Voor Jaguar Land Rover is het duidelijk, alles op alles zetten met de elektrische auto.
Je weet wat ze zeggen hè, met spreiden verdeel je het risico en vergroot je de kansen. Die boodschap hebben ze maling aan bij Jaguar Land Rover. Het merk gaat all in als het gaat om de transitie naar volledig elektrisch. En dat in een rap tempo.
Jaguar Land Rover EV investering
Om dat voor elkaar te krijgen heb je een zak met geld en de juiste mensen nodig. Beide zaken zijn onderdeel van het grotere plan binnen dit autoconcern. Eerder werd al bekend dat JLR 300 nieuwe technici aanneemt op het gebied van elektrische auto’s. Volgens Autocar komen daar nog eens 250 strijdkrachten bij.
Dit is allemaal onderdeel van een mega-investering van 15 miljard Britse pond. Tegen 2030 wil Jaguar Land Rover alleen nog maar elektrische auto’s aanbieden. Daarmee loopt het concern vijf jaar voor op Europese doelstellingen. De eerste volledig elektrische auto verschijnt dit jaar al in vorm van een Range Rover.
Veel merken zijn nog een beetje aftastend in deze transitie. BMW blijft voorlopig elektrische auto’s naast auto’s met verbrandingsmotoren leveren bijvoorbeeld. Bij Jaguar Land Rover kiezen ze voor een veel agressievere strategie door alles op volledig elektrisch te gooien. Binnen zes jaar moet deze transitie afgerond zijn.
Er zijn 40 banen binnen JLR die de focus hebben op het ontwikkelen van een elektrische architectuur en batterijtechnologie. Engineers krijgen de taak om puike elektrische auto’s te ontwikkelen: range, snelladen, software. Het moet allemaal van een hoog niveau zijn.
Het moet straks hard gaan met het elektrische portfolio. Na de volledig elektrische Range Rover medio 2024 verschijnen eind dit jaar drie nieuwe Jaguar EV’s. In 2025 moet de eerste Jaguar EV op de markt komen in vorm van een vierdeurs GT, oftewel de opvolger van de XF.
Op termijn hoopt JLR natuurlijk deze investering terug te verdienen. Door voor te sorteren op de transitie naar elektrisch heeft het merk eventueel een streepje voor op de rest. De verkoopaantallen van met name Jaguar moeten wel omhoog om dit tot een succes te maken.
waterisnat zegt
Religie blijft vreemde (inconsistente) afwegingen geven. Ik zal mijn aandelen tata steel verkopen…
mashell zegt
De messias van de EV auto religie nummer één, de Tesla kerk werd er anders wel heel erg rijk mee.
audirs3 zegt
@waterisnat Ik denk dat juist het vasthouden aan de ICE-religie erg kwalijk is. Beetje ‘verlichting’ in de automarkt is wel gewenst. En het gaat uiteindelijk om business, accu’s worden steeds goedkoper en beter en nog extra investeringen doen in ICE is gewoon weggegooid geld.
Stefje zegt
Ondergang van het merk. Zowel Tesla als VW staan 60% lager op de beurs. EV slaat niet aan en zolang de concurrentie ICE blijft maken is het harakiri om puur EV te gaan maken.
harrie zegt
Alle andere klassieke merken: hmmm onze EV verkoop valt toch wat tegen, laten we de productie wat terugschroeven en de ICE toch nog even aanhouden.
JLR: alles EV gaat ons redden van de ondergang!
dalmore zegt
Was er laatst niet een bericht vanuit Jaguar dat ze de EV transitie op een lager pitje wilden zetten, en meer focussen op Hybrid?
ouwedibbes83 zegt
Mss is het voor JLR wel (te) duur om de bestaande motoren die ze ontwikkeld hebben nog een keer geschikt te maken voor de toekomstige milieuwetgeving. Ze zullen wss scherper moeten varen omdat ze een lager volume weg zetten, dat dwingt ze om eerder dan die andere fabrikanten een keuze te maken.
Tonnie zegt
als elk merk de elektrificatie op een laag pitje gaat zetten is er ook meer ruimte voor anderen. JLR heeft de ervaring en kennis, dus dit zou best kunnen. ICE aandrijflijnen kunnen ze ook wel elders inkopen for the time being.
Jozo zegt
JLR begrijpt welke kant het opgaat. Voor vervoer per auto, is de EV de toekomst. Kosten dalen en de efficiency neemt toe.
Of het JLR gaat redden is de vraag.
jeroenm83 zegt
Zouden ze hun top-EV een Range Rover noemen? Mooi.
mashell zegt
De aerodynamica van die zeecontainer berooft je van elke range…
Robert zegt
Range (r)over?
Dutchdriftking zegt
Op zich is zelf focussen op elektrisch, een tot die tijd aandrijflijnen van BMW gebruiken geen gek idee toch? Als ik in de markt voor een Range Rover was zou een V8 diesel wel de voorkeur hebben.
William zegt
BMW maakt geen 8 cilinder diesels meer, JLR helaas ook niet.
madhatter zegt
Die bestaat helaas niet meer. Ik heb die van de laatste generatie en dat is absoluut de beste motor voor die auto. Ook qua betrouwbaarheid
mashell zegt
“Er zijn 40 banen binnen JLR die de focus hebben op het ontwikkelen van een elektrische architectuur en batterijtechnologie.”
40? Niet 400? of 4000?
Robert zegt
Dan is het sociaal plan niet zo straks lastig door de OR heen te loodsen als de verkopen van de EV modellen tegenvalt?