Als je als fabrikant heel zeker bent van je zaak, laat je potentiële klanten gewoon lekker zelf uitmaken of je auto beter is dan die van de Duitse concurrentie.
Britse Jaguar-dealers doen dan ook precies dat. Omdat de verkoop van de XE (rijtest) een boost te geven kunnen klanten bij diverse dealers zelf bepalen of de Jag beter rijdt dan een BMW 3-serie, een Mercedes C-klasse of een Audi A4. Niet de minste namen, maar kennelijk zijn de Britten behoorlijk zeker van hun zaak.
Volgens Jaguar is dit de eerste autofabrikant in het Verenigd Koninkrijk die klanten op deze wijze zelf een groepstest laten beleven. Potentiële klanten zullen er wel snel bij moeten zijn. De testritten kunnen allen in het eerste weekend van september kunnen worden gemaakt. Wel geeft Jaguar aan dat het de beschikking heeft over meer dan 250 Duitse auto’s, dus dat zit in elk geval snor.
Wij kunnen het initiatief van Jaguar wel waarderen. Nog los van de vraag of de actie zal leiden tot meer verkochte XE’s, straalt het merk uit dat het niet bang is voor de Duitse concurrentie. Wellicht ook een ideetje voor Alfa Romeo om de verkoop van de Giulia een extra oppepper te geven? (via: What car?)
Foto via The Motor Report
thomthamofo zegt
Eerst de instappertjes van de Duitse Drie laten rijden en dan zelf een Full Option topmodel mee geven!
Wel leuke marketing van Jaguar!
rufctr01 zegt
@thomthamofo: waar staat het dat je als klant een kale Duitser meekrijgt tegen een full-options Jag? Laten we heel eerlijk zijn, een kale Duitser is geen schreing en inslag. Het is schandalig wat je bij sommige Duitse merken voor opties moet betalen.
Ik vind het een goede actie van Jaguar, veel Duitse merken hebben laten zien dat ook niet meer zo degelijk zijn als veel mensen denken. Denk aan roestende Opels, VW’s, Mecedessen, slechte motoren van Vag, slechte versnellingsbakken, extreme hoog olieverbruik….
Nemus zegt
Ik dacht dat het voornaamste verkoopsargument was dat je dan kunt zeggen: I have a Jaaaaaaaaaaaggggg (en in je hoofd hoor je dit met de stem van Jeremy Clarkson) ;)
Verder is het gewoon prima. Ik zie Duitsers als eens graag op hun bek gaan.
acizane80 zegt
@nemus: de naam jag heeft voor mij niet veel betekenis sinds dat ze een mondeo met aanpassingen verkocht hebben. Hoe het met anderen zit kan ik niet zeggen maar mogelijk zullen er nog mensen zijn met die gedachte.
berlinetta zegt
@acizane80: Ieder merk doet zoiets wel eens. Zeker nu steeds meer merken tot een concern gaan behoren, gaan auto’s steeds meer op elkaar lijken. VAG is daar het beste voorbeeld van.
desjonnies zegt
@acizane80:
Kunt u mij uitleggen waarom u en de rest van de wereld loopt te zeuren (leescht zeikstralen) wanneer Ford een platform levert om er een Jaguar op te bouwen terwijl de VAG groep dit al jarenlang doet en iedereen loopt te “ooooooh Porsche Cayenne en nu die nieuwe (volgens AB hier Wijven) SUV Lamborghini gelanceerd wordt?
Dit riekt naar selectieve verontwaardiging danwel een slecht geheugen danwel gevoelig zijn voor kroeg/cq prietpraat.
Overigens schijnt Mercedes bussies te laten maken bij Renault, is het nieuwe Fiat bussie ook een Renault/Opel/Nissan en – uit betrouwbare bron- schijnt het dat Citroën en Peugeot nota bene veel onderdelen van elkaar gebruiken. !
Van iemand anders heb ik weer gehoord dat Mini’s helemaal geen Mini’s meer zijn !
