Technisch nieuws voor de Jaguar XE. De sedan van de Britse autofabrikant is een tikje moderner geworden.
Jaguar heeft de XE in 2019 nog vernieuwd. Tijd voor een enorme opfrisbeurt is het dus niet. Wel heeft de autobouwer een update voor de aandrijflijn van het model, net als een paar puntjes van verbetering in het interieur. Het nieuws van de Jaguar XE begeeft zich voornamelijk onder de motorkap.
De 2.0-liter viercilinder MHEV dieselmotor is nu verkrijgbaar voor de XE. Dit is dezelfde 204 pk motor die eerder vanmorgen nog voorbijkwam met de vernieuwde XF. Ook de rest van het gamma toont gelijkenissen. De XE krijgt net als de XF een 2.0-liter viercilinder turbomotor met 250 of met 300 pk. Een achttraps automaat is standaard. Vierwielaandrijving is een optie en standaard op de P300.
In het interieur is het 12.3-inch infotainmentscherm van een update voorzien. Het nieuws voor de Jaguar XE is hier dat je standaard Android Auto en Apple CarPlay hebt. Verder is het nieuwste stuurwiel van Jaguar geïntroduceerd op de XE.
Jaguar XE prijs
Prijzen voor de Jaguar XE beginnen bij 55.500 euro. Met het beperkte motorenaanbod heeft de XE daardoor een forse vanafprijs. Een BMW 3 Serie is er immers vanaf 42.476 euro. De goedkoopste Mercedes C-klasse kost 42.347 euro. Een Audi A4 staat vanaf zo’n 43.956 euro op de stoep.
lljw zegt
Mijn pa heeft eerder dit jaar XF gekocht – kreeg tot 45% korting. Zal wss ook voor de XE het geval zijn
antoonniels zegt
Das een mooi bakje korting. Betaal je 30k voor een XE ipv 55,5k.
Kan me niet voorstellen dat dit gemeen goed is.
cossiekiller zegt
Denk dat je dan wel moet bewijzen dat je een Jaguar dekbedovertrek en kussensloop hebt.
Of voor Jaguar werkt.
Anders is dat toch niet mogelijk?
MrSelected zegt
Overjarig voorraadmodel, vermoed ik.
lljw zegt
was idd “directiewagen” met 7 000 km maar 33 kEur voor een wagen met nieuwprijs van 60 k v dat 8 maanden staat ingeschreven is toch absurd lage prijs. Ter verduidelijking zulke acties kon je niet krijgen op de E of F-pace
MrSelected zegt
Lol dat noemt wel ook wel een ‘occasion’
E34M5Touring zegt
@lljw: Is geen korting maar afschrijving. 8mnd oud en 7k gelopen is gewoon een jong gebruikt. Niks mis mee hoor. Prachtige auto en een goeie deal is niks om je voor te schamen. Maar je kunt dat geen korting noemen :).
fietsenmaker zegt
@MrSelected: Dit lijkt tegenwoordig inderdaad aan de gang te zijn bij Jaguars. Onlangs heb ik een tot het dakraam gevulde XJ gekocht met 90% korting. Ik vermoed dat dit ook een directiewagen is geweest.
berlinetta zegt
Weet je pa zeker dat het geen tweedehandsje is?
christian85 zegt
@lljw: 3% korting is ook TOT 45% korting. Lekker commercieel ;)
pomoek zegt
Mercedes c-klasse is de de paupermobiel van het premium segment. Tis wat.
karhengst zegt
Ik kan nu niet direct zeggen dat ik die tweetrapsconsole een mooi ontwerp vind. Mijn OCD heeft het ook wat lastig met de lage buitenste luchtroosters. Heeft deze auto nu nog wel echt een selling point anders dan dat het een Jaaag is?
Een Autoblog rijtest van dit model lijkt me wel weer eens wat anders dan het geijkte Duitse spul! Bij voorkeur een “bereikbare” versie.
berlinetta zegt
Volgens mij is dit een van de sportiefst rijdende auto’s in zijn klasse. Schijnt behoorlijk goed te sturen. Maar goed, dat doen de 3-serie, Giulia en de C-klasse ook wel.
kle500 zegt
@karhengst: wat heeft een Audi, Mercedes of BMW als ‘unieks’ in deze klasse? Behalve het merk en de merkbeleving? Op bijna allen kun je min of meer dezelfde opties en luxe krijgen..
karhengst zegt
@kle500: Tja, goed punt. Uiteindelijk hoef je als je voor één van de vier een voorkeur hebt je niet schuldig te voelen de anderen te laten staan. Ik hoop dat meer mensen hem zullen kopen/leasen. Exclusiviteit is namelijk wel gegarandeerd.
kle500 zegt
@karhengst: Exact, vooral een kwestie van smaak en beleving. Ik zou ook het liefst voor de Jag gaan. Geeft míj het meest ‘speciale en exclusieve’ gevoel. wat negatieve connotatie bij de andere merken ?
