Helemaal hartstikke mooi.
De vijftigste verjaardag van de Jaguar XJ wordt vandaag gevierd middels een wel héél unieke XJ6. Jaguar Classic maakte speciaal voor Nicko McBrain een ‘Greatest Hits‘ exemplaar, waarmee ze de verschillende generaties van de XJ vieren.
Michael Henry “Nicko” McBrain (ja, die achternaam is echt) is drummer van de Britse heavy metal band Iron Maiden. McBrain is, zoals menig Brit, helemaal weg van auto’s van Engelse autofabrikanten en heeft in zijn leven dan ook flink wat Britse bolides versleten. Dat gezegd hebbende zal het niet de enige reden zijn dat hij er meerdere in bezit heeft gehad. Enfin, met het jubileum op het oog werd McBrain benaderd om zijn auto om te bouwen tot uniek model.
Hierop verkaste de auto naar Jaguar Classic, die er vervolgens 3.500 manuren in staken en meer dan 4.000 onderdelen aanpasten of vervingen. Zo zijn de carrosserie, het interieur, de aandrijflijn en de ophanging van de XJ6 naar de wensen van McBrain aangepast. Afgezien van een hoop nieuwe onderdelen, werden ook spullen van zijn eerste XJ6 gehaald. Zo heeft het speciaaltje exact hetzelfde contactslot en Jaguar-beeldje als die van zijn oude liefde. Daarnaast is ook de 4,2-liter zes-in-lijnmotor volledig gerestaureerd.
Aan de binnen- en buitenzijde is echter waar we de arbeid vooral herkennen. De auto heeft om te beginnen een fantastische paarse tint gekregen, die samen met de uitgeklopte wielkasten zorgt voor een bizar hoog pooierniveau. Het soort dat zijn ‘werknemers’ met gouden pinkring tegen het voorhoofd mept*. Tegelijkertijd is de XJ6 echter ook bijzonder stijlvol. Het interieur is mijn insziens ietwat over de top, met al dat rode leer. Hoe dan ook is het een puike wagen, dat staat vast.
*Nu ik erover nadenk zou dat de naam ‘Greatest Hits’ wel verklaren.
markietwo zegt
Porno!
Mercbenz zegt
Beetje hoog Halfords gehalte
b00m3rang zegt
@mercbenz: mee eens. En voor mij komt dat door die dubbele koplamp in de koplampen zelf. Daar horen gewoon dikke verstralers in te zitten. En dat stuurtje oogt ook een beetje cheap. Maarja, zet m maar alsnog bij mij voor de deur hoor. Zelfs in deze kleur! Op het eerste oog echt een statige bak, vooral met die spaakvelgen!
davelepeef zegt
@b00m3rang: het stuurtje oogt cheap!? Omdat er geen met leer beklede plastic kap op zit? Mooi blank, gepolijst metaal, leren rand met mooie stiksels, knappe details. Ding is hartstikke mooi man! Misschien wat te sportief voor deze auto…
e28forever zegt
@b00m3rang:
De lampen, akkoord. Ze doen wat afbreuk aan de klassieke looks.
Het sportstuur daarentegen vind ik perfect. Dit is een klassiek design (Mountney?) dat wel “period correct” is.
Fraaie automobiel, voor mij 1 van de knapste designs ooit.
Zet maar voor de deur!
lacker zegt
Holy cannoli!!
Ik koop graag een 2e hands Jag, zodat die ook zo’n 3.500 uur wellness treatment kan krijgen. Wat een ding!
Btw, tof logo op het stuur. En dat hartje als tong maakt hem toch weer zachtaardig.
tvr1974 zegt
Ik vind dit toch echt wel gaaf.. Beetje wat Singer met Posche doet… Nu zou ik alleen ipv de 4.2V6 die hier nu gerestaureerd (en dan vraag ik mij af of ze ook die k-automaat hebben vervangen) is deze vervangen hebben door een moderne V6 + bijbehorende automaat.. Dus bijv die uit de F-type met 380pk – 400 pk had een uitstekend alternatief geweest met bijbehorend geluid…. Gemiste kans in mijn optiek..
amdbsv8 zegt
@tvr1974: ken je klassiekers. De jaguar is een 4.2 6 in lijn. De v12 was 5.3 liter. Zo slecht is de originele borg warner bak helemaal niet. Het grootste probleem met jaguars zijn de eigenaren die voor weinig geld een mooie auto willen rijden en dan besparen op het onderhoud. No offence, ik heb zelf een series 2 xj 4.2.
Dizono zegt
@tvr1974: tja, dat blok is pure historie. Stamt in de basis af van het blok dat in de C-, D- en E-type lag en heeft meer Le Mans-overwinning op haar naam staan dan menig motorblok.
Wat een bak zeg, echt te gek.
baardmijt zegt
@tvr1974: Het is geen V6, maar een zes in lijn. Staat zelfs in het artikel. Zou daar zelf ook geen V6 in willen hebben eerlijk gezegd. Maar dat laatste is natuurlijk volledig irrelevant.
baardmijt zegt
@baardmijt: Excuus. Eerst lezen, dan zie je dat een ander al een corrigerende tik uitdeelde.
viezefreddyw zegt
Wauw, wat een ding! Prachtig!
superhans zegt
De laatste echte XJ wat mij betreft. De huidige doet mij meer aan een Rover SD1 denken. Jammer dat ze de oude designstijl verlaten hebben..
