Zowel de XE en de XF scoren niet zo goed als Jaguar gehoopt had. Zou een radicale wijziging helpen?
Met de Jaguar XE wilde het merk het opnemen tegen de BMW’s 3 Serie, Audi’s A4 en Mercedes C-klasse van deze wereld. De XF is een maatje groter en concurreert dan ook met de 5 Serie, A6 en de E-klasse. De Jaguar XE kreeg onlangs nog een facelift en later dit jaar komt er een update voor de XF. Voor beide modellen zijn er echter vraagtekens voor de toekomst.
Want zowel de Jaguar XE als de XF verkopen niet zo goed als het concern gehoopt had. Het geld klotst nu niet bepaald tegen de plinten bij de Britten en dus moet men goed nadenken wat te doen met de modellen. Volgens Autocar bestaat de kans dat een radicale wijziging de enige redding kan zijn van beide modellen.
In het geval van de XE zou een restyling tot hatchback tot de mogelijkheden behoren. De XF blijft een sedan in dit toekomstplaatje, maar dan enkel volledig elektrisch. Met dit scenario grijpt Jaguar hard in en dat is wellicht broodnodig voor een succesvol voortbestaan van zowel de XE als de XF.
Een hatchback klinkt niet eens zo heel gek. 17 jaar geleden kwamen ze bij Jaguar al eens met een concept op de proppen. Dit was de RD-6, getekend door de toenmalige designbaas Ian Callum.
De komende 12 maanden zijn cruciaal voor Jaguar. Door de corona pandemie heeft het automerk zware financiële cijfers te verwerken. Doorgaan op de huidige manier lijkt geen goede oplossing op de lange termijn. Ingrijpen in het modellengamma en de boel omgooien kan soelaas bieden.
AbdelJabbar zegt
Had een XE gehuurd bij sixt. Schitterende auto, prachtig interieur. Als was ik in de markt voor zo’n auto had ik hem niet aangeschaft. Onlangs dat ik er een grotere zwak voor heb dan de Duitsers.
AbdelJabbar zegt
@a20racer: ondanks kerel ondanks
alfalfa zegt
@a20racer: verbeter dan ook meteen even dat grotere zwak.
AbdelJabbar zegt
@alfalfa: groter? Neeeee beter
ericd zegt
Yup, je gaat je afvragen waar Abdel dan wél in voor is…
Mensen kunnen tegenwoordig bar slecht formuleren, vaak omdat het er niet erg geordend aan toe gaat in de hersenpan.
E550 zegt
Ja, laten we elkaar constant verbeteren op grammatica en spelling. Dan wordt het hier een tyfus bende. Daarnaast is niet iedereen opgeroeid in Nederland. De ander heeft geen autochtone ouders etc. Dit is geen plek hiervoor.
Persoonlijk vind ik het kinderachtig om hier iemand op zijn taalfouten te wijzen. Alsof je op de middelbare school zit en vandaag een spellingtoets heb gehad.
mwti zegt
@a20racer: want? Fietsbel of kaasplank-tang. Goed onderbouwde mening. Ik zou bij de kaas wel een portje willen. Lekker heur vrind. XE is niet beter dan 3.
giulia64 zegt
De markt voor traditionele sedans in Europa is al jaren niet zo groot. Snap niet dat Jaguar en ook Alfa Romeo niet een mooie sportswagen/station maken in dit segment. Die variant is bij de concurrenten goed voor 60% van de verkopen.
mashell zegt
Voor Jaguar en Alfa is de Europese markt maar bijzaak. Jaguar richt zich op China en de VS, Alfa op de VS (en dat is een vergissing gebleken) ze hadden geen budgetten om wagens te maken die alleen op de Europese markt zouden aanslaan. We leven in de rare tijden dat de thuismarkten minder belangrijk zijn dan de enorme markten ver weg.
Dutchdriftking zegt
Tja, een knappe D of E segment sedan (of nog beter, een station) verkoopt al een tijdje lastig. een XE station zou voor Europa nog wel voor verkopen kunnen zorgen, maar men wil toch Duits of een SUV, en het liefst allebei. Jammer maar helaas. Elektrisch is dan een goede zet. Een hatchback zou leuk zijn als tegenhanger voor de A3 en 1-serie. Maar of het ook verkoopt…. Hoe dan ook, ik blijf wel kijken naar een tweedehands XF, schitterende wagens.
eelco74 zegt
Met alle respect voor jaguar, ik heb er echt wel een zwak voor. Maar als je het interieur van de XE naar de 3 serie of C klasse zet, dan is de keuze snel gemaakt. Duits of niet, dat maakt dan echt niet uit, je zich toch 90% van de tijd naar het interieur te kijken.
Ook exterieur vindt ik de XE erg behoudend. Met het rijden is niks mis, maar ja niet echt onderscheidend van een 3 serie of c klasse.
De XF vindt ik wel een ander verhaal, die onderscheid zich toch wel duidelijk. Net als overigens de alfa giulia, die wel meer dan uitstekende rijeigenschappen heeft. Maar qua in en exterieur vermoedelijk niet echt een klassieker zal worden.
karhengst zegt
@eelco74: Ik miste in de XE vooral de klasse die ik van een Jag verwacht bij het zien van alle reviews destijds. Ze hadden hun pijlen puur gericht op de 3-Serie en XE moest sportief zijn. Sportief is zwart met zwart.
