Het merk Jaguar transformeert sneller dan je denkt als je kijkt naar het modellengamma.
Jaguar. Een merk met een prachtige historie. Zowel qua modellen als qua racehistorie. Zoals wel met meer Britse merken zijn er tijden van pieken en van dalen. Je moet het ze nageven. Onder de vleugels van Jaguar Land Rover bestaat het merk tenminste nog. Er zijn genoeg Britse merken die het niet hebben weten te redden tot anno nu.
Om te kunnen voortbestaan moet je keuzes maken als merk. Die zijn soms radicaal. We weten dat Jaguar kiest voor een snelle transitie naar volledig elektrisch. Dat gaat nu nog een stap sneller! Dat betekent dat andere modellen het toneel gaan verlaten. Misschien wel sneller dan je dacht.
Jaguar modellengamma
Tegenover Road & Track zegt Joe Eberhardt, de grote baas van JLR in Noord-Amerika, dat de XF, XE en de F-Type dit jaar al verdwijnen. Dat betekent dat alle lage auto’s binnen het gamma van Jaguar uit de verkoop gaan. En dat betekent ook dat Jaguar straks alleen nog maar SUV’s verkoopt: de I-PACE, de E-Pace en de F-Pace. Dat voelt toch een beetje gek voor een merk met zo’n sportieve historie.
De transformatie gaat snel bij Jaguar. Alles wat oud is en niet meer goed verkoopt gaat exit. Daar blijven volumemodellen voor over. Langzaam verdwijnen die modellen ook weer en worden ze vervangen voor volledig elektrische auto’s. Het is duidelijk dat 2024 het jaar is dat het merk Jaguar radicaal op de schop gaat. Niet meer een showroom met sportauto’s en sedans, maar louter SUV’s. Je bent voor het sportieve spul met een lagere instap aangewezen op de okkazies.
Is het jammer? Tja, in de ideale wereld staat de showroom vol met V8 kanonnen en sexy lijnenspel. Dat is niet de wereld waarin we leven. Crossovers, SUV’s en onder druk van overheden een stap naar elektrisch. Dat is waar Jaguar op in zet en mogelijk ook de enige manier om te kunnen blijven bestaan in een hevig concurrerende markt.
petroldrinker zegt
Nog minder reden om een Jaguar te gaan kopen in de toekomst dus…
mjpamsterdam zegt
Merkwaardig achterhoedegevecht . Misschien maar gewoon helemaal stoppen met het merk.
Wiwaldi zegt
Dit kan toch niet :’)
rollingstoned zegt
Van een elegante roofkat naar een vadsige Garfield…
AudiRS zegt
Plak er dan gewoon een Ford badge op. Jaguar gooit zijn identiteit ten grabbel. Jaguar hoort een fraaie sloep, roadster en coupe te houden. Desnoods een EV met geleend platform. Scheelt in de kosten.
lecomte zegt
Sinds wanneer is Tata eigenaar van Ford?
kle500 zegt
Laatste alinea vat het wel samen…
Je kunt een showroom vol prachtige coupes en sedans hebben staan, maar als ze niet verkopen moet je wel aanbieden wat de markt vraagt..
Stefje zegt
Niet helemaal. Door die onverkoopbare Halo Cars verkoop je juist de auto’s voor doorsnee mensen makkelijker.
Als die F-Type sexy is, dan is jouw I-Pace dat toch ook?
kle500 zegt
en hoe heeft dat voor ze gewerkt de afgelopen jaren?
slodder zegt
Zonde om te zien hoe dit prachtige merk meer en meer afgleidt. Ik blijf het opmerkelijk vinden dat ze zich zo op SUV’s willen richten, terwijl zustermerk Landrover dit al bij uitstek (en heel goed) doet. Wellicht is dit een tussenfase en herintroduceert Jaguar over een jaar of wat een elegante elektrische sedan en coupé. Ik mis een nieuwe XK, wat een machtige wagen was dat…
Tonnie zegt
Dat laatste is denk ik de hoop van Jaguar. Als mensen jarenlang die sedans, coupé’s en cabrio’s niet kopen kun je ze ook niet meer aanbieden. Ze waren zo vroeg met die I-pace. Ik snap niet dat ze die aandrijflijn gemodificeerd hebben om bruikbaar te maken in de XE en F-type. Een roadster hoeft geen enorme actieradius te hebben.
ericc zegt
Dan toch een Maserati! De XJ stond in de startblokken als EV en toch afgevoerd. Ze hebben een nieuwe CEO nodig.
dilbert zegt
De CEO die de XJ EV (X391) afgevoerd heeft, is al weg;-) Dat was die franse boekhouder.
Ik heb mbt mijn werk contact met JLR (L460 PHEV); Land Rover kampt ook met zijn modellen, (Materiaal-) kosten, etc.
Maar het gaat geen Europese OEM anders, helaas.
kennone zegt
Maar verdwijnt het enkel in Europa of gaat ze wereldwijd een einde aan al het moois maken?
rollingstoned zegt
Uit de bronvermelding valt op te maken dat het globaal is en dat ze alleen nog maar EV’s gaan bouwen. Helaas :-/
kennone zegt
Oeh, dat is sonde!
Jantje_555 zegt
@rubenpriest toch helemaal niet onder de vleugens van Land Rover. Beide merken zijn eigendom van het Indische Tata motors.