Houd vol!
Terwijl Jaguar Land Rover (JLR) van alles probeert om de kosten te drukken, incasseert het nog altijd rake klappen. Met het aankondigen van zijn laatste kwartaalcijfers laat JLR zien dat het zeker niet zo goed meer gaat als voorheen. In de slotmaanden van 2018 noteerden de Britten een verlies van 3,4 miljard pond, omgerekend zo’n 3,88 miljard euro.
De verliezen zijn te wijten aan een verzameling van problemen, maar het meest in de papieren lopen de enorme afschrijvingen die Jaguar Land Rover hebben gedaan. De Britse autofabrikant, die onder de hoede valt van Tata Motors, heeft in de laatste drie maanden in totaal 3,1 miljard pond afgeschreven, verdeeld over zijn fabrieken en ‘past product development‘. Deze eenmalige bijstelling van de financiën is gedaan om dat het verwacht in de toekomst minder geld te verdienen.
Zelfs wanneer deze monsterafschrijving buiten beschouwing wordt gelaten, is het voor Jaguar Land Rover geen zonnige periode. Naast de afschrijving van 3,1 miljard pond verloor JLR namelijk ook nog eens 273 miljoen pond, door slechte prestaties. Met name in China kampte JLR met de nodige problemen, maar ook in eigen land wilde de verkoop niet vlotten. Dit heeft te maken met het feit dat JLR vooral geld verdient met dieselauto’s, die inmiddels amper meer in trek zijn. De Brexit helpt uiteraard ook niet mee.
Het zijn sowieso lastige tijden voor Jaguar Land Rover, want de autofabrikant bevindt zich in een ware overgangsperiode. JLR probeert de focus nu te richten op elektrische en hybride voertuigen. Gelukkig boekt het hier wel resultaten. Naast de Range Rover, Range Rover Sport en de E-Pace was de elektrische I-Pace het enige model waarmee de fabrikant in de zwarte cijfers komt.
gove zegt
* en ze bouwen bagger auto’s
bizzarrini zegt
@gove: ooit in een Range Rover gezeten ?
Stylez zegt
@bizzarrini: Ooit de klanttevredenheidsonderzoeken gelezen? Jaguars en Range Rovers zijn mooi van buiten maar ze zijn onbetrouwbaar en amper technisch vernieuwd.
laptom zegt
@Stylez: Technisch vernieuwend zijn ze wel, maar betrouwbaar is inderdaad een erg klein minpuntje van ze…
slickrick zegt
@bizzarrini: dat is het ook, je kan er lekker in zitten, maar ze gaan zo vaak kapot dat je vaker stil staat.
Klant van mij heeft een gespecialiseerd land rover garage, als je een merk zou moeten kiezen om aan te sleutelen is het land rover range rover wel. Er rijden over het algemeen mensen in met een bovengemiddelde bank rekening en houden zo veel van hun auto’s dar ze alle ellende voor lief nemen.
seicilindri zegt
@slickrick: Tuurlijk , en Alfa’s roesten al in de folder etc. Ik rij al jaren een oudere Jaguar. Ik heb nooit een betrouwbaardere auto gehad. Maar wel een lekker borrelpraat verhaal, dat wel.
arkenbout zegt
@seicilindri: heb vele Alfa’s gehad en vele Range Rover’s. Alfa’s bleken de meest betrouwbare, de Range Rover’s werkelijk ongelooflijk slecht. Reed heerlijk inderdaad, maar altijd wat. Ergste is dat de dealer het ook nooit kon oplossen.
seicilindri zegt
@arkenbout: Ik heb vrijwel heel mijn leven Italiaans gereden. Na mijn Alfa 166 was er echter geen fatsoenlijke Alfa meer en ben overgestapt op Jaguar S type. Niet zo mooi als de 166 maar rijdt stukken beter en sneller en nog nooit zulke lage onderhoudskosten gehad. Gouden greep
tweetyv6 zegt
@bizzarrini: Mijn buurman rijdt (nou ja…) in een Jag F-Type R. Het ding is amper anderhalf jaar oud.
Staat constant bij de dealer omdat er iets mee aan de hand is. Soms valt hij uit het niets stil, soms zijn er elektrische problemen met assistentie-features. Hij heeft zelfs al een nieuwe bestuurdersstoel omdat het leer los liet en in verre staat van ontbinding was. Er staan nog een 35.000 km op de klok!!
Zijn vrouw rijdt (nu even niet…) een Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE of zoiets. i.i.g. een 3.0 V6 Diesel.
5 jaar oud, met 70k op de teller. Altijd netjes bij de dealer in onderhoud geweest.
Staat nu in de garage vanwege motorschade & kapotte automaat. Reparatie kost tussen 15 en 20k
Op mijn oprit staat (nog ff) een Alfa Spider 2.4 jtdm uit 2010 met 280.000 km op de teller.
