Eerst Porsche en Toyota en nu komt ook Jaguar terug in de 24 uur van Le Mans? What’s happening?
Jaguar is tegenwoordig in handen van Tata en dat concern zou maar wat graag haar tanden laten zien in de uitputtingsslag die Le Mans is. Men schijnt op dit moment te evalueren of en wanneer een terugkeer in de legendarische race mogelijk is in de topklasse LMP1.
Jaguar heeft een behoorlijke geschiedenis op Le Mans. Hun eerste overwinning dateert van 1951 en in totaal haalden ze 7 overwinningen, de laatste in 1990 met de XJR-12. Ook was er Nederlands succes, Jan Lammers won in 1988 aan boord van de Silk Cut Jaguar XJR-9LM. In 1991 reed Jaguar voor het laatst mee in de topklasse LMP1, wel werd er sindsdien nog meegedaan in andere klassen, maar er werd niet meer gestreden om de overall winst.
De plannen van Jaguar konden wel eens heel nauw samenhangen met de samenwerking met Williams aan de CX-75. Een Williams-Jaguar in de 24 uur van Le Mans? Yes Please, en dan liefst in dat epische paars-geel van Silk Cut! Who’s next? Mazda? Nissan?
Burdy zegt
Zal ook wel een hybride worden. Kunnen ze reclame maken dat ze met een hele zuinige auto le mans gewonnen hebben, dat ze ook zo groen zijn……
wimmm zegt
@Burdy: Als die hybride de CX-75 is, mag t van mij hoor!
Brum zegt
Oei, Ferrari in de LMP1 zou mooi zijn!
robbie zegt
@Brum: dat durven ze niet.
Merry zegt
@robbie: wat moet ze bewijzen dan?
Ferrari zit in de koningsklasse van de motorsport en is daar de meeste succesvolle.
Toyota, Peugeot en Porsche zijn jammer gefaald om succesvol te worden in de F1 en zij met de staart tussen de benen vertrokken.
En Audi durft niet naar de F1 te komen.
Ik ben een ras echte Ferrari hater maar ik ben reëel genoeg om te weten wat Ferrari alles en iedereen zijn kont kan schoppen in iedere race cup.
Merry zegt
@Merry: ik vergeet Jaguar nog in het rijtje vertrekkers te zetten…
vincenzo zegt
@Merry: wow merry wat lees ik nu? Vergeet bmw niet he, freude am fahren!
Pallas zegt
@Merry: Ferrari-hater? Ooit inelkaar gemept door italianen?
Hoem kun je een merk nou haten?
robbie zegt
@Merry: dus omdat Ferrari goed is in de Formule 1 zijn ze automatisch de beste in elke raceklasse? Eigenaardige argumenten gebruik je moet ik zeggen…
Merry zegt
@robbie: waarom was de Ford GT40 ook alweer gemaakt?
Ferrari heeft allang bewezen succesvol te kunnen zijn in de Le Mans.
En ja een team dat de meeste F1 titels heeft gewonnen na 2000 kan denk ik ook wel die Le Mans overwinningen in binnen jassen, als Audi het kan moet Ferrari het zeker weten kunnen!
@MC959: 2 succesjes voor Porsche als motorbouwer want die successen zijn meer te danken aan McLaren, het andere meest succesvolle F1 team.
Maar ik zal niet ontkennen dat Porsche veel heeft gewonnen op Le Mans, ik had het ook over de F1.
@Pallas: ik ben als de dood voor vuur ;)daarom.
Weet je wat het is heel die lijst Le Mans deelnemers hebben allemaal naar de F1 gekeken en zijn gefaald of durven het niet aan.
Er was te weinig kans op winnen en het werd ze allemaal te duur voor alleen marketing, want dat is waar deze jongens naar opzoek waren belangstelling en er was weinig liefde voor racen te vinden.
De Le Mans in een mooie race maar na de intrede van Audi en de diesels en alles wat in de slipstream is mee gekomen wordt het niet beter van.
Ik denk dat karaya het nog het beste omschreven heeft.
