Weet je nog, die rijke Britse tandarts die zijn gehele collectie in één keer wilde verkopen? Jaguar Land Rover is de gelukkige nieuwe eigenaar geworden.
De autoverzameling van Hull omvat, naast een hoop memorabilia en een complete vloot aan trapwagentjes, 543 auto’s en daar zitten pareltjes uit de Britse autogeschiedenis tussen. Denk aan een zwikkie E-type’s, een XKSS en enkele D-types. Overigens staan er nog veel meer mooie auto’s van andere op en top Britse merken op het lijstje, zoals een paar Bentley Mulliner Continental’s uit 1954 en een hoop vroege Land Rovers en Range Rovers.
John Edwards, de directeur van het onlangs opgerichte Special Vehicle Operations verantwoordde de aankoop als volgt: “We share the same objective as James, to keep this unique collection in British hands, and we are delighted this agreement secures their custody for the future. We look forward to continuing to work with James going forward as we develop our heritage activities.”.
JLR is dus net als bijvoorbeeld BMW en Audi bezig met een jolly ol’ trip down memory lane door meer aandacht te schenken aan het erfgoed van het merk. Het bedrijf zou de auto’s vooral in willen zetten tijdens evenementen over de gehele wereld. De prijs die het concern voor de verzameling heeft betaald is overigens niet officieel bekendgemaakt, maar eerdere schattingen van de waarde van de collectie bedroegen ongeveer 100 miljoen pond.
rotarypowah zegt
Er zijn in de tussentijd nog 86 auto’s bijgekomen begrijp ik?
undifined1 zegt
Lol, keep in British hands, volgens mij is JLR zo indiaas (schrijf je dat zo?) als het maar kan
desjonnies zegt
@undifined1:
Wat probeer je te zeggen?
Mini , Rolls Royce, Bentley ’t is allemaal sauerkraut , maar draaien als nooit tevoren.
Mocht je nog iets echt authentiek Brits willen, heb ik nog wel een groene Triumph Dolomite voor je te koop staan.
Kun je de ”Leyland-experience” helemaal zelf beleven….
Oh, er zitten nog Sprint velgen onder ook.
undifined1 zegt
@desjonnies: Begrijp me niet verkeerd, ik heb er helemaal geen problemen mee, en ik vind Rolls Royce zelfs mooier sinds het van BMW is, en ook Jaguar Land Rover is in prima handen bij Tata, maar ga dan niet zeggen:
”We share the same objective as James, to keep this unique collection in British hands…”
triumphgt6 zegt
@desjonnies: niet om vervelend te doen, maar helaas zijn de rechten op de naam Triumph ook in handen van BMW..
Ook geen Brits meer…
henkhupelschoten zegt
@undifined1: inderdaad haha! Rolls royce en mini=bmw, bentley=VAG, aston martin is bijna mercedes zal nog wel een keer komen, rover is van een of andere Chinees, Lotus van maleisiers en de rest zal ook wel in buitenlandse handen zijn, doen ze daar goed haha
roppp zegt
@henkhupelschoten: gelukkig hebben wij in Borne Daf nog….. . .
E34M5Touring zegt
@undifined1: Dankzij meneer Tata is Jaguar er nog. Dr komen nieuwe modellen en er is ruimte om dit soort dingen te doen. Ik kan dat alleen maar toejuigen. Hij heeft meer ‘Britishness’ weten te behouden dan Ford vind ik.
porsche928 zegt
@E34M5Touring: +1 kudo
swaffelaer zegt
@E34M5Touring: inderdaad. Aan Ford is helemaal niks meer Brits. Het lijkt haast wel Amerikaans met al die pickups enzo. :-S
E34M5Touring zegt
@swaffelaer: Ik doelde op het feit dat Ford een hele tijd eigenaar is geweest van Jaguar. En dat het onder Ford nooit zo succesvol is geweest. Dr werd nauwelijks geïnvesteerd en er werden zoveel onderdelen gedeeld met Ford dat je vanbinnen het idee kreeg in een Scorpio/Mondeo te zitten. Alle schakelaars etc. werden rechtstreeks overgenomen. Nu wordt er veel geïnvesteerd in nieuwe modellen en dr wordt ook (voor Jaguar) nieuwe techniek toegepast. Blijkbaar heeft het effect want er is budget voor dit soort dingen.
motoragent zegt
@undifined1: Zo lang die auto’s nog in Engeland worden ontwikkeld en gebouwd, durf ik het een Engels merk te noemen.
c-ad zegt
Brum Brum!
mattr zegt
Oud Evo man Harry Metcalfe werkt nu volgens mij ook voor dit onderdeel van JLR. Hoop dat we binnenkort door hem, met een camera in de hand, door deze collectie worden gepraat!
mistertie zegt
@mattr: Dat zou fantastisch zijn maar ik vrees er een beetje voor.. Meneer Metcalfe liet onlangs op Twitter weten dat er geen plannen zijn voor nieuwe video’s, en veronderstel dat hij het ook erg druk heeft. Hou wel heel erg van z’n EVO DIARIES: heel eenvoudig, maar beter dan meeste autovideo’s (qua inhoud) op YouTube IMHO!