Gaat de goedkopere Jaguar I-PACE EV320 het model weer aantrekkelijk maken voor de zakelijke rijder?
Recent lanceerde Jaguar een vernieuwde versie van de I-PACE met onder andere de mogelijkheid voor 3-fase laden. Aan het prijskaartje was nauwelijks iets gewijzigd. Met een vanafprijs van 81.855 euro behoort de elektrische auto nog steeds tot de duurdere klasse.
Jaguar heeft nu een nieuwe instapper voor de I-PACE op de Nederlandse markt gelanceerd. Het gaat hier om de EV320. Op een paar punten lever je in, maar daar staat een fors goedkopere I-PACE tegenover. Dit model begint namelijk bij 65.990 euro. Dat is bijna 16.000 euro voordeliger in vergelijking met het andere model.
De Jaguar I-PACE EV320 heeft dezelfde batterijcapaciteit van 90 kWh. Het vermogen is echter naar bijgesteld. Geen 400 pk, maar 320 pk en 500 Nm koppel. De actieradius is met 470 kilometer gelijk gebleven. Met een acceleratie van 6,4 seconden naar 100 km/u is het geen snelheidswonder. Door die gelijk gebleven batterijcapaciteit lever je echter niet in op de actieradius, wat uiteindelijk belangrijker is dan een stoplichtsprintje.
Laden
Je kunt 11 kW is 3-fase laden met de Jaguar I-PACE EV320. Dit betekent dat je per uur 53 kilometer kunt laden. Een lege batterij heeft 8,6 uur nodig om volledig op te laden. Via een 100 kW DC-snellader kun je 127 kilometer in 15 minuten laden. Een 50 kW DC-snellader doet 63 km laden per 15 minuten.
Jaguar I-PACE EV320 is tijdelijk verkrijgbaar
Kopers moeten snel beslissen, want de I-PACE EV320 is in tegenstelling tot de gewone EV400 een gelimiteerd model. De netto bijtelling komt uit op 326 euro per maand voor de instapper. Een EV320 herkennen doe je onder andere aan de Atlas Grey grille en een ander ontwerp voor de wielen.
De prijs van 65.990 euro is uiteraard verder op te schroeven door middel van optiepakketten. De Jaguar I-PACE EV320 komt als S, SE en HSE op de markt. De orderboeken zijn vanaf heden geopend.
iamthestig zegt
Wacht, waar zit dan die 16.000 euro verschil in voor Jaguar want dit klinkt als de software die geknepen wordt. Of ligt er ook echt een andere elektromotor in?
ouwedibbes83 zegt
@iamthestig: dat dacht ik ook, mss is de standaarduitrusting beperkt; minder rij assistenten, het interieur minder luxe zoals stoffen stoelen, basic audio, etc. Zodat je eigenlijk graag een optiepakket erbij neemt en dichterbij de vanaf prijs van de snellere broer komt.
wimof zegt
Ze hebben zoveel marge op een auto dat ze vanzelf zulke bokkensprongen kunnen veroorloven.
En hup, weer een pak reclame gratis en voor niets erbij.
Een voorbeeld uit vervlogen tijden, de Audi A4 tdi werd in een 75 pk versie geleverd, DI genoemd, velen dachten dat er geen turbo inzat (heb ik nooit kunnen begrijpen want je zag hem klaar en duidelijk zitten) omdat de prijs zo laag was.
Het was gewoon een 90pk TDI waar ze via de ecu wat pk’tjes van hadden weggeschreven.
Heb me ooit eens bezig gehouden met de componenten te vergelijken, nokkenassen, cilinders, injectors, alles was hetzelfde.
basman147 zegt
Nog een voorbeeld is de eerste generatie Mini. De One had 90 pk en de Cooper 120 als ik het goed heb, en het enige verschil tussen die 2?
In de One stond een regeltje in de software dat de gasklep nooit meer dan 75% open mocht… Schijnt veel tuners toch behoorlijk wat koppijn te hebben bezorgd totdat ze dat hadden uitgevogeld!
UIteindelijk is het vaak goedkoper om er van één model veel te bouwen, dan iets te wijzigen aan een motor oid.
mashell zegt
Dat ligt aan de omvang van je productie serie. Fabrikanten zijn ware specialisten in logistiek. Ze kunnen voor een auto wel 4 stuurwielen en 6 bekledingen leveren. Je moet er rekening mee houden dat ze dat ook doen daar waar de klant het niet kan zien, onder de motorkap. Als er geld bespaard kan worden, dan wordt er geld bespaard! Dus een 90pk versie van de motor kan zomaar bijvoorbeeld een lagere kwaliteit zuigerveren hebben dan de 120pk versie.
flutterby zegt
@iamthestig: het eerste model heeft een deel van de ontwikkeling en investeringen in productiecapaciteit terugverdiend en daardoor kunnen ze nu zaken om prijstechnisch interessant te blijven tov bijvoorbeeld de Etron en EQC.
