Met de Jaguar XE R-Dynamic Black kun je in elk geval goed voorkomen bij de speltbroodjes-speciaalzaak!
In het al het geweld van de redelijk verse BMW 3 Serie en een gloednieuwe Mercedes-Benz C-Klasse zou je bijna vergeten dat er meer kapers op de kust zijn. Natuurlijk is daar de nog enigszins populaire Audi A4 en Volvo S60. Ook zullen we elke kans om de Alfa Romeo Giulia te benoemen niet ongemoeid laten.
Maar eigenlijk moeten we de Jaguar XE dan ook benoemen. Dat wat de Alfa Giulia zo gaaf maakt, geldt ook voor de Jaguar. Een fraai koetswerk met puik chassis plus achterwielaandrijving is immers altijd gewenst. Jaguar besteed even wat extra aandacht aan deze toch wel wat onderschatte sportsedan. Dat doen ze met wat updates én een nieuwe uitvoering, de Jaguar XE R-Dynamic Black.
Upgrades XE R-Dynamic Black
De upgrades zijn best handig. Zo is er nu draadloze Apple CarPlay (of Wireless Android Auto). Deze apps worden mogelijk via de nieuwe over-the-air-updates. Tevens is er een nieuwe filtersysteem om te zorgen dat het interieur nog schoner is. Verdere upgrades zijn, eh, zijn er niet. Dit was het. Oh, wacht: er is nog een nieuwe uitvoering: de Jaguar X R-Dynamic Black.
Deze uitvoering beantwoordt de vraag die velen stellen: “Mag ik een premium auto met sportpakket én hoogglans zwarte afwerking?” Alle merken hebben tegenwoordig dergelijke pakketjes in de aanbieding. Jaguar maakt er meteen een uitvoering van. Naast het R-Dynamic sportpakket heb je het ‘Black Pack’, dus met zwarte badging, grille, spiegels en nog wat details. Uiteraard kun je het R-Dynamic pakket ook zónder het Black Pack bestellen:
Qua motoren is het nu een stuk overzichtelijker dan ooit. Er is een D200, P250 en P300. Standaard heb je nu altijd een achttraps automaat. Op sommige modellen is vierwielaandrijving leverbaar of zelfs standaard. De P250 en D200 hebben achterwielaandrijving, de P300 heeft standaard AWD.
Ook de Jaguar XF
Naast de Jaguar XE pakt Jaguar ook de XF eventjes aan. De XF krijgt naast het nieuwe PM2.5 filtratie-systeem ook nieuwe interieurverlichting met keuze uit 30 kleuren. Qua motoren en transmissies is het aanbod bij de XE en XF helemaal gelijk. Lekker overzichtelijk.
Interesse? De Jaguar XE is er vanaf 57.321 euro, de XE R-Dynamic Black kost meteen 68.419 euro. De XF is leverbaar vanaf 63.435 euro, de XF Sportbrake kost je minimaal 68.048 euro.
Mocht je je ergens vervelen tijdens het werk, samenstellen in de Jaguar-configurator kan hier.
mashell zegt
Dit model schreeuwt juist om een chroomrandje om de portieren. Zo’n black pack is leuk op een grijze Skoda Kodiaq maar kun je meestal maar beter laten zitten.
willeme zegt
@sr20det:
Het probleem is bij ons bekend. We zijn er mee aan de slag, als het zo makkelijk was, was het inmiddels al opgelost ;-). Ik kan even geen beloftes doen wanneer het precies verholpen is. Zeker omdat de app bijna niet gebruikt wordt (meer dan 95% bezoekt AB via de website), is het wat lastiger (op het ene toestel werkt het beter/minder dan het andere, over alle softwareversies maar te zwijgen). Tegenwoordig zijn toestellen dermate goed en verbindingen dermate snel dat een app al lang niet meer noodzakelijk is. We zijn er druk mee bezig, maar het is een vrij hardnekkig probleem, helaas.
hatseflats zegt
@willeme: thanks misschien dan toch de app voorlopig maar laten voor wat t is.
