Ford heeft accountantskantoor KPMG opdracht gegeven de financiën van de verliesgevende dochters Jaguar en Land Rover onder de loep te nemen, uiteraard in verband met een mogelijke verkoop later dit jaar. De Amerikaanse autofabrikant laat onderzoeken hoe de bedrijven zouden presteren zonder de invloed van het moederbedrijf.
Dat schreef de Britse krant The Sunday Times gisteren. Jaguar is sinds 1989 in handen van Ford, Land Rover sinds 2000. Er zijn hier al diverse berichten geruchten voorbij geweest over de mogelijke koper, zo zou Fiat interesse hebben gehad en ook Cerberus behoort wellicht tot de kandidaten.
Greg zegt
Is Land Rover wel verliesgevend??
In ieder geval hebben ze Aston Martin al weggedaan. Als nu Jag en Land Rover ook worden verkocht (en misschien Volvo daarna) kunnen ze die hele tent liever sluiten. Je houdt alleen het noodlijdende Ford (en Lincoln) over en niet te vergeten Mazda… zoom zoom.
Het Ford bestuur mag van mij aftreden en daarna lekker met z’n allen buiten gaan spelen. Zonde om te zien hoe zo’n groot merk kapot wordt gemaakt…
lincoln zegt
he ford .. doe is effe normaal man .. maakt van jaguar een aston martin killer en laat land-rover zoals het is.
met andere woorden .. jullie hebben zoveel liefde en tijd in die merken gestoken .. dat het alleen maar slechter kan worden.
Rob USA zegt
Ik vind het niet vreemd als het met Jaguar slecht zou gaan.
Dat zal best eens kunnen door hun station met diesel,niet echt een bestseller volgens mij.
Niet echt goeie combi Jaguar/station/diesel,ze hebben zeker een” hoe help ik een goed imago
omzeep” cursus gevolgd.
chrizzzie zegt
@ Greg: Jaguar maakt verlies maar Land-Rover niet. De investeerders zullen dus niet veel bieden voor Jaguar maar echter wel voor Land-Rover. Door de twee merken samen als een pakket te verkopen hopen ze er het maximale voor te kunnen krijgen.
Het klinkt misschien raar dat ze al hun aangekochte merken nu weer in de verkoop zetten maar Ford heeft een cashflow probleem en ze moeten snel geld hebben. Ik hoop voor Ford dat ze een gedegen en onderbouwde investeringsplan hebben waarop ze Ford weer winstgevend kunnen maken anders is het verkopen van de merken niet meer als een kortetermijn strategie.
de sjonnies zegt
@rob usa – Wat bedoel je, me snapt het ff niet, is de auto niet goed (jag Station diesel) of het aan de man brengen van jag/station diesel ?
Als je de marketing van jag/Station/Diesel bedoelt snap ik het wel, alleen snap ik niet waarom een merk als BMW er dan wel mee wegkomt.
Is het niet veel meer het feit dat iedereen de Baby Jag een Mondeo noemt en dat daar misschien het kwaad wel is geschied ?
ik heb er overigens niet een maar ik vind die baby jag geen lelijke auto
Rob USA zegt
@ de sjonnies de auto zal best goed zijn maar hoort niet bij het imago van Jaguar vind ik
en ik vind het imago van Jag ook veel beter dan die van bmw.Exclusiever en meer status en meer stijl.
chrizzzie zegt
Ik denk zelf dat Ford net iets teveel van hun eigen genen in Jaguar hebben gestopt. Bij Volvo kwamen ze hier nog mee weg maar voor Jaguar niet. Desalnietemin denk ik dat Jaguar wel het in zich heeft om een zelfde moddelgamma als BMW te kunnen voeren. (Op de 1-serie na) Ik denk zelfs dat dit noodzakelijk is voor de continuiteit van Jaguar.
de sjonnies zegt
@rob usa – ok dat begrijp ik, maar als een jag exclusiever is, dan zou je toch denken dat een groot volume producent als Ford niet met dat merk om kan gaan (Ford denkt immers groot) en zal jaguar het als klein volume producent het altijd moeilijk blijven houden.
Wat ik jammer vindt voor Jaguar is dat ze het XJ6 model, uit 1969 maar blijven
‘uitmelken’dmv nieuwe versies, als het design centrum van Jaguar nou is met iets nieuws zou komen…………