Onehp zegt
@iamthestig naast de motor zelf zit in zo’n electrodinges nog een belangrijk component die direct de prestaties beinvloed en die eventueel goedkoper uitgevoerd kan worden en zo minder stroom aankan (en dus minder vermogen). Dat ding heet “motor controller” of zoiets, kind heeft alsnog veel namen maar dat zal minderen als het meer bekendheid krijgt.
mashell zegt
@Onehp: het motor management dus. Het component dat er voor dat bij gaspedaal stand X stroom Y gaat lopen. En als je minder grote stromen hoeft aan te kunnen wordt het inderdaad goedkoper. Maar €15999 goedkoper?
Onehp zegt
@mashell Nee het gaat niet om de ECU, die stuurt enkel aan, dit gaat over een stroomomvormer die het volle elektrische vermogen in geschikte vorm naar de motor stuurt, ergens is het de elektrische versnellingsbak tussen batterij en motor, en afhankelijkheid van het motortype kan dit onderdeel een stuk meer kosten dan de motor zelf.
Dat gezegd, deze i-pace is waarschijnlijk een sw gedowntunede versie met extra korting, want zulke hardware veranderingen doe je niet voor een gelimiteerde versie (enkel in NL?)…
mashell zegt
Een auto heeft honderden ECU’s (electronical control unit). Ik ga er vanuit dat wat jij stroomomvormer noemt ook het motormanagement bevat. Overigens zijn er nog een andere componenten die aan de prijs kunnen zijn, het batterij management en het laadmanagement, maar die lijken hier identiek te zijn.
Ik sluit me bij je aan en denk dat het software aanpassingen zijn die de iPace opeens een interessante wagen maken. Jaguar had het trage laden al verholpen en nu ook iets aan de prijs gedaan.
5cilinder zegt
@Onehp: Bedoel je de frequentieregelaar soms? Die zit er bij een asynchrone (3-fase)inductiemotor meestal in om de snelheid te regelen.
Onehp zegt
@5cilinder ja, dat is het equivalent bij industriële toepassingen.
Arie Jan zegt
@iamthestig: Klinkt een beetje als de autopilot die voor €7500 digitaal wordt geüpload naar je botsauto.
pomoek zegt
“Met een acceleratie van 6,4 seconden naar 100 km/u is het geen snelheidswonder”. In mijn jeugd vonden we alles wat de 100 binnen 10 seconden aantikte een race auto. Ik ben oud.
SpiderIV zegt
tja ….. auww heel erg herkenbaar.
vondick zegt
Hoezo geen snelheidswonder? Dit zijn toch gewoon GTI waardes? GTI’s zijn toch specifiek op de markt gezet als snelheidswonders?
fanboy zegt
Daar komt bij dat dit elektrisch is, en dus altijd wel even een duw in je rug krijgt met dergelijke cijfers. Tussensprintjes willen ook leuk.
okdoei zegt
@pomoek: ik was mega trots dat mijn eerste auto in 9.2s op de 100 zat.
Veel veranderd in 15 jaar…
Onehp zegt
@okdoi als je 9,2s van 100-200 mag je vandaag misschien nog denken dat je wat snel bent… Ja tijden veranderen, houd ook mn hart vast met alle 20 jarigen die dit spul al kan leasen op een normaal loon (en bij mama thuis wonen)….
ar156sw zegt
Bovendien is, even los van wel of geen “snelheidswonder”, dit natuurlijk meer dan snel genoeg en nog steeds sneller dan de gemiddelde vergelijkbare benzine/diesel die deze auto vervangt. Denk dat de meeste I-Pace rijders toch niet heel vaak de 0-100 sprint zo snel mogelijk afleggen.
Wel vreemd dat dit een gelimiteerd model is… want op papier is dit een veel betere propositie: snel zat, zelfde bereik, aanzienlijk goedkoper. Legt Jaguar dan gewoon geld toe op deze versie? En zo ja: waarom dan op de markt brengen?
mashell zegt
Misschien is dit een versie om de verkoop doelstellingen te kunnen halen? Fabrikanten krijgen CO2 boetes als het gamma te veel uitstoot en dan kan met korting of verlies een elektrische wagen verkopen toch nog een financieel verstandige optie zijn voor de fabrikant.
wimof zegt
God’s wegen zijn ondoorgrondelijk (en dat uit de mond van een atheïst)
eklasse zegt
@ar156sw: Er zijn er deze maand 0 verkocht. Jaguar Nederland wilt dus een aantrekkelijker model op de markt brengen dus hebben ze er een laten samenstellen voor de NL markt. Daar zitten blijkbaar beperkingen op qua aantal.
