Kijk, dat is nog eens milieuvriendelijk.
De Jaguar I-PACE (rijtest) mag dan nog helemaal niet zo oud zijn, moederbedrijf Jaguar Land Rover (JLR) werkt alvast aan een manier om toekomstige exemplaren op een milieubewuste manier te produceren. Door aluminium van oude modellen te hergebruiken probeert het zijn CO2-voetafdruk verkleinen.
Met het hergebruiken van aluminium om nieuwe auto’s te produceren breidt JLR zijn eerdere inspanningen verder uit. De autofabrikant maakt het plaatwerk van de Jaguar XE bijvoorbeeld alweer sinds 2014 van ongeveer 75 procent gerecycled aluminium, dankzij een zogenaamd ‘closed-loop manufacturing system‘ in zijn Britse en Slowaakse fabrieken. En het werkt; mede dankzij deze gesloten cyclus heeft JLR de CO2-uitstoot naar eigen zeggen met 46 procent (per auto) weten te verminderen.
Sindskort doet JLR hetzelfde met de volledig elektrische I-PACE. Als onderdeel van het REALITY-project gaat Jaguar het hoogwaardige aluminium dat wordt gebruikt voor de Auto van het Jaar nu ook omsmelten voor nieuwe exemplaren. Jaguar trekt daarvoor uiteraard geen nieuwe modellen van de weg, maar gebruikt in plaats daarvan voorlopig pre-productieauto’s en prototypes. Als het proces veilig en efficiënt genoeg blijkt te zijn, dan zal Jaguar het op den duur ook gaan gebruiken voor I-PACE’s die op leeftijd zijn geraakt. Het ultieme doel is een volledig gesloten cyclus, waarin het bedrijf geen nieuwe metaal nodig heeft.
Voor wat betreft de batterijen heeft Jaguar uiteraard iets anders bedacht. De accupakketten worden eerst netjes verwijderd uit de prototypes en beginnen op hun beurt eveneens aan een proces dat ze een tweede levenscyclus moet bieden.
RubenS zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ghost zegt
“Geen nieuwe metaal nodig heeft?”
O RLY? Of metaal is meervoud of het is nieuw. ?
autodrome zegt
Als je een auto een snol kan noemen dan is het de ipace wel. Heb hem stilstaand en rijdend gezien, vlees noch vis en oppertunitisch meerijden op de elektro hype. Kom dan met echt iets vernieuwends en niet zo een alles een beetje ik will alles zijn creatie …
stfu zegt
@autodrome: en dan niet eens met een fatsoenlijk tempo laden en tegenvallend bereik.
frederik zegt
@autodrome: Mwah, ik zie ‘m toch liever dan de aangespoelde walvis die als Model X wordt verkocht.
autodrome zegt
@frederik: ik heb nooit beweerd dat dat een aantrekkelijo vehicle is …
futse zegt
@autodrome: t was toch de eerste echte Tesla concurrent op de markt. Behoorlijk vernieuwend toch?
funkiejopie93 zegt
Ze hebben er al zoveel terug gehad dat ze nu al moeten recycelen..
r55clubman zegt
Dus als ik het goed lees zegt Jaguar dat ze eigenlijk geen vertrouwen hebben in de levensduur van hun aandrijflijnen en daarom dus maar het aluminium van die technisch afgeschreven auto’s gaat hergebruiken.
Lekker duurzaam dit!
moveyourmind zegt
Van
“It’s a Jaaaaaaagggg”
naar
“It was a wreeeeeeck”
mikje90 zegt
Ik kom veel bij jaguar dealers en het klopt over het algemeen best wel wat men zegt over de gemiddelde jaguar rijder. Gladde kwallen met slechte bedoelingen, en een vreselijk gevoel voor humor.
launchcontrol zegt
@mikje90: moet je toch even uitleggen, wat voor slechte bedoelingen hebben ze dan?
sabrerator zegt
@mikje90:
En bedankt….
faalhaas zegt
Hoe kunnen ze 75% recyclen als Nederlandse autorecyclingbedrijven 98.6% van de auto’s kunnen recyclen?
BaRa zegt
@faalhaas: twee verschillende percentages. 98,6% van de auto’s komt terecht bij recyclagebedrijven (dus 1,4% niet, die verdwijnen “in het wild”). Daarvan wordt per auto een bepaald percentage ook echt gerecycleerd, de rest van die auto wordt verbrand, gedumpt, etc. Bij Jaguar is dat recyclagepercentage per auto bekend, het bedraagt 75%.
Esprit_de_Flandre zegt
Innovatief!
Aluminium wordt al zo’n vijftig jaar intensief gerecycleerd. Blijkbaar wisten ze dat nog niet bij JLR…
vroaaar zegt
Wat een prachtig marketing blaatverhaal weer. De feiten verrekenen in je eigen voordeel is Jaguar niet vreemd. Ooit riepen ze dat de eerste XJ met bijna volledig aluminum body (X350) 40% lichter was… maar in de kleine lettertjes stond dat dit alleen de aluminium chassis en koetswerk betrof, niet de hele auto. Nu doen ze weer zo’n cijfertrucje.
Om te beginnen is 75% van alle aluminium dat ooit geproduceerd is, nog steeds in gebruik. Logisch dat dan Jaguar dus ook aluminium gebruikt dat voor 75% gerecycled is. Duh! Maar wacht, toch niet… Sinds 2014 (of eigenlijk september 2013) tot januari van dit jaar hebben ze 300.000 ton gerecycled aluminium gebruikt. Dat is dus een kleine 60.000 ton per jaar. Dat is echter slechts 33,3% van hun jaarlijks gebruik van 180.000 ton aluminium. Ze gebruiken dus bij lange na dus geen 75% gerecycled aluminium.
jonathan1996 zegt
refurbished jaguar
Gulli zegt
Binnenkort statiegeld op je blikjes frisdrank en bier, als je die inlevert bij de Jaguar-dealer maak je kans op een i-Pace!
OverSoft zegt
Ben ik de enige die het een afzichtelijk hok vindt? Iedereen valt over elkaar om te prijzen hoe mooi hij is, maar de achterkant klopt gewoon niet. Alsof halverwege de auto het design budget op was.
Dutchdriftking zegt
Iedere auto welke naar de sloop gaat wordt toch voor 95% gerecycled? Zo is het mij tenminste altijd uitgelegd.