De prijs van de 2,0-liter viercilinder F-Type maakte Jaguar eerder bekend en is 91.300 euro. De 5,0-liter V8 met compressor is dus iets duurder. Wie had dat nou gedacht…
Al sinds het uitkomen van de vernieuwde F-Type, heeft deze schrijver er een stuk over willen tikken. Want waar iedereen een fan lijkt te zijn van de facelift, is deze wat mij betreft mislukt. De eerste F-Type had een hele eigen smoel, met van die leuke koplampen die altijd opgewekt keken. Maar de facelift? Dat zijn gewoon koplampen van een Ford Mondeo. There, I said it.
Goed, terug naar de kern van dit artikel. Want behoor jij tot de overgrote meerderheid die deze facelift wél geslaagd vindt? Goed nieuws, Jaguar heeft vandaag laten weten hoeveel die gaat kosten. En het is uiteraard vrij veel geld.
De instapprijs maakte Jaguar bij de aankondiging van de facelift meteen bekend: die is 91.300 euro. En dat boeit niemand, want zo’n Jag wil je – net als een Mustang – niet kopen met een viercilinder. Niet dat er iets mis is met de specs. Een vermogen van 300 pk en nul-naar-honderd in 5,7 seconden is meer dan prima voor op de weg. Maar voor het hart? Nee, sorry.
Dat hart wil natuurlijk de 5,0-liter supercharged V8. Deze motor is er in twee smaken: eentje met 450 pk en het topmodel met 575 pk. Het 450 pk-model is tevens leverbaar met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, bij het topmodel gaan alle paarden naar alle vier de wielen. De P450 RWD kost je 145.510 euro, de AWD-versie 155.000 euro. En dat topmodel? Maar liefst 182.560 euro. Veertig euro goedkoper dan twee viercilinder-F-Type’s.
Porsche 911
Kijken we naar de concurrentie van de V8-F-Type, dan komt qua prijs de 911 Carrera in de buurt. Deze kost je minimaal 143.200 euro. Dit basismodel heeft een 3,0-liter zescilinder die 385 pk naar de achterwielen stuurt. Nul-naar-honderd is binnen 4,2 seconden gedaan, de topsnelheid is 293 km/u.
BMW M850i
Gaan we kijken naar de prijs van het topmodel van de F-Type, dan komt deze BMW M850i xDrive in beeld. De 4,4-liter V8 stuurt 530 pk en 750 Nm koppel naar alle vier de wielen. De honderd kilometer per uur haalt deze BMW in 3,7 seconden. Deze M850i kost 175.413 euro.
viezefreddyw zegt
En wat kost het ding over de grens bij onze ooster- en zuiderburen?
PunicaOase zegt
@viezefreddyw: dat wil je niet weten ?
PunicaOase zegt
@punicaoase: maar omdat je het vraagt: ietsje meer dan de 4-cil. bij ons, namelijk 98K.. de 575 versie 125K
karhengst zegt
@viezefreddyw: Een snelle blik op Jaguar.de leert dat de P300 RWD vanaf 64.200€ te configureren is, de P450 (V8) RWD vanaf 92.500€ en de P575 AWD vanaf 125,600€
Misschien toch even een tweede huis kopen?
leaper035t zegt
@viezefreddyw: Bij je vriendelijke zuiderburen is hij vanaf €127.530 beschikbaar. Al zou ik persoonlijk nog een jaartje wachten tot de prijs gezakt is tot € 85.000.
Dutchdriftking zegt
Tja, in eerste instantie vind ik het belachelijk veel geld, in de tweede instantie nog steeds, maar het is gewoon in lijn met de concurrenten… Fijn dat de Duitse en Belgische prijzen er niet bij staan. Dan had het nog veel zeerder gedaan….
kle500 zegt
@dutchdriftking: Sterker nog, scherp in vergelijking met een porsche. 65 pk meer voor een vergelijkbare prijs.
figo460 zegt
Ben vooral benieuwd of er een SVR komt en wat die dan kost…
poes zegt
In NL idioot duur natuurlijk. Maar wat maakt het uit, er is toch geen hond meer die deze wagen koopt. Ergens klopt het pakket gewoon niet. Zeker nu ze de leukste (de V6) eruit gehaald hebben.
barry355gtb zegt
Ik vindt het een beroerd ogende facelift. De prijzen zijn erg prijzig, voor hetzelfde koop je echte snelle auto’s
emping zegt
Dan heb ik liever de BMW.
ericd zegt
Nou uhh genoeg mensen die net als schrijver van dit stukkie voorstander zijn van de eerste F Type. De nieuwe lijkt veel teveel op een Audi R8.
marinepower zegt
Als ze serieuze aantallen willen verkopen, dan lijkt het mij dat er toch weer een 6 cilinder terug moet komen. Er zijn weinig geïnteresseerden in een 4 cilinder en een V8 is gelijk een hele grote volgende stap. Maar wellicht zijn er ook markten die wat minder hypocriet zijn dan de onze.