Heilige huisjes bestaan niet meer in de autowereld. Sinds Porsche met de Cayenne het SUV-bal opende gaat de een na de andere fabrikant voor de bijl. Over een aantal jaar prijkt Jaguar ook op het lijstje van automakers met een SUV in het modellengamma; hoog tijd voor een voorproefje dus.
Waarom niet? Sinds de overname door Tata is er genoeg ambitie binnen het bedrijf (ondersteund door flinke investeringen à 5,5 miljard euro). In de toekomst gaan ze wellicht hun eigen motoren ontwikkelen, en er liggen al uitbreidingsplannen in de vorm van een Jaguar XF Estate. Bovendien moet er binnen 4 jaar eveneens een Jaguar SUV staan. Ian Callum gaat het dus nog druk krijgen de komende tijd!
Bentley doet het, Maserati doet het, dus waarom Jaguar niet? Het is hierbij de bedoeling dat Jugauar zo veel mogelijk zijn eigen weg gaat, om niet te kannibaliseren op de Land Rovers. Waar laatstgenoemden praktisch offroad te gebruiken zijn, ligt de nadruk bij Jaguar meer op luxe en comfort op het asfalt.
Het zit er dik in dat er geen Land Rover-platform gebruikt gaat worden, maar een eigen ontwikkeling. Jaguar zet in op zijn stokpaardje: sportiviteit in combinatie met achterwielaandrijving.
Alle details zullen zich in de toekomst uitkristalliseren. Huiskrabbelaar Bart Ten Hoeve maakte alvast een impressie van de hoogste Jaguar ooit. Klik HIER voor groot.
Megakix zegt
Een Volvo met Jag-grille, vleugje Cayenne-pepper en een héle stoffige, suffe, muffe kleur….misschien moet je’m in het eggie zien :lol:
Emerald_Green_Jag zegt
@Megakix: Helemaal mee eens! Dit ziet er niet uit. Ik denk dat-ie zelfs in ’t eggie niet smoelt.
This impression is so very un-Jaguar.
In plaats van een suffe SUV of XF estate denk ik dat Ian Callum beter een opvolger voor de X-type kan ontwerpen.
sebasjuhh zegt
Ik heb mijn twijfels over de voorkant, maar ziet er verder niet heel slecht uit!
FIAT127 zegt
Als het gebaseerd word op de XC90 wordt ook nog geloofwaardig op andere wegdekken dan asfalt en beton. Dat hoort eigenlijk wel bij Jaguar. Gewoon goed zijn in zijn soort zijn.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@FIAT127: Jag EN Volvo zijn beiden geen lid meer van de Ford familie… Er is dus geen link meer tussen de 2 merken!
FIAT127 zegt
– 1x “zijn”
statler zegt
@FIAT127: zijn of niet zijn, dat is de vraag!
norge zegt
Kannibalisme , jag verliest zijn status met een SUV .
sir_smokalot zegt
Leg het ‘kannibalisme’ eens uit? En Porsche heeft ook zijn status verloren sinds de Cayenne? En Maserati vanaf a.s. september ook?
fwdsucks zegt
@sir_smokalot: Yep: de Cayenne heeft (in elk geval voor mij) bewezen dat Porsche ook gewoon een club graaiers is ipv liefhebbers van sportuto’s. Jaguar was al lang dood na de Ford overname, dus dat ze met zo iets komen, ach, what the heck…
desjonnies zegt
@fwdsucks:
Tssss Dat zijn ze al zoo verschrikkelijk lang, sinds ze zo hun best doen om hun “legendes” in leven te houden.
“t gaat alleen maar om de poen, ook in Zuffenhausen!
Porsche was leuk, zo’n dertig veertig jaar geleden.
Overal zijn het clubjes marketing boys die de dienst uit maken en geen creatieve en gekke techneuten.
Dat kom je vreemd genoeg alleen maar tegen in Japan tegenwoordig: Nissan GTR, Mits EVO’s, geen auto’s die je van stijve zoutloze Japanners zou verwachten.
