De XE SV Project 8 deed het rondje nóg sneller.
Jaguar heeft nog even benadrukt: “wij hebben de snelste vierdeurs productieauto in huis”. In november 2017 reed het merk met de XE SV Project 8 een ronderecord op de Nürburgring met een tijd van 7:21.23. Het was destijds voldoende om het record af te pakken van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, die in 2016 een tijd vestigde van 7:32.
Het eigen record dat Jaguar reed in 2017 is verbeterd. De Britten ondernamen nog eens een poging met de XE SV Project 8 en reden dit keer een tijd van 7:18.361. Dat is 2,9 seconden sneller in vergelijking met het vorige record. Achter het stuur zat, net als de vorige keer, Jaguar-testrijder Vincent Radermecker. Het merk stelt dat het enige verschil met de auto uit 2017 is dat er een setje nieuwe Michelin Pilot Sport Cup 2 R banden zijn gemonteerd.
De vraag is natuurlijk hoe relevant dit record is. Afgelopen winter was de Nürburgring toneel van serieus onderhoud. Diverse gedeelten van de baan werden veiliger gemaakt, met vlakkere gedeeltes van de baan tot gevolg. Daarnaast is er meer grip met nieuw asfalt, waardoor het eenvoudiger is geworden om seconden te snoepen van oudere records. Desalniettemin is de gereden tijd indrukwekkend te noemen.
Ring-expert Misha Charoudin zegt er tegenover Autoblog.nl het volgende over:
Ah, de eeuwige topic van de ‘Ring Records. Hoe relevant is het en moeten we er in dit geval naar om kijken? Ja en niet zozeer. Ja: het blijft natuurlijk retesnel en voor ons petrolheads is het natuurlijk smullen met content en kroegverhaal-weetjes. Daarnaast is het sinds 2019 mogelijk voor bedrijven (lees: autofabrikanten) een zogenaamde “ronderecord pakket” bij te boeken voor hun baansessie. Naast de extra veiligheidsfeatures komen de jongens van WIGE (professionele meetapparatuur) en een notaris het record bevestigen zodat er een unanieme standaard bestaat en niet iedereen met en eigen manier van meten (Timing beacons/Race Navigator/GoPro) zelf records claimt. Dat zal ook voornamelijk de reden zijn geweest om het opnieuw te doen, want een echte verbetering met nieuwe banden en vooral baanaanpassingen na de winter was het volledig te verwachten. Voor als je het echt wilt weten: het nieuw geasfalteerde stuk vanaf “Kallenhard” tot aan “Wehrseifen” met voornamelijk “Spiegelkurve / Pif-Paf” en hele “Miss-Hit-Miss” maken de baan al 1-2 seconden sneller, en dat zien we ook terug op de video. Het punt op 2:33 van het nieuwe ronde was afgelopen jaar pas op 2:35 bereikt, en dan hebben we nog tweederde van de baan te gaan. Daarnaast kunnen we ons afvragen hoe relevant een record is voor eigen categorie “uitverkochte, gelimiteerde vierdeurs supersedan met 4 deuren zonder achterbank met rolkooi”, maar dat is dan weer goed voor kroegverhalen.
Eind dit jaar zit de productie van de Project 8 erop. Meest exclusieve variant is de XE SV Project 8 Touring Edition, die eerder dit jaar gepresenteerd werd. Een onboard van het nieuwe recordrondje check je hieronder.
remvs zegt
Geweldig, al vraag ik me af of dit ervoor zorgt dat we meer XE’s op de weg gaan zien
lekbak zegt
Ik ben wel benieuwd hoeveel sneller de auto’s nou echt zijn i.p.v. de baan. Eigenlijk zouden ze de record houders van de afgelopen 15 jaar eens tegen elkaar moeten laten racen. Lijkt me een leuk weekend. Wel appels met appels vergelijken, dus alle record houdende supercars, alle snelste straatlegale auto’s, alle snelste sedans en alle snelste fwd’s etc. Dan heb je zo een stuk of tien races en heb je eindelijk eens een goed overzicht hoe snel welke auto nou eigenlijk is.
Zou de Donkervoort dan nog kans maken op de titel?
donjunior zegt
@lekbak: Klinkt als een prima race weekend. Ik zou kaartjes kopen.
Dutchdriftking zegt
Wat is die XE mooi hé!
Loek zegt
@dutchdriftking: dat vind ik het bijzondere van de XE SV P8. De standaard XE is al een geniaal mooie auto, je zou zeggen dat opsmuk alleen maar afbreuk doet. En opsmuk, dat heeft de P8. Dikke bumpers, ietwat overbodige stickers, enorme vleugel, en toch: het ziet er superbruut uit.
Als ie niet gelimiteerd was en ik miljonair dan wilde ik er eentje. Wel met achterbank, dan is ie welhaast praktisch ook.
Dutchdriftking zegt
@720s: Precies! Ik zei het gisteren al, waarom is er geen XE station? Voor nu niet te betalen (voor mij dan) maar over een jaar of 7 moet het toch wel de meest ideale occasion zijn! Natuurlijk dromen we allemaal van de dikste V8, maar juist als 200pk benzine met fijne automaat en achterwielaandrijving een geschikte dagelijkse metgezel. Na de 159 zou het de ultieme opvolger zijn als het Autoblog antwoord op al je vragen.
Loek zegt
@dutchdriftking: helemaal eens! Een A4, C-Klasse of 3 Serie is misschien een betere allrounder, maar op het gebied van design en praktische inzetbaarheid (plus de beste motoren) staat de XE toch wel echt daarboven. Ik vind het ook gewoon de mooiste sedan die er is, eerlijk gezegd. De XF is ook mooi, vooral statig, daardoor is hij ietsje te lang, de overhang achter klopt niet helemaal. Maar die XF Sportbrake, die komt daar makkelijk mee weg. Tel daar de betere proporties van de XE bij op, spuit hem in het donkergroen (bij Audi en BMW vind ik donkergroen meestal zum kotsen, Jaguar komt er wederom gewoon mee weg) en je hebt denk ik de mooiste estate die er ooit is geweest.
Dutchdriftking zegt
@720s: op een rode 159 met Ti pakket na dan?
weijs zegt
Je moet t toch maar ff doen…
kennone zegt
@weijs: tis zo gedaan hoor. Duurt nog geen 7 en een halve minuut
JamesBond007 zegt
Het is niet helemaal 1 op 1 vergelijkbaar (tuning vs “productie..”) maar de Schirmer M3 GT schijnt dit volgens mij nog sneller te kunnen doen. 4 bucket seats. Auto van APEX Nuerburg.
HzR zegt
Ik las laatst dat ze nog niet allemaal zijn verkocht. Even een roldje doen om nog even wat media aandacht te krijgen en die slots vol te krijgen.