Van de week heb ik er eentje met een licht interieur geconfigureerd en dat had mij direct naar de showroom gelokt. Ik denk dat er in het chique segment meer te winnen was geweest dan voor de zoveelste ruim 1600kg wegende “sportieve” leasediesel. Zeker nu Audi z’n maatpak heeft ingeruild voor een trainingspak.
fastforward zegt
Past de aandrijflijn van de I-Pacr in de XF?
luxaeterna zegt
Zelfde probleem als Land Rover; hebben onder of rond de 30-35k niets te bieden.
mashell zegt
Maar is dat een probleem of een oplossing? Het kost veel moeite om een wagen te ontwikkelen voor dat segment die wel aanvoelt als een echte premium wagen en waar je ook nog marge op kunt maken. Dat gaat met grote dure modellen gewoon gemakkelijker.
wceend zegt
Denk dat dit wel een probleem is, de C-segmenters van de Duitse drie zorgen er wel voor dat twintigers en dertigers al kennis maken met het merk, als het bevalt kunnen ze daarna een XE of XF kopen. Draagt ook bij aan een jonger merkimago
eelco74 zegt
@wceend: zeker, kijk maar naar mercedes, sinds de A klasse van “oude mensen auto” naar een hippe hatchback is overgegaan, zijn de verwanten als de cla voor de jongeren niet meer aan te slepen. De oudere (die ook steeds vitaler is, want 70 is het nieuwe 50) kan bij de gla of eventueel B klasse terecht.
Alhoewel men niet meer zo merkentrouw is als vroeger, legt dit wel een basis voor je toekomstige klanten.
Richmond zegt
Tuurlijk, maar Mercedes heeft het geld om dat soort investeringen te maken. Daarom kunnen ze ook 20 modellijnen voeren. Jaguar heeft dat geld niet en moet dus modellen maken die meteen aanslaan en een basis vormen waarop in de toekomst meer investeringen gemaakt kunnen worden. Ze dachten dat vanwege de Jaguar naam ze al hun modellen goed zouden verkopen. Maar dat blijkt in de praktijk anders te zijn.
Ten tijde van de X type en S type was dat al niet zo, toen werd de schuld gegeven aan dat er teveel Ford invloed zichtbaar / merkbaar was. Nu is die er niet en zijn ze niet meer succesvol dan toen. Het zijn auto’s voor liefhebbers, voor mensen die iets anders willen dan de gevestigde orde. Mensen die ook Lexus of Honda zouden kopen. Maar van die mensen wordt je niet rijk.
mwti zegt
@luxaeterna: minima hebben het zwaar in NL.
ozzytrk zegt
Ik had een XE uit 2018 2.0d 163pk 8 traps automaat met 17km op te teller nog splinternieuw. Na 4 maanden teruggegeven aan leasemaatschappij. Was waardeloos erg laag en interieur kraakte. En mijn knieën deden zeer met dat dashboard afwerking.
Het is een leuke voor mensen die geen verstand hebben van auto’s
autootjes zegt
Dus de XE gaat naar een ander (lager) segment toe, of hij zal als HB de strijd aan moeten gaan met een A5 Sportback of een 4 GC? Interessant…
RAW zegt
XE vind ik best een leuke auto, maar ruimte binnenin is nogal mager, vooral achterin, je kunt nauwelijks achter jezelf zitten, zelfs als je niet zo groot bent. De enige echt leuke is de Project 7 die gebaseerd is op de XE.
Een hatchback biedt zeker kansen, maar zal ook weer niet een hele grote groep aanspreken, want geen SUV/Crossover.
De F-pace is volgens mij de enige niet -elektrische auto van het merk die nog met de concurrentie mee kan komen. E-pace was bij start al niet geweldig (te zwaar, te veel gebaseerd op de oude Evoque).
dunhozzie zegt
@raw68: dit. Als Jaguar hem echt de juiste grootte geeft (XE Octavia, XF SuperB) dan hebben ze meer kans. Ik heb de XF station 3 dagen gereden. Ik vond hem prachtig, maar kreeg hem thuis er niet door. Niet genoeg kofferruimte voor mijn sport, achterin weinig ruimte.
Ik mis hem nog elke dag. Daarom toch maar op autoscout en mobile.de een zoektocht openstaan voor een F-Pace. Want een Jag komt er.
vpowert zegt
Het hogere D en E segment is natuurlijk sowieso een heel moeilijk segment geworden met de opkomst van de SUVs.
Ik vraag me af of Jaguar nog iets radicaals kan doen dat echt kan helpen? Waarom niet gewoon eerst even de basics fixen? Steek het grote geld in SUVs en verbeter de XE en XF die in de basis nog steeds prima zijn.
– Geef de XE en XF een zuinigere aandrijflijn (MHEV, PHEV?) zodat ze zuiniger en beter betaalbaar worden
– Maak een cross/allroad/all-terrain/scout versie die als ‘SUV light’ kan dienen
– Maak één mooi interieur en pas hetzelfde concept en dezelfde modules toe in alle modellen. Nu zijn de interieurs ondermaats en elk model gebruikt andere onderdelen.
– Maak een XE Compact, die als achterwielaangedreven luxe C-segmenter kan dienen. De XE Compact kan mooi het gat vullen dat is ontstaan doordat de 1-serie nu een voorwielaandrijver is.
– Gebruik de basis van de XE voor een fatsoenlijke SUV zodat je die loeizware E-Pace snel kunt vervangen door iets beters
Weinig radicaal allemaal, maar de beter verkopende concurrentie is ook niet echt radicaal bezig; ze maken simpelweg betere auto’s.
jensoffbutton zegt
Ik zou nooit een jaguar kopen met één reden: betrouwbaarheid.
Zijn de nieuwe alfa’s als je de laatste studies leest.
Zelfde voor Land Rover/Range rovers.
Design_Driven zegt
Apart die witte kenteken plaat achter (XE). Laatste keer dat ik op mijn Engelse auto keek was die gewoon geel. Wel UK lettertypen.