En dat de X5 BMW nog nooit zijn heimat heeft gezien als ‘ie in Nederland aankomt.
desjonnies zegt
@acizane80:
Ik heb even in de cross sectie lijst gekeken u weet wel zo eenlijst waar de verbindingen en allianties, samenwerkingen tussen de automerken staan.
U kunt als purist het beste gaan voor een Wartburg of een Trabant. Die zijn nooit besmet met onderdelen van andere merken. Wel tweetakt benzine tanken !
Anders valt u in de kuil van verdwenen automerken als Studebaker, Cord, Panhard et Levassor of NSU.
Die allemaal dachten het alleen te redden !
g40freak zegt
@desjonnies: is niet helemaal waar, de laatste trabanten waren uitgevoerd met een motor van de volkswagen polo. (86c)
De 1100 als ik het me juist herinner.
desjonnies zegt
@g40freak:
Klopt inderdaad, ik was het vergeten, Trabant noch Wartburg staan op de cross lijst.
Maar goed, we kunnen hem helpen om een tweetakt top-occasionnetje te vinden toch?
jeroenwz zegt
@acizane80: en Mercedes-Benz dan wel sinds de kantelende A-klasse, de problemen met de elektronica in de S (W140) en roestende E-klasse (W210), en wat meer, dat me nu even niet te binnen schiet?
Of BMW met de voorwiel-aangedreven 2-serie, of 3 cilinder motoren in de 3-serie?
Of Audi met de dure priemijum auto’s (A1, A-alles) en Diesel-gate?
Kortom: elke fabrikant heeft wel een aantal auto’s die ze liever vergeten, niet alleen Jaguar.
boomhauwer zegt
@acizane80: Mercedes verkocht wel een kangoo met een ster op… How about that!
bmwm3gtr zegt
Méh…. geef mij maar een alfa 159
mikkeloentje zegt
@bmwm3gtr: Vandaar je naam.
sanderm3 zegt
@mikkeloentje: dat is uit de kast komen 2.0
allesmetturbo zegt
Geen giulia erbij? Ik zou zelf voor de giulia gaan
arkenbout zegt
@allesmetturbo: durven ze niet aan ;-)
martinus zegt
@arkenbout: Het is wel de bedoeling dat zo’n klant terug komt van zo’n proefrit.. en niet halverwege de anwb moet bellen om daar uren op te wachten.
kimhung zegt
@martinus: Een automerk in een slecht daglicht zetten en ANWB. Man man man………..
ik zou zeggen; Verklaar je nader
martinus zegt
@kimhung: Mogen grapjes over een alfa die stuk gaat niet meer?
arkenbout zegt
@martinus: grap van het jaar
viezefreddyw zegt
Wel geinig, 250 Duitse auto’s. Zullen ze die gekocht hebben? Zo help je je concurrentie ook nog even een handje.
spec zegt
@viezefreddyw: gewoon een deal gemaakt met een grote autoverhuurder.
mashell zegt
@spec: Dat zal ongeveer zo gaan: “hallo hier met Jaguar, ik wil graag 250 heel erg kale A4, 3 series en C klasses met basis motor huren voor een weekend in september”.
berlinetta zegt
Als het gaat om sportief rijgedrag, dan zal Jag wel punten kunnen scoren bij de klanten. Maar als ik de rijtesten zo zie, is de XE niet per se beter dan zijn concurrenten. Vooral op het gebied van innovatieve opties en afwerking is het toch nog wat minder.
Maar ik ben ook van mening dat als je naar een Jaguar-dealer gaat, je ook gewoon een Jag wil rijden. Daar stappen volgens mij alleen liefhebbers van het merk binnen en niet mensen die zomaar even een kijkje komen nemen.
dijan zegt
Denk dat er nu nog minder Jaguar verkocht word!
leaper035t zegt
Kan alleen maar vaststellen dat je amper XE’s ziet rondrijden. Ik ben Jaguar-liefhebber maar het verschil met de Duitse Drie blijft me opvallen: infotainment, afwerkingsniveau (net iets te veel plastic), te grote uitsparingen voor de uitlaatpijp(en)… Voor velen misschien details, maar voor die prijs wil ik het niveau van de Duitsers.