E34M5Touring zegt
@karhengst: Heb een week met een 180pk diesel gereden in de UK. R pack dus nette spec (leer/grote navi etc). Ik vond hem vrij krap voorin maar ben ook 2.08m dus niet ‘gemiddeld’. Reed wel erg strak. Fijn stuurgevoel (beetje zwaar maar vind ik wel prettig) en een prettige motor/bak. Was een automaat en rwd. Ook wel mooi afgewerkt vanbinnen. Paar onlogische dingen maar dat heb je toch een beetje met niet duitse auto’s. Alfa’s hebben dat ook soms. Je went er wel aan.
karhengst zegt
Leuk te lezen! In de media moest ik vaak vernemen dat hij niet zo verfijnd werkte als de vorige 3-Serie. Heb je daar wat van gemerkt of is dat vooral spijkers op laag water zoeken?
Zou er zelf wel graag eens mee gaan rijden maar hou vooral het principe aan geen proefrit te maken met auto’s die buiten budget vallen. Dit vooral om persoonlijke teleurstelling te voorkomen.
E34M5Touring zegt
@karhengst: Ja wat ik zeg, sommige navi dingen en infotainment zaken zijn een beetje onlogisch. Wellicht dat een f30 dat beter doet maar ik vind die ook niet echt lekker makkelijk eerlijk gezegd. Ik vond hem vooral vrij krap voorin. Smal. Je kunt ver genoeg achteruit met de stoel maar verder vrij knus. Dat R pack maakt em dan wel af. Goeie wielen enz. De NL kale lease edition vind ik gelijk een stuk minder.
Dutchdriftking zegt
Dezelfde motor in een kleinere auto, dat is altijd fijn. Nu nog een fijne station.
ericd zegt
Zou er goed uitzien (zie artist impression), als een Alfa 159 station. Praktischer ook.
https://gtspirit.com/wp-content/uploads/2014/09/15204591717_dbe1a33a8e_b.jpg
utregter26 zegt
Jaguar is standaard al uitgerust met erg veel opties. Ik vermoed dat een c/3serie met dezelfde uitrusting niet echt goedkoper zijn. En dan heeft de Jaagg nog meer vermogen denk ik.
rvdw zegt
@utregter26: vergelijkbare motorisering en opties in een 3-serie kom je zelfs enkele duizenden euro’s hoger uit. Ergens rond de 58k. BMW begint bij een +- 120 pk tegenover 250 pk. Desondanks snap ik de keuze van Jaguar niet.
87sandyd zegt
Lekker weer achter de feiten aanlopen, een MHEV diesel. Deze motor is vast over 1,5 jaar niet meer te bestellen.
Wil je de XE en XF verkopen dan moet je met een PHEV komen, en heel rap.
Verder wel echt een mooi interieur en exterieur en het schijnt fantastisch te rijden. Ook schijnt het zo te zijn dat werkelijk niemand dit ding koopt en voor de Duitsers gaan. Raar toch eigenlijk…
potver7 zegt
Grappig om te zien dat ze bij het kleinere model een groter scherm wél fatsoenlijk ín het dashboard gemonteerd weten te krijgen.
viertakt zegt
Het ziet er goed uit!
martingtv zegt
Ooit met een XE Diesel gereden. Qua wegligging super en mooi interieur, maar erg krap binnen. Hopelijk hebben ze de software voor de versnellingsbak ook aangepast, want dat was verschrikkelijk.
Ilquadrifoglio zegt
Ondanks de forse vanafprijs, heb je wel een Jaguar… Toch wel andere koek dan BMW of Mercedes. Audi zie ik meer als concurrent voor Peugeot en Ford (eveneens standaard FWD).
Freek Willem zegt
Ik heb 3 jaar het eerste type XE gereden. Was de 163pk diesel met Addblue, waardoor deze net zo duur was als een beetje aangeklede passaai. Heerlijke auto en inderdaad echt wat anders dan de andere premium merken. Buiten het feit dat hij wel erg graag terugschakelde als je gas gaf en geen toonbeeld van betrouwbaarheid was, zou ik hem zo weer opnieuw kiezen. Als leaseauto dan. Privé sla ik even een beurt over ;)