Geen nieuwe auto’s. Nul. En om het nog erger te maken, dat vindt plaats in hun thuisland Engeland. Het Britsere dan Britse Jaguar…
Als je denkt aan Groot-Brittannië, denk je als eerste waarschijnlijk aan Buckingham Palace en alles wat er zich en en rond afspeelt. Ook zul je denken aan voetbal, regen, Britse tokkies in Benidorm, Ibiza en Chersonisos. Maar waarschijnlijk ook aan waxcoats, vossenjachten en tweedjasjes.
En om het plaatje compleet te maken zullen de gedachten ook wel uitgaan naar Jaguar. Als er namelijk iets Brits is, is het dat wel. Al is het eigendom allang niet meer Brits, Jaguar voelt nog wel zo.
Des te triester is het dat ze daar gewoon geen nieuwe auto’s meer verkopen.
Jaguar verkoopt GEEN nieuwe auto’s meer
Het even zo Britse Autocar schrijft dat. De F-Pace is uit productie en dat betekent dat er voor Engeland geen nieuwe auto’s worden gebouwd en dus ook niet verkocht. In andere landen zijn de F-Pace, I-Pace en E-Pace nog wel leverbaar, maar ook daar zal een einde aan komen.
En wat gaat Jaguar dan doen? Nou, de plannen zijn groots. Allereerst zou er een 600 pk sterke 4-deurs coupé moeten komen, een Porsche Taycan concurrent. Daarna komt er een SUV die zou moeten wedijveren met de Bentley Bentayga.
En of er nog meer auto’s komen, misschien ook voor de ‘gewonere’ man (m/v/x), daarover rept Jaguar niet.Maar het onderbuikgevoel zegt dat het er niet best uitziet voor het merk.
Maar aan de andere kant, mijn onderbuik zei ook dat Sieneke het Songfestival zou winnen en we weten allemaal hoe dat is afgelopen. Kortom…
We gaan het zien.
verdebosco zegt
Ik denk dat Jaguar misschien net op het juiste moment een strategische zet doet die hout kan snijden. De negatieve golf over Ev’s ebt langzaam weg, de prijzen dalen en het speelveld wereldwijd wordt duidelijker. Hoe zijn de kaarten geschud? Wat is het winnende ontwerp en de beste prijs of wat mag je verwachten van je leveranciers? Lotus zou ik als uitgangspunt nemen, op de korrel nemen. ‘Brits’ en voortvarend. Dus een dikke Jaguar, Crossover-Sedan alla Eletre of Taycan of Polestar 3/4. Iets hogere instap, veel pk’s, maar vooral veel range en Britse luxe gecombineerd met kwaliteit. Vanaf 75.000 euro. Zou zo maar eens kunnen lukken. Ben benieuwd. Maar het is alles op zwart of rood. De Chinezen op de hielen…
lowlow zegt
Ik weet het zo niet. Het goocheltrucje hebben ze ook bij Lotus geprobeerd en dat is ze vooralsnog nog niet goed bevallen. De verkoopscijfers van de Eletre zijn helemaal niet goed en je ziet ze nergens maar dan ook nergens rijden.
Al heeft Jaguar een trouwer klantenbestand (zoals mijn ouders die ondertussen overgegaan zijn naar Land rover) en niet te vergeten dat een (Britse) kat zeven levens heeft. Moeten ze Ian C nog es optrommelen aub
mjpamsterdam zegt
Oké, over (definitief) dit verhaal.
Rob zegt
Dat is inderdaad wel een beetje pijnlijk. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze het nog druk hebben bij Jaguar dealers in Nederland. Zelfs op de website van Jaguar hebben ze de lichten al uitgedaan lijkt het….
Maar goed: Jaguar heeft zichzelf wel vaker opnieuw uitgevonden, ze bedenken wel weer wat.
iphonistvongates zegt
Every beginning has a end (The Oracle’s boodschap voor Thomas A. Anderson a.k.a. Neo) 😎
Toch jammer want ik vind de F-Pace (SVR) een hele mooie SUV tussen alle voornamelijk vormgegeven rijdende blokkendozen.
kniesoor zegt
Toch jammer, best een leuke kar, zo’n F-Pace.
kennone zegt
Vervang die Pace maar voor Type
chabar zegt
Ik kan bij sommige berichten de foto’s niet meer zien???
kennone zegt
Ik denk dat ze hun eigen graf aan het graven zijn.
ericc zegt
Wat doen ze daar op de ontwerp afdeling? Als het zo slecht gaat, moet je de directie volledig vervangen en niet de man/vrouw aan de productielijn.
mashell zegt
Geen zorgen, Lancia is ook weer ontwaakt uit het coma en Alfa is ook slechts schijndood. Mitsubishi krijgt de ene orgaandonatie na de andere. Komt wel goed met Jaguar. Ik maak me meer zorgen om het plan om het hoger op te zoeken en dan Porsche en Bentley te beconcurreren ipv te streven een auto zo goed als een BMW voor een Volvo prijs te leveren, dan dat ze nu even niets hebben.