garp zegt
@leaper035t: met een draaiknop voor de automaat en een stuur waarvan het draaipunt extreem off center lijkt te zitten. Om de klokkenwinkel beter af te lezen? Geen idee, maar ik vind het extreem lelijk.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dit heb ik een jaar of 15 geleden al een keer georganiseerd voor Saab… Dus origineel? Neuhhh. Maar het werkt wél! Was een groot succes destijds. Het gevoel van ‘adviseren in plaats van verkopen’ wordt erdoor enorm versterkt. Je kweekt veel goodwill. Succes Jag!
stefanvts16v zegt
@svenska_aeroplan_ab: we kunnen 15 jaar later zeker stellen dat dat Saab enorm heeft geholpen…!
trustmeiamanengineer zegt
En de Giulia dan?! Lijkt me veel meer een echte concurrent voor de Jag. Grijze muizen gaan toch wel voor een Duitser.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@trustmeiamanengineer: newsflash: de Giulia is (nog?) geen concurrent van wie dan ook… Hij wordt namelijk voor geen meter verkocht!
racerx zegt
@svenska_aeroplan_ab: Is dat zo? Ik heb het idee dat de uitlevering gewoon nog even op zich laat wachten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@racerx: volgens een vriendje van me bij Alfa is het helemaal ruk. Levering is op z’n Italiaans alweer vertraagd, klanten chagrijnig, interieurdelen die loslaten bij de demo’s, en hij heeft zijn eigen demo zelfs al een keer af moeten laten slepen… Allemaal geen reclame! De grootste bottleneck is echter de leaseprijs, hij is niet op z’n Alfa’s íets duurder dan de concurrentie, maar gewoon veel en veel te duur. Hij heeft er in ieder geval geen vertrouwen meer in. Jammer, want ik ben best fan, maar blijkbaar hebben ze hun zaakjes toch nog écht niet voor elkaar…
berlinetta zegt
@trustmeiamanengineer: Hoewel de 3-serie ook best een grijze muis is, is dat uiteraard ook een echte concurrent van de XE. Net als de Giulia. Alledrie achterwielaandrijving en alledrie gericht op de sportieve rijder. Ik zou ze ook alledrie wel willen hebben, maar mijn voorkeur gaat wel uit naar de Giulia. De BMW is ondertussen erg oud en de XE vind ik pas echt mooi met een aantal (dure) opties.
Dutchdriftking zegt
Dan heb je wel ballen. De vraag is natuurlijk wel of de uitrusting niveaus en de motoriseringen overeen komen. En je kan de voertuigen nog mechanisch aanpassen.
Maar als we niet in complot theorieën denken is het gewoon een heel leuk idee.
martinus zegt
@dutchdriftking: Omdat het maar een weekend is, neem ik aan dat de Duitse auto’s gewoon ‘rentals’ zijn.
desjonnies zegt
Niet één auto is meer beter dan zijn concurrenten.
Omdat du moment er een fabrikant is die iets uitvindt of verbetert, dit onmiddellijk wordt overgenomen door de concurrentie.
Toen in 1994 de Twingo 1 werd gelanceerd stond ik op een autocarrier, http://raycarcarriers.com/images/pic_vessel.jpg
de Twingo 1 werd nog niet eens geëxporteerd (toen een Franse gewoonte om de zgn kinderziektes op de thuismarkt onder de knie te krijgen), maar er stond een heel contingent Twingootjes onderweg naar Japan, bestemd voor een Toyota en/of andere gigant.
En nu, jaren later zien we dat er door de Twingo een heel nieuw segment is ontstaan, de kleine mono-space.
De tijd dat een snelle BMW een nerveus pokkeding was is voorbij, dat je bij de Citroën de richtingaanwijzer UIT moest zetten, dat de Peugeot de richtingaanwijzer RECHTS had zitten ipv links, de Kever trekknoppen had voor verlichting en ruitenwissers, de Jaguar een hele batterij tuimelschakelaars had en een houten plank als dashboard, het WAS. In een Opel zat vooral NIETS !
