De sedan moet weer meekomen met auto’s als de nieuwe BMW 3 Serie, de Mercedes C-klasse, de Audi A4 en de Alfa Romeo Giulia.
Jaguar heeft de XE, de kleinste sedan van het merk, van een facelift voorzien. Niet alleen op uiterlijk gebied zijn er dingen anders. Jaguar heeft vooral gekeken naar het interieur.
De facelift ga je op uiterlijk gebied onder meer herkennen aan de J-blade LED dagrijverlichting. Daarnaast is de achterbumper vernieuwd en zijn 18-inch lichtmetalen velgen standaard. In het interieur hebben grotere veranderingen plaatsgevonden. Het stuurtje is van de I-PACE overgenomen en ook het Touch Pro Duo-infotainmentsysteem is voortaan te vinden in de XE.
De facelift is leverbaar met een 2.0 liter Ingenium benzinemotor, goed voor 250 pk (P250) of 300 pk (P300). Laatstgenoemde motor doet het sprintje naar de honderd in 5,7 seconden in combinatie met vierwielaandrijving. Dieselen kan ook nog steeds met de Ingenium diesel. Er komt één variant met deze brandstof, de D180 met 180 pk en 430 Nm koppel.
Jaguar wil zich onderscheiden in dit druk bevochten segment door de XE standaard vol te hangen met zaken die bij de concurrentie mogelijk een optie zijn. Naast de eerder genoemde 18-inch velgen, zijn parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera, elektrisch verstelbare stoelen, een automaat en rijbaanassistentie altijd aanwezig op de vernieuwde XE.
Wie overtuigd is kan zich nu melden bij de lokale Jaguar-dealer. De XE 250 is er vanaf 57.380 euro.
Moeilijke auto in Nederland tegen de 3 Duitsers, zeker met een vanaf prijs die fors hoger ligt tozv een 3 serie of C.
@Rudy: Klopt. De prijs wat lager dan de Duitse 3 en ze zouden er veel meer van verkopen. Maar blijft een prachtige wagen om naar te kijken. Brits design met Duitse kwaliteit, dat lijkt me ideaal!
@Rudy: vergelijk je dan de vanafprijzen of de prijzen bij vergelijkbare motorisering en uitrusting?
Elke keer als een XE me inhaalt zie ik een mooie voorkant in mijn achteruitkijkspiegel en denk ik gaaf. Als hij me dan voorbij is zie ik een achterkant die echt niet in de juiste proporties zit en denk ik weer het tegenovergestelde. Voor dat geld zou ik liever voor een Lexus, Bmw of Audi gaan.
@chrisvonmeer: eens: front is een mooi herkenbaar design. Achterzijde zou ook een Hyundai of wat dan ook kunnen zijn en is niet heel fraai helaas
@chrisvonmeer: helemaal eens! Voorkant is echt goed, maar de rest vind zo’n enorme afknapper
Is de XES niet meer leverbaar? Met de drieliter?
@Jochempie: de XES met 3 liter klinkt lekkerder dan mijn vrouw als we bezig zijn.. man wat klinkt die motor toch zo goed !!
@abdoelklapstoel555: Misschien moet je de burka toch maar eens uittrekken volgende keer ;-)
@roberto: Mijn vrouw is van Hollandse afkomst….
@abdoelklapstoel555: Just kidding.. ;-)
@abdoelklapstoel555: Hij zei ook niet dat je vrouw ‘m droeg.
@Jochempie: Dat jouw man een zak over zijn hoofd draagt als je hem aan het ballen bent is niet mijn probleem he :)
@abdoelklapstoel555: Dat is ook een manier om op een fantastische grap te reageren!
@Jochempie: Dacht ik ook al aan, dat was juist het leuke van de XE. niks geen turbo’s die het geluid dempen, een lekkere compressor is een veel betere oplossing.
Blijft een mooie wagen. Vind de facelift ook mooi zo. Alleen de draaiknop, die is weg? Of is dat al langer zo? Wel jammer, vond dat altijd wel een leuke en mooie gimmick. Auto starten en de knop komt omhoog.
@viezefreddyw: inderdaad jammer dat ze die draaiknop hebben weg gedaan. Zal wel goedkoper zijn om het standaard pookje te gebruiken. Het is wel te hopen dat ze de software van 8 bak hebben aangepast in de diesel, want die was dramatisch slecht.
@viezefreddyw: vond ik ook leuk. Ik kan me echter voorstellen dat het draaien aan een knopje niet hetzelfde bevredigende gevoel geeft als je pook in de D rammen…
@pomoek: Het had best iets sensueels, zo’n knop die in je hand omhoog kwam ?
XE vernieuwt wat?
@luckyluck: dacht het ook, maar dichterlijke vrijheid laat het achterdeurtje met het ongeschreven ‘zichzelf’ nog open.
Jaguar: XE P250
Prijs: €57.380
250 PK
Prijs per PK: €229.52
Mercedes C300
Prijs: €53.658
258 PK
Prijs per PK: €207.98
Alfa Romeo Giullia Veloce
Prijs: €59.000
280 PK
Prijs per PK: €210.71
BMW 3 serie 330I
Prijs: €52.638
258 PK
Prijs per PK: €204,02
Audi A4 – 45 TFSI
Prijs: €51.920
245 PK
Prijs per PK: €211.92
(berekend vanaf de basis prijs die op de site staan)
(onder voorbehoud van druk- en zetfouten)
@kimhung: en dat nog voor de brexit!