E550 zegt
Best wel dik. Alleen dat ‘Momo’ stuurtje vind ik echt verschrikkelijk! En ook die vier uitlaten zijn iets te veel van het goede.
dondeboer zegt
Verrassend hoe dat paars en rood combineerd. Klinkt als een slecht idee, maar staat prima eigenlijk.
dondeboer zegt
@dondeboer: combineert
Gulli zegt
@dondeboer: taalnazi ?
jvthof zegt
Denk dat Jaguar best een leuke cent kan bijverdienen met het uitbrengen van een old school xj… met moderne techniek of met een divisie die oude aanpast naar moderne maatstaven.
Maar deze is me te porno, te pooierig, te patserig
cazzo046 zegt
Prachtig, alleen die wielen…
crashingduke zegt
@cazzo046: ja, die wielen vind ik ook niets. De rest is erg leuk.
lekbak zegt
Zou deze dan ook £666.000 gekost hebben? Dan heeft hij vast zijn dochter aan de slager verkocht om die te kunnen betalen. Ik zou zeker niet naar de heuvels rennen als hij voorbij komt want ik vind deze auto prachtig. Ook al zou hij niet misstaan bij een mafialid uit moeder rusland.
ikschrijfookoverautos zegt
@lekbak: vijf internetpunten voor de verwijzingen!
stephane8200 zegt
Volgens mij waren ze hiermee bezig toen ik begin december bij Jaguar Classic was. Kan me die leerkleur nog herinneren.
itsok zegt
Dat logo heeft hij volgens mij op meer van zijn Jags
raoufff zegt
Lekker hoerig, en dat is een compliment!!
MaartenD zegt
Heel echt gaaf!
sabrerator zegt
Mooi gemaakt.
Ik zie wat zaken die ze best als accessoire aan zouden kunnen bieden voor liefhebbers.
Zoals het navigatiesysteem, de lampen en de modificatie voor de deurgrepen. Het lijkt me een Series III carrosserie met Series II deurgrepen.
Van binnen iets te rood. Op zich hou ik wel van rode bekleding maar ze zijn wat teveel doorgeschoten.
Nu ik weet dat ze dit kunnen: na het winnen van de Staatsloterij breng ik er wel een XJ heen waar ze op soortgelijke wijze op los mogen gaan. In Racing Green met Oxblood interieur, notehouten dashboard en doe er dan maar een zesliter V12 in van de laatste XJ’s. Wel gekieteld trouwens. 400pk is wel genoeg. Met pepperpot velgen.
E34M5Touring zegt
Jaguarporno. Dit en een Eagle Low drag en ik ben klaar. Meer heb ik niet nodig.
rufctr01 zegt
Als ik een bak geld had dan kwam er gelijk zo een als deze! Pure porno!
imarinos zegt
Wat een plaatje zeg! Alleen voor mij een andere kleur interieur maar verder heerlijk!
toyotafortuner zegt
Pornobak! De uitlaten mogen misschien wel subtieler, itt 4 pijpen nu
wimof zegt
Van de 4000 onderdelen zijn er vermoedelijk 3000 om de roest weg te werken, hopelijk is 3001 een uitgebreide antiroestbehandeling.
Daarnaast vindt ik het een echte Engelse auto, klasse zoals ze nergens anders maken.
Stuurwiel ben ik geen fan van wegens niet Engels genoeg.
De mooiste ooit bij ons geleverd was een 4.2 coupe zwart vinyl dak en een curry kleurtje met een onvoorstelbaar mooi olijfgroen interieur.
e28forever zegt
@wimof:
Het stuurwiel niet Engels genoeg?
http://www.mountneyltd.com/2014-08-18-04-28-33/steering-wheels/traditional
wimof zegt
@e28forever: Je hebt gelijk het is Engels, maar blijkbaar ben ik niet de enige hier die het niet ze mooi vindt.
goodolddays zegt
Super geil!
toyotaprius zegt
Ruilen voor mijn A klasse? Ok vooruit voor de Prius dan!?
tge1 zegt
Een Jaguar zoals ik een Jaguar graag zie. Op en top klassiek Engels. Daar kunnen de moderne Jaguars niet aan tippen.
vonclausewitz zegt
In mijn bubble heeft hij een slag kleinere velgen, subtieler gekleurd interieur, 2 uitlaatpijpen, een tot 7 liter opgeboorde V12 en ben ik knap en rijk.
*plop*
mashell zegt
In plaats van een vervanger voor de huidige verouderde XJ voor te stellen komt Jaguar met een opgewarmd gewarmd lijk. Britse humor…
hannibal zegt
Kleur zowel binnen als buiten is fantastisch. Maar de XJ is juist zo mooi door zijn ingetogen uiterlijk. De velgen en dubbele uitlaten doen daar wel wat afbreuk aan.
ikleesookoverautos zegt
Erg mooi gedaan en groot fan van de paarse tint. Vind het rood interieur er toch niet zo bij passen was zelf voor zwart of miss zelfs wit gegaan.
airditude zegt
Niets meer aan doen! Kan mij nog voorstellen dat hij in British Racing Green met die rode bekleding nog beter zou uitkomen. Maar in het paars ook heerlijk!