Jaguar heeft eerder dit jaar volmondig ontkend dat de XF een viercilinder diesel krijgt, nadat geruchten over de introductie van de 2.2 liter oliestoker (bekend uit o.a. de Evoque) in de XF waren opgedoken. Nu leert de geschiedenis ons dat autofabrikanten nog wel eens flexibel met begrippen als ‘waarheid’ en ‘liegen’ om willen gaan. Dus dook superspeurneus Robbie in de zaak.
Op basis van het kenteken van de XF-facelift die onlangs werd gespot werd er door ons een kentekencheck gedaan, en…Tadaa, een 2.2-liter dieselblok. De Pinnochio’s bij Jaguar praten dus officieel poep.
Zoals bekend is Jaguar al geruime tijd geleden van eigenaar verwisseld. Het Indiase Tata nam het merk in 2008 voor 2,3 miljard dollar over van het Amerikaanse Ford. Uiteraard zijn er nog wat banden intact gebleven, zoals de levering van de motorblokken.
De motor in kwestie is een 2.2-liter Duratorq-blok, die momenteel in Land Rover 150 en 190 pk levert. Ford zelf heeft de motor al opgekieteld naar 200 pk, maar of ze die ook meteen verkopen aan Tata is de vraag. Momenteel heeft de XF alleen een 3.0 V6-diesel (210, 240 en 275 pk). Onze gok is derhalve dat de XF twee viercilinder-dieselvarianten krijgt, met 150 en 190 pk, waarna de lichtste V6-diesel geslachtofferd wordt ten faveure van het lichtere en schonere 2.2-blok. Of de introductie van de twee varianten gefaseerd of ineens gaat moet de toekomst uitwijzen.
rfw1994 zegt
wat een liegenaarsters zeg! voor de rest niet echt een boeiend blokje. hopelijk word hij er wel goedkoper van.
Yeelen zegt
Wauw, een superzuinig blok dit: het stoot Ogr CO2/km uit! ;)
Jochempie zegt
@Yeelen: In onze Mondeo stoot het blok maar liefst 160 gr/km uit, betalen wij even teveel!!
Yeelen zegt
@Jochempie: Tsss, dat heb je als je niet premium rijdt…
Citrofiel zegt
@Yeelen: :lol:
Jochempie zegt
@Yeelen: Helemaal waar. Goedkoop is duurkoop, dat blijkt!
bmwroddelaar zegt
wel mercedes zit aan de 4 cylinder in de S klasse, jaguar in de XF, en bmw komt in maart 2011 met de 4 cylinder bi-turbo.
zolang er – in belgie- niet verder aan de autofiscaliteit gesleuteld wordt zullen dit fiscaal zeer interessante motoren zijn. of de 4 cylinder evenveel plezier zal opleveren als de 6 in lijn zal door autojournalisten wel onderzocht worden
robbie zegt
@bmwroddelaar: in de 5 Serie gebruikt BMW toch al jarenlang viercilinder dieselmotoren?
blingbling zegt
hij stoot 0gr CO2/km uit dan is die lekkker wegenbelasting :D
blingbling zegt
vrij!! dat was ik vergeten!! hij hoef dus geen geen wegenbelasting te betalen ;)
raoulkroes zegt
Maar waar kun je kentekens uit GB checken dan?
robbie zegt
@raoulkroes: dat is het geheim van autoblog ;)
MarkieS zegt
@raoulkroes: in het afgebeelde plaatje staat “VEHICLE ENQUIRY”, zoek en gij zult vinden.
raoulkroes zegt
@MarkieS: Dan weet ik niet wat jij gevonden hebt maar ik kan niks vinden… En als ik google op registration check uk vind ik alleen maar dingen waar je voor moet betalen.
robbie zegt
@raoulkroes: dan moet je toch echt eens leren Googlen ;)
Yeelen zegt
@raoulkroes: Ik googlede en het 1e wat ik vond was al goed ;)
BaRa zegt
De helft van je verhaal is speculatie :) De registratie vertelt dat het over een 2,2 liter-blok gaat. Er van uitgaande dat de registratiegegevens correct zijn (verre van zeker bij dit soort van mules/prototypes), weet je nog steeds niet dat het over een 4-cilinder Duratorq gaat.
robbie zegt
@BaRa: het zou idd ook kunnen gaan om een 2.2 V12 met een supercharger… Maar iedereen die ook maar enigszins logisch nadenkt en realistisch kijkt naar de mogelijkheden die Jaguar/Land Rover/Tata heeft dan kom je al snel tot de conclusie dat het hier moet gaan om het 2.2 Duratorq blok.