StijnB zegt
@Merry:
Wat een onzin. Ferrari is met zijn staart tussen de benen uit Le Mans vertrokken na de pakken slaag die het kreeg van 1) Ford 2) Porsche. In 1971 eindigde de eerste Ferrari (3de plaats) op 500 km(!) van de winnende 917. Vanaf dan heeft Ferrari zich teruggeplooid op F1, dat in die tijd in de schaduw stond van Le Mans. En dat wereldwijd nu nog steeds doet, in de VS kijkt niemand op van een wereldtitel F1, een overwinning op Le Mans daarentegen…
Tussen ’79 en 2000 wist Ferrari geen wereldkampioen F1 af te leveren, pas met het dreamteam dat ze daarna hadden wisten ze opnieuw successen te boeken. In de jaren ’90 hebben ze zelfs enkele jaren moeten overbruggen zonder maar één GP-overwinning. En momenteel doen ze het ook niet bijster goed meer hé?
Wanneer we terug in de tijd gaan valt het vooral op dat Ferrari vanaf ’55 goed werd, wanneer de top van de automobielsport ermee kapte na het verschrikkelijke ongeluk op Le Mans. Mercedes was de grootste naam die verdween en van Lancia kregen ze zelfs de D50 (beste F1-wagen in die tijd) cadeau! Tot Ford en Porsche op Le Mans en Lotus in de F1 kwamen opdagen had Ferrari het rijk voor zich alleen. En wanneer er concurrentie was bakten ze er bitter weinig van. Met uitzondering van de eerste helft van de jaren ’00 maar daarvoor moeten we kijken naar het uitstekende team en de FIAT-centjes…
MC959 zegt
@Merry: fyi Porsche heeft 2 wereldtitels behaalt samen met McLaren in 1984 en 1985 + de meeste overwinningen op de 24 uren + 2 Parijs-Dakars gewonnen en ook nog een paar rally’s.
Major victories and championships
14 Makes and Team World Championship (1964, 1969, 1970, 1971, 1976, 1977, 1978, 1979, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1994)
8 Long Distance World Championship
3 IMSA Supercar-Series (1991, 1992, 1993)
6 German Racing Championship (1977, 1979, 1982, 1983, 1984, 1985)
20 European Hill Climbing Championship
22 Daytona 24 Hours (1968, 1970, 1971, 1973, 1975, 1977, 1978, 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1989, 1991, 1995, 2003, 2009, 2010)
15 IMSA Supercar-Race (USA)
16 24 Hours of Le Mans (1970, 1971, 1976, 1977, 1979, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1994, 1996, 1997, 1998)
18 12 Hours of Sebring (1960, 1968, 1971, 1973, 1976, 1977, 1978, 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 2008)
11 Targa Florio (1956, 1959, 1960, 1963, 1964, 1966, 1967, 1968, 1969, 1970, 1973)
4 Rallye Monte Carlo (1968, 1969, 1970, 1978)
2 Paris-Dakar Rally (1984, 1986)
1 Formula One victory (1962)
TAG-Porsche engine in McLaren cars
3 Formula One Driver World Championship (1984, 1985, 1986)
2 Formula One Constructor World Championship (1984, 1985)
25 Formula One victories (1984, 12 wins; 1985, 6 wins; 1986, 4 wins; 1987, 3 wins)
gewoon voor dat ge het zou weten :)
Hirondelle zegt
@robbie: Jij bent zeker vergeten hoeveel keer Ferrari Le Mans heeft gewonnen ?
Ferrari steekt boven iedereen uit als het over racen gaat; in welke klasse dan ook. Daar hebben ze hun legende aan te danken.
reinier73 zegt
@Hirondelle: ook in rally klasse? of in indy car? of in GT3?
Merry zegt
@reinier73: in de Rally is hun (oudere)broertje Lancia het meest succesvol geweest, en daar zaten in sommige modellen wel Ferrari motoren, maakt het geen Ferrari, maar wel leuk om te vermelden.
chrispothast zegt
@Merry: Zo ken ik er nog wel een paar. Hou toch eens op
Dan kan je ook alle overwinningen van Alfa en Maserati mee gaan tellen. In dat geval mag je alle overwinningen van Porsche en Audi ook op een hoop gooien, complete BS dus en sinds er budget restricties in de F1 zijn is Ferrari ineens niet meer zo dominant.
