Jaguar presenteert de door hen nieuw gebouwde XKSS vandaag. Wat een plaatje!
Mocht je interesse hebben dan moet je de occasionsites in de gaten houden, want ze zijn alle negen al verkocht. De XKSS is de straatversie van de (tegenwoordig onbetaalbare) Jaguar D-Type racers die in 1955, 1956 en 1957 de 24 uur van Le Mans wonnen. Jaguar wilde er destijds 25 van deze auto’s bouwen, maar negen auto’s die bedoeld waren voor export naar de Verenigde Staten gingen verloren bij een brand in de Jaguar-fabriek in 1957. Die negen auto’s worden nu alsnog gebouwd, maar om dat goed te kunnen doen moest er eerst veel onderzoek gedaan worden en een prototype gebouwd worden. Dat prototype is de auto die jullie hier zien, er worden dus na deze nog negen auto’s gebouwd voor de klanten die al een orderbevestiging gehad hebben.
Het is het tweede “continuation car” project van Jaguar, dat een paar jaar terug ook al zes Lightweight E-Types bouwde. De auto is het resultaat van onderzoek naar meerdere bestaande Jaguars XKSS, die volledig gescand zijn en waarbij goed gekeken is naar materiaalgebruik en de originele productietechnieken. De mallen werden opnieuw gemaakt, want de originele waren niet meer beschikbaar. De body zal (net als bij het origineel) uit een magnesiumlegering bestaan. Ook het interieur is zo nauwkeurig mogelijk nagemaakt, kijk dat prachtige stuur en die Smiths klokken toch, pure vintage porno.
Op motorisch vlak zal er net als bij het origineel een 3,4 liter zes-in-lijn van de Jaguar D-Type onder de kap te vinden zijn. Deze is goed voor 262 pk en bestaat uit een nieuw gietijzeren blok met nieuwe cilinderkoppen en Weber DC03 carburateurs. Wel is er om de veiligheid gedacht waar nodig, dus bijvoorbeeld de benzinetank is van een ander, veiliger materiaal dan vroeger omdat benzine tegenwoordig wat agressiever is van samenstelling dan midden jaren ’50.
Begin 2017 begint Jaguar Classic met de eerste klantenauto’s. De verwachting is dat elke auto ongeveer 10.000 manuren nodig zal hebben.
magnumsing zegt
eerste gedachte : “shut up and take my money!!!”
flippiez06 zegt
Gaaf maar er gaat niets boven echte oude meuk…
BmwMPower zegt
Heel erg fraai. Meen echter wel gelezen te hebben dat wanneer je een auto als deze koopt en je wil er graag mee naar evenementen etc, de auto nooit officieel erkend wordt omdat deze “nieuw” is.
Bij een documentaire waarin Jaguar een aantal gelimiteerde, light weight aluminium E-types maakte, werd deze erkenning namelijk ook niet verleend.
posthumus zegt
@BmwMPower: Gelukkig maar, dat kan alleen betekenen dat je deze exemplaren gebruikt gaan worden waar ze voor bedoeld zijn: rijden. #noshowpony :-)
stationcar zegt
@bmwmpower:
Wie heb je nodig om je auto te erkennen als je hem zelf bij Jaguar koopt?
Dikke onzin toch? Je koopt zo’n ding toch voor jezelf?
BmwMPower zegt
@stationcar: Stel je bezit zo’n wagen als deze, nieuw gebouwd.
Als jij dan wil deelnemen aan bv Concours d’Elegance, Monterrey, etc etc, word je simpelweg niet toegelaten omdat je een “nieuwe” auto hebt. Dus bouwjaar 2016, geen race gereden, geen historie en geen km op de klok.
Dat is dus anders als jij met je originele 57er XKSS verschijnt.
Je kunt natuurlijk ook niet deelnemen aan dit soort events en doen alsof je een oude auto bezit, maar in dat wereldje komen ze er snel genoeg achter.
davelepeef zegt
@BmwMPower: beetje logisch maar ook erg dubbel. Ene kant is het natuurlijk de kunst een oude auto ze net en zo origineel mogelijk neer te zetten. Veel auto’s op dergelijke concoursen zijn echter zodanig gerestaureerd dat er ten eerste amper originaliteit aan zit én ze zijn net zo goed hagelnieuw. Dat trekt me iets meer aan historische autosport. Wél de klassieke wagens, niet (minder) de drang naar perfectie. Plus dat de auto’s daar echt op hun flikker krijgen en niet ff voor de keuring gestart worden…
stationcar zegt
@bmwmpower:
Ik snap je probleem niet, je hebt geen klassieke auto maar een (welliswaar door de fabriek) nagemaakte klassieker, dat wéét je toch?
Dan doe je toch niet mee met een concours ‘d elegance? Als je daarop kickt koop je toch een échte klassieker en ga je hem helemaal opknappen en doe je alsnog mee.
mrB zegt
@stationcar:
mrB zegt
@mrb: uhm, stomme app plaatste een reactie tijdens het scrollen.