– Jaguar heeft dit blok al eerder gebruikt (X-Type)
– Land Rover past dit blok al toe (en blijft het toepassen)
Aangezien Jaguar (en Land Rover) nog steeds al(!) hun motoren inkopen bij Ford is het niet meer dan logisch dat dit blok ook daar vandaan komt. En daar komt nog eens bij dat de engineers van Jaguar/Land Rover al de nodige ervaring hebben met deze motor. Dat scheelt natuurlijk een flinke slok op een borrel qua ontwikkelingskosten. Ook scheelt het tijd omdat de engineers al bekend zijn met de auto.
Daarnaast hebben Jaguar dealers al ervaring met deze motor (namelijk ook gebruikt in de X-Type) en dus hoeven die monteurs minder training te krijgen en hoeven dealers minder specialistisch gereedschap te kopen.
Dat het een 2.2 viercilinder Duratorq gaat worden durf ik wel met 99,9999% zekerheid te zeggen.
MarkieS zegt
Waar en wanneer heeft Jaguar dit ontkend dan? Ik weet niet beter dan dat Jaguar een half jaar geleden bij monde van ingenieur Ron Lee heeft meegedeeld dat de 2.2 diesel de V6 gaat vervangen. De auto wordt uitgevoerd met een start/stop-systeem en een automatische 8-versnellingsbak, en is goed voor 150 gram CO2/km. Rond 2020 moet dat teruggebracht zijn tot een 1.8 diesel met automatische 9-versnellingsbak, 240 pk en een uitstoot van < 100 gram CO2/km.
robbie zegt
@MarkieS: klik eens op het rode woordje “Pinnochio’s” in het artikel…
Laurens zegt
Ja, het kan natuurlijk ook een V8 zijn, die 18.000 toeren draait. Maar ik denk het niet…
OT: prima, diesel is de toekomst, kortere termijn dan.
Alwood zegt
Aan de ene kant klinkt het als ‘verloedering’ en lijkt een 2.2 4inlijn veel te min voor een Jag. Aan de andere kant kan een viercilinder ook heel soepel lopen, heeft een diesel lekker veel koppel en haalt men genoeg power uit een 2.2 tegenwoordig…
Vind het wel kunnen eigenlijk. Mijn Volvo 2.3 vierinlijn voelt ook heel premium en is best snel ;)
skiwi zegt
weet iemand op welke site je de engelse kentekens kunt checken?
Citrofiel zegt
@skiwi: Ja, als niemand het wist had dit artikel niet bestaan tenslotte. ;)
Flauw… Ik wist wel hoe ik het kon vinden, ik had de site zelfs opgeslagen, maar blijkbaar is het verplaatst o.i.d., want de link werkt niet meer… Kan je dus toch niet helpen.
Yeelen zegt
@skiwi: Doe ff ‘Vehicle enquiry UK’ googlen :)
Dirk zegt
Ik dacht dat dit al geweten was, ik wist dit al een paar maanden. Net zoals een opvolger van een X-type in 2015 :)
werner zegt
Tja ik vind het wel jammer dat ze ook een viercylinder op de markt gaan brengen want dat brengt het imago wat omlaag.
Ik rijd met een XF diesel S en dat is zo een fantastische auto… super prestaties en toch vrij zuinig in gebruik. Nou ja, als mijn vrouw ermee rijdt…
Ze moeten ook wel mee met BMW, Audi en Mercedes natuurlijk.