’t is hier allemaal marketing.
norge zegt
@sir_smokalot: landrover is de suf fabriek,Jaguar voor de limo als jag sufs gaat bouwen verliest landrover klanten.
jaguarsaab zegt
@sir_smokalot: jagauar?typfoutje :P
tvrspeedsix zegt
AB geef die jongen toch eens wat meer tijd,. die ziet eruit als een rushjob, kan netter meneer Bart.
fant zegt
Leuk allemaal, maar dat ding gaat achterwielaandrijving krijgen? Dat snap ik dan weer niet zo…
jaguarsaab zegt
@fant: vind ik ook een SUV moet 4×4 hebben..
ik denk allemaal aan dat mileu dinges gedoe
Bwlian zegt
Heel netjes imo!
justindhont zegt
neus valt tegen, verder is het wel mooi
alcantara zegt
Matige Infiniti FX kloon.
Esprit_de_Flandre zegt
Impressie ziet er niet uit, maar allez, we zien wel…
mikkeeey zegt
ik vind hem best veel op de infiniti FX50
maar het is wel een super mooie auto
knalfa zegt
@mikkeeey: Dat was ook mijn eerste gedachte, de gelijkenis met de infiniti
alcantara zegt
@mikkeeey:
Waarom specifiek FX50? Ik vind hem net zo goed op de FX35
zounds010 zegt
Jammer. Nu snap ik sowieso de zin van een SUV niet; en een SUV met aandrijving op 2 wielen en een onderstel dat afgestemd is op weggebruik is helemaal zinloos.
alcantara zegt
@zounds010: waarom zou je het onderstel op offroad afstellen als de SUV toch 95% van de tijd op de weg rijdt? Verder is de meerwaarde er zeker tov bv een station, waaronder meer laadvermogen, meer comfort, meer veiligheid en meer status.
zounds010 zegt
@alcantara: Meer laadvermogen, misschien. Maar zeg nou zelf: hoe vaak zal je een auto tot aan de nok volladen?
Meer comfort? Mwah, misschien wat meer zitruimte, maar dan houdt het ook op. Door de extra hoogte wordt de auto alleen maar minder comfortabel (meer rolbeweging=minder comfort in bochten). Meer veiligheid? Ik dacht het niet. Ga de ongevalsstatistieken maar na: SUVs zijn niet veiliger dan andere auto’s. Bv. ongevallen waarbij de auto omrolt gebeuren veel meer met SUVs dan met andere auto’s. En voor de medeweggebruiker is een SUV helemaal slecht nieuws. Status? Je rijdt in een hok in plaats van een limousine. Alleen onwetenden kennen daar status aan toe.
Maw je geeft een hoop extra geld uit (in aanschaf en gebruik) voor een voertuig dat slechter functioneert. Je sleept extra gewicht mee waarmee je alleen maar loze ruimte vervoert.
alcantara zegt
@zounds010: Als er geen voordelen aan zouden zijn waarom worden er dan toch zoveel verkocht?
zounds010 zegt
@alcantara: De argumenten om toch voor een SUV te kiezen zijn doorgaans niet rationeel. Een domme manier om een auto te kiezen, vind ik, maar blijkbaar zijn er genoeg gekken die het toch op deze manier doen.
iloveastonmartin zegt
Niet zo slecht
mullertje99 zegt
@iloveastonmartin: dat klopt! In vergelijking met de cayenne turbo! Is de jag het mooist
lowlow zegt
Bartje ver van relevant deze shop! Die golvingen in de motorkap, de ganse neus op zich: neen
mbman zegt
HAHA.lachwekkend.Laat ze zicn maar bezig houden met de huidige lijn.ZIjn genoeg verbeterpunten nog toe tevoegen.Heb in dit geval nog liever een x3.
dennisr zegt
tja jaguar mag natuurlijk niet achterblijve, persoonlijk vind ik het jammer al die SUV’s van ALLE merken.. maarja doe je niks aan…
Klassiekerrally zegt
Ik kan niet beter uitleggen waarom ik zo gek ben op klassieke auto’s. Gadverdamme, een Jaguar SUV…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Klassiekerrally: hey, dat wilde ik net zeggen…
cassiewollie zegt
het is maar een tekening, ik vertrouw het niet.. maar een leuk idee is het zeker :D
jaguarsaab zegt
sinds ze met de XJ en de nieuwe XF zijn gekomen heb ik er wel vertrouwen in…
jaguarsaab zegt
mensen!!dit is gewoon gefotoshopt!!
dus nie denken dat dit echt word ofzo
mullertje99 zegt
Wel lang moetn wachtuh voordat Jaguar met een SUV komt! (of Photoshop!?)
Esprit_de_Flandre zegt
Theo Chin lanceerde een paar maand geleden al een rendering die veel lijkt op bovenstaande. Ook niet echt sexy dus…