@kimhung: altijd zo’n nutteloos vergelijk. RubenPriest schrijft net dat de jaguar beter in zijn spullen zit, waar je de Duitse concurrentie nog een gordel moet bijbestellen. Check in het vervolg ook even hoeveel aandrijfkrachten er verloren gaan, en rapporteer dan nog eens bij ons terug (:
@occasiefapper: Klopt!! ik had dit formatje al gemaakt in excel dus dit was makkelijk om snel in te vullen. Het kan natuurlijk veel uitgebreider maar dat koste meer tijd
@kimhung: Appeltjes en peertjes. (uitrustingniveau’s 4wd etc.)
@karaya: Kan je na gaan hoe hard je wordt genaaid bij sommige automerken. bijna het zelfde betalen (om en na bij) en dan minder krijgen!
@kimhung: daarom iedereen een Dacia!!!
Titel: ‘en dit gaat hij kosten’, en dan vervolgens alleen een vanafprijs van een XE250..
Mooie auto, vooral het interieur. Alleen hetzelfde als voor de facelift, één of andere manier blijft die kont zo ‘goedkoop’ ogen. Mocht je in deze klasse kunnen uitzoeken, is de XE altijd ééntje die je per ongeluk vergeet..
De facelift is een verbetering, benieuwd naar het interieur. Voor de facelift vond ik dat het minste in zijn klasse en voor mij een reden om de auto te laten staan. Los van materiaalgebruik en afwerking gaf het totaal niet het gevoel in een speciale auto te zitten.
@autodidact: het dashboard is met die drie schermen wel verbeterd in dat opzicht. Ik had namelijk hetzelfde gevoel in deze Jaguar.
@eklasse: ja op de foto’s ziet het er een stuk beter uit nu. Benieuwd hoe het ‘in het echt’ is.
’t Blijft een absolute understated beauty, zo’n XE. En als het klopt wat ze zeggen over het weggedrag… Het zou een lastige keuze worden voor mij, als ik een sedan zou zoeken. XE, Giulia, 508, S60, Mazda 6… Gelukkig zijn er genoeg alternatieven voor de uitgekauwde Duitse drie. Helaas voor al die fabrikanten ben ik niet op zoek naar een sedan. Maar als ze een leuke concurrent kunnen bouwen voor een MX-5: count me in. En neen, een Z4, SLC of TT zijn geen concurrenten. Die zitten elk in een net andere niche.
Om terug on topic te gaan: het interieur vind ik dan weer wat minder, ondanks de update. Maar ik ben nooit zo’n fan geweest van middenconsoles die zo vormgegeven worden dat ze scheidingen lijken te vormen tussen de voorste stoelen. Het fnuikt het ruimtegevoel / maakt compartimentjes van de voorkant. De S60 doet dat ook, de Giulia dan weer veel minder.
@BaRa: ik heb de XE in meerdere versies, met of zonder AWD gereden. Ook veel andere auto’s. Ik heb geen merk voorkeur, laat ik daarmee beginnen. De XE vond ik niet indrukwekkend met name de demping. Ook de software van de 8-speed ZF bak liet te wensen over. Misschien dat dit nu beter is.
3-serie F80 vind ik beter.
Ik heb de pre-facelift niet eens meegenomen in mijn shortlist omdat het model al zo lang mee gaat. En Jaguar facelift hem gewoon (minimaal). Vreemde keuze.
Ondanks dat het een mooi model is denk ik nog steeds niet dat het een groot succes is.. bij BMW en Mercedes zijn het voornamelijk de plug-ins die je ziet rijden en die heeft Jaguar (maar ook Alfa) niet..
Hoop alleen dat die kettingen van die diesel het nu wat langer doen dan 20k kilometers
Wat is hij mooi he!
Goed gelukte facelift. Waar de vorige af en toe net wat uit verhouding leek (vooral de achterlichten), ziet het er bij deze allemaal mooi in proportie uit. Interieur is ook prima. Niet per se origineel, maar ziet er wel modern en rustig uit.
Ik vind de XE heel gaaf. Ook 2 jaar terug een kleine 2 weken in mogen rijden naar de wintersport. Heerlijke auto! Ik weet nog dat de prijs toen op €42.000,- lag met business pakket en dieselmotor. Lachwekkend als je die prijzen nu ziet…gaat in NL geen succes worden.
Een zeer geslaagde facelift. Motoren zijn wat potenter geworden, het interieur is zeer fraai geworden (zwak punt van de vorige) en de achterlichten ogen minder massief. Dít is hoe een facelift uitgevoerd dient te worden. Alle minpunten eruit werken.
@willeme: Dat pakt Jaguar in mijn ogen altijd wel goed aan. Geeft ook aan dat ze goed luisteren naar het publiek.
Nu nog een V6…
stuk mooier geworden, die gaat gelijk op mijn lease lijstje.
Mooie wagen, strakker dan een 3-Serie met alle tierelantijnen, maar niet per se mooier dan een Benz, Alfa, Volvo of Audi. Ook werden de diesels als luidruchtiger beoordeeld.
Daarbij in de lease wel duurder dus helaas direct buitenspel. Mocht een benzine V6 tot de mogelijkheden behoren verdient hij wel direct een plek op de shortlist. Daar zit echter niet het grote volume.
P250, P300, D180, EV400 etc.
Wat gebruikt Jaguar een ongelooflijk eenvoudige, heldere en verfrissende manier om de klant te laten weten wat voor vleesch men in de kuip heeft!
Wat heeft zo’n BMW 330i onder de kap? Of een Mercedes C300? Om nog maar te zwijgen over A4 45 TFSI.
Goed bezig Jaguar!
Die voorkant is heel erg stoer en mooi..maar die achterkant is heel erg droevig net of die verdriet heeft?
Wát een geld!
Eerder zou een redelijk basis XE voor mij in de lease nog wel mogelijk zijn geweest, maar nu helemaal niet meer. Ik rij wel door in mijn ouwe S. Die heeft ook nog een lekkere V6.