De ‘problemen’ die ik heb gehad: cabrio kap werkte niet goed -> hydraulische olie in dakmechanisme was oud en moest vervangen worden en op het moment brandt het ‘check engine’ lampje omdat de EGR-klep vast zit. (zit roetaanslag op, moet schoongemaakt worden)
kennone zegt
Qua elektronica heeft hij wel gelijk. Bij ons thuis hebben ze een 2018 Range met zo wat alle opties en daar is veel gezeik mee. Systeem binnen in loopt echt vaak vast waardoor je niks meer hebt aan alle opties. Dit zelfde hadde we ook bij de Jaguar XJ 2016 model was dat. Die hadden we op de Range ingeruild vanwege het gezeik elke keer. Zijn er dus niks mee opgeschoten haha
gove zegt
@bizzarrini: ja ooit de touchscreen aangeraakt? zit een halve tel vertraging op, net een ipad van 20 jaar oud, en het rammelt en de deurrubbers rotten na 5 jaar, enz
enjoypunani zegt
@gove: u bedoelt auto’s voor in de bagger?
justsomebody zegt
@gove: graag de onderbouwing anders is dit de zoveelste zinloze opmerking die nergens toe leidt
gove zegt
@justsomebody: displays vallen uit, de moderne varianten (ook ipace) zit er vertraging op het touchscreen als je die aanraakt ( net een touchscreen van 15 jaar geleden) deurrubber rotten na 5 jaar kapot, bij elke range rover is het elende om je telefoon te koppelen, op de een of andere manier werkt de navigatie altijd kut, motor problemen versnellingsbak problemen, begrijp me niet verkeerd de auto’s zijn cool maar zitten ongelofelijk slecht in elkaar, of je nu een nieuwe i pace pakt of een defender of een range rover er mankeert altijd wel iets aan die auto’s
dutchneon zegt
@gove: auto’s voor in de bagger ja… ik rijd al 10 jaar Range Rover, op een klein budget, en heeft me nog nooit in de steek gelaten! En ik trek ook heel regelmatig (te) zware aanhangers, boten op trailers en mijn airstream van 3000kg schoon aan de haak.
Ze zijn heerlijk om aan te sleutelen, je hebt ruimte om nog ergens bij te kunnen!!
gove zegt
@dutchneon: iets met uitzonderingen en een regel
bizzarrini zegt
@dutchneon: Rechte ruggen worden slecht ontvangen in het land der gebochelden. En omdat het paradijs voor hen gesloten is, wreken velen zich door er stenen in te gooien.
rulefollower zegt
Wat? Niet de schuld van Brexit (of Trump)?
Duidelijk stukje, dank.
flatsixx zegt
@rulefollower: als het duidelijk is, waarom vraag je het dan ;)
rulefollower zegt
@flatsixx: Omdat het vorige artikel hierover, waar ook naar gelinkt wordt, vooral Brexit als boosdoener gezien werd. Brexit moet nog gebeuren.
Snel nog een nieuwe LR bestellen voor ze onbetaalbaar worden.
mwti zegt
@rulefollower: bluf !!
gregorius zegt
Toch get eigenlijk.
Ze hebben SUVs, sedans, goed 4×4 systeem, voldoende luxe, goed entertainment system, goede elektrische aandrijving, goede 2.0 benzine, goede V8, prima 3.0 v6, prima 3.0 diesel.
Toch een wonder dat ze met hun verkoop niet de investeringen terug kunnen verdienen.
pomoek zegt
@gregorius: het probleem is natuurlijk dat ze het bij LaRo ook niet snappen…
Stefje zegt
@gregorius: het stigma van de afgelopen decennia doorbreken blijkt lastig voor Jaguar. Lage restwaardes door dit stigma houden klanten liever bij de Duitse merken, hoe lyrisch Jeremy Clarkson oom is tijdens The Grand Tour…
leaper035t zegt
@gregorius: Voor mij is het de prijs. Je betaalt evenveel voor een Duitser met een infotainment systeem dat snel werkt en met de nieuwste rijhulp-en veiligheidssystemen. Hoe mooi de Jags ook zijn, het is niet zo goed als wat de Duitsers produceren. Maar ze vragen er quasi evenveel poen voor.
mwti zegt
@gregorius: ze zijn te duur. Ik ga niet in een Velar van een ton rijden met 4 pitter. En de 6 cilinder is te vies en daardoor te veel bpm. Deze kost al snel 130K.
ozzytrk zegt
Het is gewoon geen intressante aankoop voor de meeste denk ik. Als je toch zoveel gaat uitgeven aan een auto doen ze het wel aan een Duitse merk.
hotze zegt
@ozzytrk: Ja, hé, dat wilde ik ook net gaan posten :-) Kiezen voor een Land Rover kan ik nog inkomen, dat zijn toch statige bakken, maar Jaguar, wat is daar nog aan tegenwoordig. De sedans en F-pace kunnen niet opboxen tegen de grote Duitse vier. Blijft over de I-pace; met subsidies kan dat wel wat worden hoewel nu ook blijkt dat je er niet heel ver mee komt zonder prik bij te tanken.
gandini zegt
@hotze: Hoe kun je nu in godsnaam die geweldige F-type vergeten?!?!