Rob zegt
Ik vind Jaguar juist op hun best als ze net een beetje boven de traditionele Duitse drie zitten, maar nog wel onder Bentley etc. Toch een beetje hun eigen segment.
Aon zegt
Ik zag anders net een witte jag cabrio met dak open. Opwindend
Aon zegt
Ik zag anders vanmiddag een witte met kap open. Kwam wel een roffel uit, mijn hoed.
cdlop01 zegt
Na de mooiste wagen ooit imo, de E type, is het nooit meer goed gekomen met Jaguar. De I pace is foeilelijk, de Suv’s van Jaguar, geen uitstraling. Zet er een punt achter, waarom aan een dood paard trekken. Jaguar kan niet op niveau van Mercedes, Bmw, Porsche komen qua line up, investeringen en zeker niet verkoopaantallen. Concentreer je op LR en RangeRover.
RAW zegt
Meningen zijn geen feiten: ik vind de iPace wel geslaagd en de F-pace zelfs één van de best gelukte SUV’s. En ze rijden beide ook nog eens erg fijn, mooie mix van sportiviteit en comfort. Ze zijn veel te laat geupdate, het lijkt er inderdaad op dat Landrover en Range Rover veel meer prio hebben gekregen.
werf76 zegt
Want met het bouwen van een supersnel apparaat ga je je bedrijfsvoering mee redden?
Porsche had daar destijds de Cayenne voor nodig omdat met alleen bouwen van een 911 het niet ging redden.
O plaat zegt
Als je een suv wilt ga je wel bij land Rover. Het merk is dood al gegeven ze dit zelf niet toe. Jaguar stond synoniem met sportwagens en luxesedans. Als ze die niet meer bouwen is het game over. Dat konden ze vorig jaar al weten. En wachten met wat de markt doet is ook niet slim. Een 18 jarige kent dit boomer merkt niet en niets verkopen zal hier niet bij helpen.
vaakbenjetebang zegt
Best wel een pragmatische oplossing: als niemand je auto’s meer koopt, kun je net zo goed stoppen met ze te bouwen – dat is wel zo efficiënt. Alleen wel onhandig dat je dan nog een compleet bedrijf hebt staan wat toch een autofabrikant pretendeert te zijn, met bijbehorend personeel en kosten.
Het lijkt me heel moeilijk voor Jaguar om dit tij nog te keren. Met de ontwikkeling van de Ingenium-motoren heeft het merk volgens mij een beste financiële jas uitgedaan, om van de ellende met die motoren als ze eenmaal in de vaart zijn maar niet te spreken. Eenmaal van de markt verdwenen, al is het maar tijdelijk, zal het een pittige klus worden om later weer een stuk van de taart te claimen, zeker als je de reputatie van het merk op het gebied van betrouwbaarheid in gedachten houdt.
Het zou eeuwig zonde zijn van zo’n mooi merk, maar dit zou best wel eens een kroniek van een aangekondigde dood kunnen zijn.
wceend zegt
Helemaal eens. Uiteindelijk is het ook stom geweest om hun meest iconische model, de XJ, eerst volledig te veranderen en daarna geen opvolger te geven. De XJ was toch wel wat de 911 is voor Porsche en de Defender is voor Land Rover, een auto waarbij je direct wist welk merk het is en nooit echt van vorm is veranderd in 40 jaar tijd. Uiteindelijk denk ik dat de aanwezigheid van de X350 en de XK in de showroom, er wel voor hebben gezorgd dat er veel X-types en S-types zijn verkocht. De X350 was dan commercieel een flop, dit lag niet helemaal aan de auto zelf.
Ze hadden net een nieuwe 6 in lijn ontwikkeld, deze hadden ze in combinatie met een hybride aandrijflijn vast wel kunnen gebruiken in de gecancelde XJ. Ook als elektrisch uiteindelijk de brandstofmotor van de markt zou verdringen, zou dit nog 10 jaar kunnen duren, waarin Jaguar Land Rover misschien al wordt aangepast naar Land Rover. Tata heeft jaren geleden de investeringen in Jaguar al flink verminderd, het is maar de vraag hoe lang ze door willen gaan met een verliesgevend bedrijf. RCR had er deze week een podcast over.