Deze nieuwe technologie maakt de touchscreen in een Jaguar Land Rover contactloos en helpt je auto schoner te houden.
Hygiëne was nog nooit zo’n vaak besproken onderwerp als in 2020. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het coronavirus. In gesloten omgevingen waar we veel dingen aanraken voelen bacteriën zich het meeste thuis. Hoewel een auto ventileert, zijn er naast het stuurwiel zat zaken waar jij met je vingers aanzit. Zeker in moderne auto’s.
In de auto’s van vandaag de dag zien we steeds minder knopjes en steeds meer schermen. Die aanraakgevoelige schermen zorgen niet alleen voor irritante vingerafdrukken, maar kunnen ook virussen huisvesten. In dat kader werkt Jaguar Land Rover aan slimme touchscreens die je niet hoeft aan te raken. Klinkt gek, maar het werkt als volgt.
Die schermen waar we het over hebben worden door Jaguar Land Rover in samenwerking met de universiteit van Cambridge ontwikkeld. Ze bevatten sensoren die een toekomstige aanraking kunnen voorspelen. Dit gaat gepaard met kunstmatige intelligentie (AI). Als jij je vinger naar een functionaliteit op het scherm beweegt, weet de auto al wat je van plan bent. Zo kun je dingen uitvoeren zonder het display daadwerkelijk aan te raken.
Jaguar Land Rover noemt deze technologie Predictive Touch. Volgens het Britse autoconcern helpt de techniek ook met veilig autorijden. Je zou je vinger meer het werk laten doen. De ogen blijven daardoor meer gericht op de weg. De slimme AI weet immers wat je van plan bent. Uiteraard moet een praktijktest uitwijzen of dit echt zo fantastisch werkt als het autoconcern ons wilt doen laten geloven.
Zaken bedienen in de auto zonder een fysieke aanraking is niet nieuw. BMW heeft bijvoorbeeld al een aantal jaren Gesture Control. Door met je vinger bepaalde bewegingen te maken kun je de volume harder of zachter zetten. Ook het infotainmentsysteem van de Porsche 992 geeft suggesties op basis van vingerbewegingen.
Jaguar Land Rover gaat met contactloze touchscreens nog een stapje verder in een volledige bediening zonder aanraking. Het is niet bekend wanneer we deze technologie gaan terugzien op productieauto’s van JLR. Vooralsnog begeeft Predictive Touch zich in een testfase.
jpoers zegt
Dus als je je vinger opsteekt gaat die automatisch toeteren??
plakloodventer zegt
@jpoers: wel de middelvinger
denniss00 zegt
@plakloodventer: nee dan rijdt ie spontaan vol gas in de richting waar jij je vinger naar wijst.
grasvreter zegt
Oh man, wat een onzin dit. Die gesture control ook in duitse auto’s, wat is makkelijker, een knop op je stuurwiel of aan een knop in de middenconsole draaien, of debiel met je vingers een draaibeweging maken. En ik kan je nu al garanderen dat die gesture control het niet 100% van de tijd doet. Zelfs al is het 99% dan is het irritant.
mout zegt
Touchless touch.
Uit het schap net vetvrije chips, cafeïnevrije koffie en alcoholvrije wijn.
Dutchdriftking zegt
Op zich geen gek idee. Een aanraakscherm tijdens het rijden bedienen is gewoon niet heel prettig. Als het echt goed en intuïtief werkt dan zorgt dit gewoon voor heel veel gebruiksgemak. Al ben ik zelf nog altijd een voorstander van belangrijke functies met fysieke knoppen.
RVDW01 zegt
00:15, “Helping keep driver’s eyes on the road”. Wat een onzin zeg. Ten eerste, Hoezo kijk je meer op de weg als je je vingers niet 2cm verder hoeft uit te steken, ten tweede, als ze het weggedrag positief willen beïnvloeden, dan hadden ze dat grote scherm gewoon weg kunnen laten, en een beter infotainment systeem op het stuur moeten integreren.
vpowert zegt
Een andere oplossing voor het probleem van vieze schermen: een handige draaiknop op de middenconsole en een set desinfecterende doekjes.
Of ben ik de enige die een draaiknop beter vindt werken en wil iedereen liever een touchscreen?
Goed_Koopman zegt
Een “contactloos touchscreen”, dames en heren, we hebben een nieuwe stijlfout geïntroduceerd.
mashell zegt
Het probleem van een touchscreen is dat het geen feedback geeft. Daar zijn constructies met haptische feedback voor bedacht. Ik denk dat contactloze bediening het alleen nog maar onhandiger maakt.
w0ut zegt
Duitse merken hebben dit toch al? Je vinger iets boven het scherm houden en het item is al geselecteerd.
Tijdens het rijden wel zo goed als onbruikbaar.
dirkiii zegt
Dat is raar een touchscreen die je niet hoeft aan te raken. Heel apart dit.
driftkicker zegt
Het wordt hoe langer hoe gekker. Breng maar gewoon de knopjes voor de meest gebruikte functies terug. Ik heb zelf ook een touchscreen in de auto en ik erger me rot aan de vingerafdrukken.
Dutchcarwizard zegt
Geef mij maar veel knoppen.