Eigenaren hebben weer wat te vertellen op verjaardagen.
Ook Jaguar doet mee in het wedstrijdje ver plassen. De Britse autobouwer claimt dat de XE SV Project 8 de snelste vierdeurs (productie)sedan is op de Nürburgring. De schreeuwerige Jaguar wist een tijd van 7:21,23 neer te zetten. Daarmee pakt Jaguar het record van Alfa Romeo af. De Giulia Quadrifoglio (rijtest) was met een tijd van 7:32 enkele maanden de snelste. De Quadrifoglio is nog wel de snelste vierdeurs sedan die niet in gelimiteerde oplage van de band rolt.
Van de XE SV Project 8 worden namelijk maar 300 exemplaren gebouwd. Met 600 pk en 700 Nm koppel is de sedan een waar beest. Met een dikke 5.0 Supercharged V8 onder de kap weet de XE SV Project 8 in 3,7 seconden naar de honderd te sprinten.
Laat je het woordje ‘productie’ weg, dan is de Jaguar niet de snelste vierdeurs sedan. De Subaru WRX STI Type RA NBR Special deed de iconische baan in slechts 6:57,5 minuten. Deze STI met 600 pk is echter alles behalve straat-vriendelijk. Zo heeft de Subie bijvoorbeeld slechts één stoel.
UPDATE: er is nu ook een video van de recordronde.
De alfa ziet er een stuk netter en minder ver van de basisversie uit als de JAG .
Desalniettemin een mooie prestatie
@pan: Over het uiterlijk heb je gelijk, maar persoonlijk valt de tijd mij tegen, had hem dichterbij, of misschien rond de 7 minuten verwacht, toen ik de kop las.
Maar goed, toch een aardigheidje voor de eigenaar om te kunnen vertellen.
Ding ziet er niet uit, snap in dit segment auto’s het nut ook niet van de ringtijden. Je koop een M5, RS6 of E63 AMG om een zeer snelle daily drive te hebben. Vervolgens maak je hem zo hardcore dat je hem alleen nog als sportauto kunt gebruiken voor 4 personen….
De project 8 is een leuk concept, maar ik zie me hiermee nog niet bij klanten voorrijden ofzo. Knap never the less.
@rudy: Er zijn altijd gasten te pochen voor zo’n ding. Voor Jaguar is dit een imagobuilder en is dit gewoon een pure marketing actie. Ze gaan 300 van die dingen verkopen. Degene die dit gaan kopen gaan hier niet mee naar klanten rijden.
@Rudy: deze vind ik juist zeer geslaagd. Totaal anders dan de concurrentie, geen opgefokt turbo blokje maar een lekker supercharger. Tot slot zit de xe in het segment van een m3, c63 etc.
@Rudy: ik zou niet weten waarom je zo niet bij klanten kn aankomen? Wat boeid die het nou wat jij rijdt, vind dat altijd zo een dom argument van nederlanders…
@spykerboy:
Omdat je simpelweg beoordeeld wordt op je voorkomen. Niet alleen je auto, maar op zoveel dingen. Sterker nog, ik durf te wedden dat jij en verder iedereen het hier op AB ook doen.
Waarom trek je geen broek aan met een gescheurd kruis naar je werk.
Waarom doe je (of juist niet) gel in je haar.
Waarom scheer je (of juist niet) je gezicht.
Etc.
@jack_abarth: dan parkeer je de auto om de hoek en niet voor de deur? ik laat mijn auto keuze echt niet beinvloeden door anderen, ik koop wat ik wil boeiend wat anderen ervan vinden, maargoed voor mij is mijn auto dan ook het belangrijkste wat er is, laat mij meer beinvloeden met mijn huis of kleding dan auto, puur omdat mij dat totaal niet interesseert, tis ook maar net hoe graag wil je iets ;)
@Rudy: het record is waarschijnlijk met de project 8 met track option gereden, dan zit er niet eens een achterbank in.
@mb10: Wat een categorie zeg, ik ga een zesdeurs single seater auto produceren voor t Ringrecord, jippie.
Zo ruim 10sec sneller!! Nette prestatie hoor
Bruut, luidruchtig, schreeuwerig…. Maar als ik t geld had had ik er zeker 1 gekocht. Veel gaver dan een MB AMG of BMW M.
refererende aan de soebie: Wat is er mis met maar één stoel? Prima straatauto hoor. :-)
@postzegel: precies bijrijders zijn gewoon onnodige bagage.
De snelste 4 deurs met maar 2 stoelen?
Ik neem voor het gemak even aan dat ze, zoals elke fabrikant, de snelste versie hebben genomen die dus eigenlijk geen achterbank heeft maar 2 race stoelen. De ’track oriented version’ hebben het harnas dan weer verankerd waar normaal de achterbank zit.
@bruud: https://www.jaguar.co.uk/about-jaguar/special-vehicle-operations/project-8.html
Leuk maar als ik een record auto wilt die niet door jan en alleman te koop is dan toch liever de subie! Een beetje een semi record dit als er maar 300 van worden gemaakt.
@allesmetturbo: de subie met 2,5l motor en 600pk is mainstream en blijft ook 500’000km heel.
Een geen racing green, toch jammer.
Snelste vierdeurs sedan op de ring. Elke keer verzint wel iemand weer een lijstje waardoor je een record kan halen. Ben benieuwd wat de recordtijd is van een 8-deurs cabrio SUV achterstevoren
@87sandyd:
Schuifdeuren of gewone, anders moet ik even opnieuw gaan zoeken.
@jack_abarth: suicide;)
De MB SLS AMG BlackSeries is ook de snelste 2 seater met gullwing deuren op de ring.
Is er ook een reden dat deze halogeenkoplampen heeft? Zal wel aan mij liggen, maar dit is gewoon ronduit ridicuul, je zou op z’n minst xenon verwachten op de topmotorisatie.
Heeft Porsche al met de Panemera Turbo S E-Hybrid over de ring gescheurd? Lijkt mij ook een kansmakers op het record.