Door het geneuzel van het journaille, de regelgeving, het gezeur van de klanten is eigenlijk iedere auto zo’n beetje hetzelfde, ja, je kunt zeuren over FWD of RWD, het zal me een biet zijn, de moderne auto dankt zijn weggedrag aan de computer, daar wordt het ontworpen , worden simulaties en tests uitgevoerd en wordt er voor ons, de onnozele bestuurder een hele bups electronica geïnstalleerd.
De meesten zullen trouwens tegenwoordig moeite hebben met een 100% mechanische wagen, zeker een ouder achterwielaandrijver op een natte weg, ik geef het je te doen !
Op dashboard gebied voor mij het walhalla, houten plank met tellertjes en schakelaars, veel schakelaars !
Zo, zo hoort een Jaaaag te zijn van binnen dan :
http://www.jaguarforums.com/forum/attachments/xj6-xj12-series-i-ii-iii-16/93246d1408185997-door-handles-locks-trims-$_20-4-.jpg
mashell zegt
In het VK werkt de Brits product kaart spelen natuurlijk nog altijd erg goed. Ik denk niet dat Duitse Jaguar dealers dit zouden durven.
cossiekiller zegt
Onlangs op motortrendchannel een test gezien tussen de xe s en de 335i. De 335 kon niets mis doen tijdens de test. Was op alle vlakken ’the benchmark’. Tot hij de Xe s testte… Deze was voor hem op bijna alle vlakken beter. Motor, chassis, rijbeleving,… Die xe heeft alles om het te maken. Is nu geen omgebouwde Mondeo meer (waar overigens ook weinig mis mee was)
berlinetta zegt
@cossiekiller: Maar jij spreekt nu dus over sportieve rijeigenschappen. Wat dat betreft staat de XE volgens de rijtesten ook op nummer 1. Maar er is meer. De klant die ook graag comfort wil, is niet het beste af bji de XE. Evenals de klant die innovatie en een hoge mate van afwerking wenst.
Jag heeft met de XE zeker een hele goede auto neergezet en voor de sportieve rijder met wat centjes is dit waarschijnlijk de beste keus. Maar hij laat op andere vlakken steken vallen waardoor hij nooit als winnaar uit de testen komt.
martinus zegt
@berlinetta: Moet zeggen, ondanks dat ik nu een oude Jaguar rijdt, met nog een mooi houten interieur wat @desjonnies leuk vind.. zou ik ook voor de Alfa gaan. Gewoon omdat ik nog nooit een Alfa heb gehad’ en ik weet dat de xe weer een paar van dezelfde kleine onhandigheden en ongemakjes heeft als mijn huidige.
Je bent pas een autoliefhebber als je ooit in een Alfa gereden hebt. Alleen al daarom is de Giulia de mooiste en leukste keuze in dit segment.
berlinetta zegt
@martinus: Ik ben het met je eens. ik zou ook voor de Alfa gaan. Niet alleen omdat ik het een fraaie auto vind die waarschijnlijk veel rijplezier biedt voor een relatief schappelijke prijs, maar ook omdat ik het merk een warm hart toedraag. Dat laatste doe ik overigens ook bij Jaguar, maar ik vind de XE wel erg duur.
crew zegt
Ik hoop dat het wel eerlijk gebeurd. Dus een prijs van 35000 pond pakken en dan bij de concurrentie ook .
Dan komt iedereen er zelf achter dat de XE een geweldige auto is. Rijd goed, ziet er goed uit en luxe.
Dat is toch wat je zoekt in een auto!?
zesinline zegt
cossiekiller……inmidd
zesinline zegt
els is er al de 340i……das andere koek
cossiekiller zegt
Moest ik ervoor in de markt zijn zou het toch een xe (s) worden. Rijplezier vind ik persoonlijk veel belangrijker dan een iets mooiere afwerking van het interieur ofzo. Daar kijk je niet naar als je rijdt. En de Jag is volgens mijn bescheiden mening ook de mooiste. De Duitsers zie je constant onderweg, beetje kleur op de weg mag wel.