airditude zegt
@willeme: beetje kip en ei verhaal denk. De app is, heel eerlijk, zolang ik hem gebruik al niet best. Dat dan 95% van de bezoekers de website gebruikt, verbaasd mij dan ook niets. (En besef dat ik dus tot de 5% behoor die tegen beter weten in, hoopt op verbetering voor de app 😂).
willeme zegt
@airditude: Nee, de app is nooit populair geweest. Wel bij de mensen die veel reageren overigens. Maar qua lezers komt echt maar een paar procent binnen via de applicatie, bijna iedereen gebruikt de website.
autogeak zegt
Waarschijnlijk zijn er zo weinig app gebruikers omdat jullie daar geen aandacht aan besteden en het echt een complete ruk app is.
willeme zegt
@autogeak: Nope, app gebruikers is altijd maar een klein gedeelte geweest.
ceesjan zegt
Wat ik niet begrijp is het volgende. Een jaar geleden werden er al regelmatig opmerkingen gemaakt over de slechte kwaliteit van de app, dit is dus niet iets waar druk aan gewerkt wordt zoals je lijkt te suggereren. Vervolgens ben je eigenlijk van mening dat, omdat er zo weinig mensen van de app gebruik maken, het niet perse noodzakelijk is dit binnen een korte termijn op te lossen. Als ik jullie een voorstel zou doen waarmee je in een maand 5% meer bezoekers zou trekken, zou zeer zeker de interesse gewekt worden. Waarom doet deze 5% er in dit geval dan niet toe? Ik gebruik dagelijks de app en dat heeft er voor gezorgd dat ik mijzelf allerlei handigheden heb aangeleerd om er een beetje normaal gebruik van te kunnen maken.
Kom op Autoblog, we zijn fan maar zorg dat de zaken in de hand zijn.
Vriendelijke groet.
willeme zegt
@ceesjan:
De afgelopen twee jaar zijn we bezig geweest met een enorme migratie van de website. Daar heeft de app onder geleden. Dat is nog een van de relikwieën van de oude site. De app is altijd zeer slecht geweest qua bezoekers: de website is altijd verreweg het meest belangrijk geweest qua aantallen. De app is een bonus, extraatje. Daarbij is het een gratis service. Uiteraard zijn we ermee bezig, maar niet elk probleem laat zich even vlot oplossen. Het is niet dat het de interesse niet heeft. De app wordt door zeer weinig mensen gebruikt. Die groep is echter wel divers qua devices, waarop de app afsgetemd dient te worden. Nogmaals, voor de beste ervaring raden we de website aan.
ceesjan zegt
Dank voor de verheldering. Ik zal mijzelf toch maar is naar de website begeven binnenkort.
allesmetturbo zegt
Blijft een hele mooie auto
stefanvts16v zegt
Bizar om te zien dat de XE in 2015 leverbaar was vanaf 40k en inmiddels 57k moet kosten door alle heffingen…
sabrerator zegt
@stefanvts16v:
Volgens mij hebben ze er toen meteen alle goedkope versies uitgegooid.
Eerder kon je ze in relatief eenvoudige versies met 163pk diesel en zelfs handbak krijgen, die waren rond de 40K. En dan met gewoon stoffen bekleding en bijna niks erin.
Later was het minimaal 195pk, altijd automaat en heel veel meer luxe standaard.
tjorque zegt
Voor mij een EV in de XF sportbreak verpakking aub!
leenvandriel zegt
EV 🤮🤮🤮.
clubbtraxx zegt
In de 2015 video still zie je nog staan Jaguar XE vanaf 39.990 euro… vandaag vanaf 57.321.
Damn wat worden wij toch enorm genaaid in dit land met auto’s.
volvo480gtt zegt
@clubbtraxx: de vergelijking die nu stelt klopt niet. Kijk maar naar wat je toen kreeg voor het €39k en wat je nu krijgt voor 57k.
In ieder geval krijg je nu geen handgeschakelde 163pk met stoffen bekleding…