretch of motorway near Jabbeke in Belgium.
Wat ben ik fier op mijn dorp! :D En op mijn land! :D
(nu ja intussen is die motorsay, E40, niet meer zo deserted :D )
SPK zegt
Best een nette prestatie voor een sedan, die er ook nog eens verschrikkelijk mooi uitziet. Er is dan wel wat aan de motor veranderd, maar dat is niet zo dramatisch dat de gemiddelde tuner dat niet na zou kunnen doen.
Buyck zegt
Met zo’n Jaguar wil de baan op! lekker grof
autoblogger zegt
@Apache: http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/21/55-jaar-geleden-snelheidsrecord-tussen-brugge-en-oostende
timh zegt
wat een prut foto’s!
SjoRs zegt
Dit zou ik nog wel een keer willen doen!
Vooral na het bekijken van de topgearaflevering met de Cadillac CTS-V , Dodge Challenger & Corvette ZR1 op Bonneville!
(maar niet met mijn eigen auto/op eigen kosten(A))
Ontopic:
@Jaapschaap:
Ja en wat zeggen de tijden van “de ring”?
Dit zegd iniedergeval meer dan cijfertjes op een papier.
(die we alleen nog maar hadden van deze auto)
572 zegt
Ik kan niet veel opmaken uit de video, ik zou graag een filmpje willen zien met de start en finish in plaats van 2 seconden flitsende beelden waar je niets aan hebt.
Martijn zegt
@autoblogger: foutje in de titel:
‘fastest jag evar!’ Ik zou er ever van maken.
WRX of NIX zegt
@Sjaakk, het lijkt inderdaad echt of dat die bumper is afgescheurd, vast door de slimme jaguar ingenieurs gedaan ”in het kader van gewichtsbesparing” toen ze erachter kwamen dat de wagen met bumper ”maar” 290 KMH haalde:D:P whaha
gmax zegt
lelijk
flikkah zegt
No internal engine components were changed and the six-speed automatic transmission was standard, including the gear ratios.
Dus ook de versnellings bak verhoudingen zijn standaart….