Inhoudelijk dan ook maar iets: Classics racen dit ding! Dat is gewoon gaaf. Concours is ook mooi, maar dan moet je dat alleen doen zodat andere goed naar je kunstwerk komen kijken, en niet omdat je zelf wil winnen.
posthumus zegt
Heerlijk project!
zwepp zegt
Wat een plaatje! Als er 4 man voor 8 uur per dag aan werken, dan ben je toch al snel een jaartje verder voordat er weer eentje klaar is. Maar aan de foto’s te zien duurt het vier keer zo lang, want er werkt er maar eentje aan de auto en 2 man staan er omheen te draaien met de armen over elkaar of de handen in de broekzakken. Schiet niet op dus ;-)
arme-student zegt
@zwepp: ga er gemakshalve maar vanuit dat het blok, chassis, body en andere hoofdbestandsdelen parrallel gefabriceerd worden?
viezefreddyw zegt
Niet alleen handgemaakt en gloednieuw, maar ook nog eens schitterend!
vonklausenburg zegt
Even m’n boller geworden broekje afdekken met m’n koffer. Man, wat een mooi beest!
Dutchdriftking zegt
Toch wel heel gaaf dat ze dit doen!
davelepeef zegt
Duur handtasje hoor…
pomoek zegt
Mooi. Zal denk ik toch niet veel mee gereden gaan worden. Helaas. Magnesium. Is dat niet bijzonder brandbaar?
motoragent zegt
@pomoek: Het heeft de nare eigenschap te reageren met zuurstof inderdaad. Veel oude Porsche 917’s hebben hier ook last van met hun magnesium chassis, volgens Gijs van Lennep veranderde het chassis langzaam maar zeker in een hoopje poeder.
escort77 zegt
@pomoek: het gaat over een magnesiumlegering, oftewel een mix van metalen waarin o.a. magnesium zit. Dat is niet brandbaar hoor. Overigens geldt aluminium ook als brandbaar metaal, maar je hoeft niet bang te zijn dat je velgen in de fik vliegen als je er een lucifer bij houdt.
pomoek zegt
@escort77: Ah, dan was ik abuis. Ik meende ooit eens te hebben gelezen dat het in den beginne met nalem gebruikt werd in gevechtsvliegtuigen, maar dat men dat liever niet mer doet vanwege de nare gevolgen bij een luchtgevecht.
derek306 zegt
Wat een auto.. zo mooi!!
Alleen wat doet dit met de waarde van de oude klassieke modellen? Of maak ik nu een verkeerde beredenering?
gregorius zegt
@derek306: We hebben het over 9 modellen die naast de nog 16 nog (bestaande) modellen gebouwd worden. Ik denk dat het eerder goed is voor de prijs: er is meer aandacht voor het model; het model wordt vaker gezien. Daardoor zullen de heren met een echte portomonai eerder een echte willen.
Het is natuurlijk wat de gek er voor betaalt, ik zie dat er begin dit jaar eentje voor 21.78 mio USD werd geveild. Dat is nog al wat andere koek als de nieuwe, die dan zeker ergens tussen de 800k en 2mio zal moeten zweven.
frederik zegt
Hoe krijgen ze in 2016 een nieuwe motor met carburateurs goedgekeurd? Dat voldoet toch nooit aan de hedendaagse emissie-eisen en ik neem aan dat die wel van toepassing zijn.
Edge zegt
@frederik: Bij projecten met dergelijk lage aantallen krijg je daar uitzonderingen voor, zowel wat veiliegheidseisen betreft als wat milieu-eisen betreft.
Edge zegt
Wauw, prachtig! Echt gaaf dat ze bij Jaguar gewoon de moeite nemen voor dit soort projecten. Zijn er nog meer niet afgeronde projecten uit het verleden die ze nu gaan oppakken of is het na deze XKSS voorlopig klaar?
ericc zegt
Schitterend! Ik hoop dat andere fabrikanten hun voorbeeld volgen….
stijnnert zegt
Ik ben echt in het verkeerde tijdperk geboren ??
Robert zegt
Ik ben benieuwd hoe ze de toelating voor deze nieuwe auto’s regelen. Tegenwoordig zijn er allerlei voorzieningen verplicht (denk aan ABS, ESP, etc.) die in 1956 bepaald nog geen gemeengoed waren. Of zelfs nog niet bestonden.
desjonnies zegt
Nooit begrepen dat hok.
Lijkt op een bastaard kind van een E-type Series 1 en een D-type.
Ik ga voor de echte : een D- type of een C-type.
Daar zijn genoeg betaalbare replica’s van op de markt te verkrijgen zonder een hijgerig samenzweerderig verhaal wat zo’n hok een half miljoen duurder maakt. (want dat is het en dat blijft het, een hok uit de vijftiger jaren zonder rem en stuur bekrachtiging)
Jaguar heeft deze motoren tot in de tachtiger jaren van de vorige eeuw gebruikt en de motor, aandrijving en achteras van de D type vonden -gemodificeerd weliswaar- een plek onder Jaguar’s productiewagens; samen met schijfremmen wat toen het verschil maakte met de andere Le Mans deelnemers.
Ik bedoel maar :
http://race-car-replicas.com/rcr-d-type/
pinut187 zegt
Mooi gedaan, alleen iets donkergroen graag. Schitterende bak.
autodrome zegt
Wauw!