flutterby zegt
@ar156sw: Als je 10.000 auto’s kan produceren wil je er ook 10.000 verkopen. Lagere prijs zorgt voor meer vraag. De Koreanen zetten hun EVs ook scherp in de markt tbv marktaandeel (idem voor MG).
por100 zegt
Acceleratietijden tellen alleen van handgeschakelde auto’s, dat heb ik besloten en nu opgeschreven en dus is het zo.^
Tussensprints vanaf 80 km/u mogen wel met rijdende apparaten (zoals EV’s) worden* vergeleken. En binnen de handgeschakelde categorie is er ook nog een verdeling tussen achter- en voorwielaangedreven auto’s. Ik vind zelf dat er bij een handgeschakelde voorwielaangedreven auto nog 20% van de acceleratietijd mag worden afgetrokken*. En eigenlijk is er ook nog de eis dat een auto minimaal naar de tweede versnelling moet gaan voordat de 100 behaald kan worden. Lamborghini deed dat heel netjes met de Diablo, die ging maximaal 96 km/u in zijn 1 en dus moest je eerst nog ff schakelen voordat je de 100 haalde.
Dus jouw standaard is nog steeds redelijk toepasbaar hoor: een goede coureur in een GTI mk1 kan nog steeds meekomen met een prutser in een handgeschakelde e92 335i. De man/vrouw maakt immers de raceauto, de auto maakt geen racecoureur*.
* het bovenstaande is compleet subjectief
^ niet weerlegbaar
galgootje zegt
@pomoek: is een S2000 een snelheidswonder vraag ik zoonlief net… Best rap ding zegt ie.. Gaat ook in iets meer dan 6 seconden naar de 100…. Allemachtig, wat worden we rap oud. We, want velen met mij lees ik hierboven… Zucht…
autodrome zegt
Zo oud ben je ook weer niet hoor, electroauto,s hebben de zijn wat doen vervagenmet instant en hoog Koppel, maar ja, de puff gaat er na een snelheid van 160 a170km er wel uit die betaalbaar zijn
hiostu zegt
Ik heb een auto die wel lekker doortrekt naar de 230 km/u. Maar wat heb je er aan in Nederland. Wellicht als je dichter in de buurt woont bij Duitsland, maar voor de rest kom je tegenwoordig toch maar zelden boven de 140 uit. De 160km/u + heb ik alleen nog maar in Duitsland gereden.
Robert zegt
Tja, ik woon en werk in de buurt van de Duitse grens en het hard mogen rijden is m.i. zwaar overgewaardeerd.
Vele stukken kennen ’s avonds beperkingen tot meestal 100 km/u vanwege ‘Lärmschutz”, beperking van de geluidsoverlast dus. Daarnaast zijn er de vele kilometers lange en soms eeuwig durende Baustellen, en zodra je in de buurt van grotere steden komt, is het simpelweg te druk of de snelheid wordt weer beperkt tot 100 of 120 km/u. Tenslotte zijn de asfalt- en betonwegen die men in Duitsland als ‘Autobahn’ aanmerkt niet zelden van een dusdanig matige kwaliteit, dat snelheden van >130 km/u gelijk staan aan masochistische zelfkastijding.
24qv zegt
Genoeg leuke plekjes nog in Duitsland. Ik woon hier in Sittard, vlak aan de Duitse grens. Redelijk landelijk gebied en wip regelmatig (= paar keer per week) de grens over om een rondje te maken; de 46 vanaf Heinsberg tot aan Aken en weer terug. Goed 150 km waar je ‘m op zondagmorgen of later op de avond makkelijk constant op 200+ kan houden.
simonbv zegt
Wel het persbericht eruit doen maar als je op de site van Jaguar kijkt, en de auto wil configureren wordt er nergens over dit model gesproken.
crepito zegt
Wat is er fysiek gewijzigd aan dit model?
mashell zegt
Tip aan de Nederlandse Jaguar importeur: heel de voorraad opkopen, geen opties er op bestellen en nog dit jaar op kenteken zetten.
moveyourmind zegt
Vrekuar
pyrat zegt
Deze uitvoering is volgens mij speciaal voor de Duitse markt ontwikkeld. Daar ligt de prijs op €64.990, precies onder de €65.000 grens waarop je een paar duizend euro subsidie krijgt.
Dutchdriftking zegt
Ik neem aan een gekke sprong om te zorgen dat de auto weer interessant wordt in ons land?
RutgerK zegt
Is het 3 fasen laden niet 70 km per uur bijladen?