De facelift van de Jaguar XF brengt een grondige update naar het interieur. Maar er valt nog meer nieuws te vertellen.
De Jaguar XF. Was die er ook nog hoor ik je denken. Ja, het model gaat al even mee en wat dat betreft komt deze facelift als geroepen. Zo ingrijpend als de F-Type facelift durfde Jaguar niet te gaan. Er zijn echter wel een aantal noemenswaardige updates aan het model doorgevoerd.
Interieur
De Jaguar XF facelift herken je aan de ietwat gewijzigde grille, koplampen en achterlichten. Het makkelijkste is door een blik in het interieur te werpen als je die kans hebt. De bestuurder heeft voortaan een digitaal instrumentarium. In het midden van de auto is een 11.4-inch glazen touchscreen geplaatst. De climate control bediening kan nog altijd apart worden geregeld met fysieke knoppen onder het grote scherm.
Jaguar XF facelift motoren
Ook qua techniek is er het één en ander nieuw. Jaguar introduceert een nieuwe MHEV diesel voor de XF facelift. Dit betreft een 204 pk 2.0-liter viercilinder motor. Het blok krijgt een zetje van de elektromotor wat goed is voor nog eens 24 pk.
Het aanbod van benzinemotoren bestaat eigenlijk uit één motor. Dat is de 2.0-liter viercilinder turbomotor. Je kunt kiezen voor 250 pk met achterwiel- of vierwielaandrijving. Of met 300 pk en dan heb je altijd vierwielaandrijving. Voorlopig ziet het motoren aanbod er zo uit. Dat betekent dus geen zescilinders, voor nu. Elke XF komt standaard met een achttraps automaat. Het voorlopig snelste model is die 300 pk benzinemotor met een XF sedan en vierwielaandrijving. Deze variant sprint in 5,8 seconden naar de honderd.
Nu te bestellen
De vernieuwde Jaguar XF is vanaf 13 oktober te bestellen. De verwachte Nederlandse prijs begint bij 60.950 euro. Voor de Jaguar XF is deze facelift de laatste halte naar het eindstation. De volgende generatie XF zal volledig elektrisch worden.
henkp1 zegt
Prachtige wagen, zou ik verkiezen boven de Duitse drie!
dalmore zegt
@henkp1: eens!
Loek zegt
@henkp1: vergelijk de BMW G30 LCI eens met headerfoto. Lijkt erg op elkaar imo.
karhengst zegt
Qua koplampen sowieso. Maar verder wel een veel cleaner design. Misschien dat de 5-Serie over een aantal jaren frisser oogt en dit hopeloos ouderwets, maar op het moment geef ik de voorkeur aan de XF. Sterker nog, dankzij alle tierelantijntjes oogt het ook een stuk fijner dan wat Audi en Mercedes op het moment bieden.
mashell zegt
Mooi stuurwiel, gebogen scherm met dunne randen. Ziet er netjes uit.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn hoor, nu nog een fijne V6 diesel station.
dunhozzie zegt
De XF is prachtig, ik ben sowieso fan van de huidige generatie Jaguars (ook van de oude trouwens, maar dat ter zijde). Hij is alleen erg krap. De ruimte achterin zowel als de kofferbak (van de station) vielen me erg tegen. Zonde maar goed, we hebben de F pace nog
lljw zegt
Vind de laatste XF best ok eigenlijk (vorige serie was idd krap vanachter)
dunhozzie zegt
Die heb ik nog niet gereden, door WLTP is ie buiten bereik…
futse zegt
@dunhozzie: koffer van de XF SB valt tegen? Maar die van de F-Pace vind je ok? Raar hoor
dunhozzie zegt
F-Pace: 650-1740 l XF SB die ik heb gereden: 550-1675 l. Wat is raar?
eirmakk zegt
Lijkt wel op een AliExpress schermpje
alfarosso zegt
Dat opgeplakte scherm? dat kan toch niet in zo’n dure auto
berlinetta zegt
Vertel dat maar eens tegen Mercedes.
antoonniels zegt
Bij Mercedes ziet het er iig nog bewust uit. Bij de S-klasse loopt het gewoon door vanuit het middenconsole.
Of het mooi is is een tweede. Bij JLR in zowel deze XF als in de F-pace lijkt het gewoon alsof ze het vergeten waren en het er snel nog even op 4 beugeltjes in hebben gemonteerd.
berlinetta zegt
En wat dacht je van de huidige C en GLC en alle A- en B-klasse varianten? Is toch ook gewoon een opplakschermpje?
antoonniels zegt
Voor mij is het verschil dat dit lijkt op een dingetje wat ze vergeten zijn. Scherm past qua formaat prima in het achterliggende paneel, waardoor het meer één geheel was geweest. Bij Mercedes maken ze de bewuste keuze, zeker in de A/B/E, om het hele instrumentarium op een scherm weer te geven. Gelijk de Model 3. Vind ik ook niet fraai, maar ziet er niet uit alsof ze het vergeten zijn. Meer als een bewuste designkeuze.
berlinetta zegt
Ja, daar heb je een punt.
wimof zegt
Als het maar bling-bling is, dan is het ok, doch niet voor mij.
mark997gt3 zegt
Gewoon schitterende auto. Ook facelift van F-pace zeer geslaagd. Deed altijd net onder voor
Mercedes en BMW vond ik. Nu een stapje erboven wat mij betreft!!! Zeer fraai!
berlinetta zegt
Mooiste uit z’n klasse.. by far.
mashell zegt
Wel eens een Audi A6 gezien? Vind ik zowel als sedan en avant een bijzonder sterk ontwerp.
berlinetta zegt
Zeker. De huidige A6 is in mijn ogen zelfs de mooiste sinds jaren. Het probleem is alleen dat ze pas echt mooi zijn als ze een beetje zijn aangekleed. Mooi kleurtje, wat grotere velgen en wellicht een S-line pakketje erop. Dan pas is het af. Deze Jag is direct af vind ik.
antoonniels zegt
Dat scherm. Ik vond het niks in de F-pace en hier is het zo mogelijk nog lelijker.
Van buiten prachtig en aangezien ik langs de dealer rijdt richting werk zal ik er nog wel een keer één zien.
Op de weg met 100 stuks per jaar in NL zal dat wat lastiger zijn…
cossiekiller zegt
Nog mooier geworden dan voor de facelift.
Jammer dat de sportbrake zo weinig als occasie te vinden is. Heb er mee gereden, maar het gaat toch een CLS sb worden…
str8six zegt
Leuke BMW 5 facelift koplampen. Doe mij maar een Duitser.
wjeurs zegt
Erg mooie auto, ik vind alleen die kont er sinds introductie al zo gedateerd uit zien
potver7 zegt
Prachtige auto, maar de manier waarop dat scherm niet in het dashboard gebouwd is vind ik helemaal niks. Alsof het ontwerp al af was en iemand toen dacht dat het misschien een goed idee was om toch maar een groot scherm in te bouwen. Zeker gezien de plek waar het ding zit, is er genoeg ruimte om dit mooier te doen.
neymar zegt
Angel eyes op een Jag, hoe kansloos kan je zijn!