thomcarspotter zegt
@gandini: helemaal verouderd ondanks de recente facelift.
hotze zegt
@gandini: zal best geweldig zijn, maar uiteindelijk gaat men toch voor een 911.
jeroenwz zegt
@hotze: komt omdat de meeste mensen gevallen zijn voor de sluitnaden-porno en zacht kunsstoffen fetisj van de Duitse merken. Want dat is heel erg priemijum, heb ik me laten vertellen. Net zoals een relatief kale auto aanbieden die je dan voor heel veel geld naar een acceptabel niveau kan krijgen. 25% bovenop de vanaf prijs is tegenwoordig heel gewoon. Vaak is het (beduidend) meer. Al moet ik toegeven dat Jaguar en Land/Range Rover dat spelletje tegenwoordig ook goed begrijpen. Net als Volvo, maar die doet hier niet mee.
vetnek zegt
Klinkt als ‘Big bath accounting’
vetnek zegt
@vetnek: zie hier voor de geïnteresseerden.
https://www.investopedia.com/terms/b/bigbath.asp
stephane8200 zegt
@vetnek: zou kunnen. Ze waren 1,5j geleden en nu ook nog flink aan het investeren in onder meer een nieuwe motoren-fabriek. Ze zijn nu ook nog met dingen bezig om efficientie te bewerkstelligen.
Kosten gaan voor de hopelijke baten uit misschien?
Esprit_de_Flandre zegt
@vetnek: Interessant, merci…
harrie zegt
@vetnek: Sluit wel aan bij het Big Bath Design
bakboord1 zegt
@vetnek: ik heb de toelichting op de cijfers niet gelezen maar ik vermoed dat het meer te maken heeft met het versneld afschrijven op hun bestaande technologie zoals de genoemde dieselmotoren. En wellicht nog ergens een ontwikkelflater gemaakt.
De bigbath die je aanhaalt is natuurlijk mooi om niet jarenlang rode cijfers te presenteren maar verslechtert ook je solvabiliteit en zal het vermoed ik ook een stukje duurder maken om geld op te halen in de markt.
pomoek zegt
@bakboord1: is dat dan niet een kwestie van een vriendelijk belletje naar Mumbai? Met Tata gaat het wel lekker…
Dutchdriftking zegt
Tja, die kopers van de Bentayga, Urus en Cullinan moeten ergens vandaan komen. Dit waren dus Landrover rijders….
lincoln zegt
@dutchdriftking:
Yep .. lifestylehandtasjeshipstervolk ..
Kutklanten ..
enjoypunani zegt
@lincoln: als ze hun knaken maar meenemen… Thank you, next!
dieselkameel zegt
Is inderdaad kut volk, de gemiddeld supermarkt wil ze niet als klant hebben
brera22 zegt
Ze zijn allemaal verouderd. Vooral de Jaguars.
De Evoque stoot veel te veel Co 2 uit.
Die is in Nederland veel te duur geworden
nopetrolnofun zegt
Wie een 4 cilinder in een F type lepelt moet op de blaren zitten.
ghost zegt
Dit bedrijf heeft imo alles in huis om een RR volledig elektrisch te maken en daarmee heel het boomknuffelend wereldje gelukkig te maken. Maar in plaats daarvan bouwt men liever een gekke Jaguar i-pace die niemand wil rijden zonder voordelen..
robert110 zegt
@ghost: Ik denk eerlijk gezegd dat het op dit moment vrij moeilijk is om de huidige Range Rover fatsoenlijk elektrisch te maken, vooral het gewicht (nu weegt zo’n ding al bijna 3 ton) maakt het moeilijk denk ik.
robert110 zegt
Het komt allemaal doordat de Defender uit productie is genomen een paar jaar terug. Volgend jaar komt de nieuwe en dan komt alles weer goed. Ofzo.
pomoek zegt
Het gekke is dat LR nu juist auto’s lijkt te maken die het publiek heel graag wil hebben. Pure bakken nostalgie. Maar dat is het dan ook. Alle Range Rovers zijn gebaseerd op concepten van net na de oorlog, 1970 en eind jaren 80. De huidige Range Rovers, Discovery en de aankomende Defender zijn goed beschouwd niet meer dan retrogebakjes als de Mini en de VW Beetle. Ze zullen ongetwijfeld geweldig in het terrein kunnen rijden en heerlijk op de openbare weg maar vooral aan dat eerste heeft de moderne SUV rijder gewoon gen behoefte. Maar je betaalt natuurlijk wel mooi voor je geavanceerde hill decent control en alle andere off road spul wat aan die auto’s hangen. Dat maakt ze, denk ik, te duur voor de “daily driver” markt en te complex voor de Kalahari.
terazino zegt
I pace flopt ook. Er zijn al lease maatschappijen auto’s aan t terugkopen die vorig jaar geleverd zijn. Waardeloze actieradius oa. Gaat alleen maar bergafwaarts, prijzen ook veel te hoog voor geleverde kwaliteit en de restwaarde is om te janken.