En procentueel gezien wint McLaren meer dan Ferrari.
Ze weten er best wel wat van in Maranello da’s waar, maar het is onmogelijk om in alle raceklassen te domineren
F1 is gewoon fokking kostbaar(zou dat een reden kunnen zijn?) en begint met alle restricties zo langzamerhand een joke te worden. Ik kijk het al een tijd niet meer zo saai…..
mcf1 zegt
mercedes ook terugkomen aub opvolger van c11:P?
norge zegt
Zolang ze maar niet met een tokkie diesel komen zoals Audi/peugeot vind ik het prachtig dat ze terug komen .
karaya zegt
Peugeot heeft ook nooit potten kunnen breken in de f1, le mans is een mooie vluchtroute.
ferrari heeft er niks te zoeken zolang de reglementen diesel tdi-traktoren voortrekken.
love4sportcars zegt
dat beloofd
mcf1 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=NUjaJuAbdkw
Loveeeee!
reinier73 zegt
@mcf1: Porno!!! Zag hem laatst nog in Mercedes-benz museum staan.
1990
v8 4,973 cc
730pk
7000 rpm
400 km/h
had toen der tijd al 23 processors aan boord
won alle races op één na (volgens mij technisch probleempje) in 1990.
raphael zegt
Wat een fantastisch nieuws zou dat zijn. Ik roep al 10 jaar dat LeMans geen donder voorstelt en dat het een stelletje gepensioneerde F1 coureurs die in diesels voor wat fanboy glory rijden.
Dit zou wat kunnen veranderen, Porsche terug, Jaguar terug, Toyota die wel mee willen doen. Gooi er nog een Mercedes tegenaan en het gaat weer enrgens op lijken!
mrB zegt
Zou dat kunnen met die gasturbine? Ik vind dat wel een mooi alternatief voor de diesels, ondanks dat het nooit zo zuinig gaat worden vrees ik.
desjonnies zegt
Ik ben altijd verheugd om de comments hier te lezen
Vooral omdat iedereen blij is dat Jaguar weer terugkeert op Le Mans.
Vooral het ‘Neerlandsch Patriottisme’ mag ik roemen, namen zoals van Lennep en Lammers, vallen gelijk bij de woorden Le Mans. vluchtroutes voor de F1, gefaald in de F1 enzovoorts.
Zeer rijke discussie.
raphael zegt
@desjonnies: Je vind waarschijnlijk dat het tekort doet aan LeMans of niet? Maar een budget laat al snel de werkelijke aard van de sport zien. Hoewel LeMans een ander soort aard heeft dan de F1 kun je zonder al te veel probleem stellen dat de F1 op technisch gebied boven de LeMans staat. De budgetten liggen bij de F1 zo’n 2 tot 5 keer zo hoog. Dat zegt veel. Daarnaast is de competitie met 12 teams een stuk groter.
sebastienloebsebastienvettel zegt
dan wordt het teminste wat leuker dan is het
Audi vs Peugeot vs jaguar vs Toyota vs Porsche en hopelijk komt ook sauber samen met mercedes terug dat zou gaaf zijn
bigcar zegt
denk dat die jaguar niet eens de finish zal halen omdat die na een paar rondjes uit elkaar zal vallen….
jaguarsaab zegt
@bigcar: whahaha jy hebt geen verstand van techniek!
na een paar rondjes en uit elkaar vallen -.-
de jaguar CX-75 is een veyron killer man.
bigcar zegt
@jaguarsaab: enige verschil tussen die 2 is dat de veyron de finish wel haalt en de jag niet..
jaguarsaab zegt
@bigcar: het enigste wat jij zal bereiken is helemaal niets,
en de jaguar CX-75 is een superhebrydesport wagen.
de bugatti moet je na 12 minuten vol gas al tanken
bigcar zegt
@jaguarsaab: ga toch weg met je onbetrouwbare merk…
dat jij van jaguar en saab houd is nu wel duidelijk…
denk dat je ook hebt gemerkt dat ik dat juist niet ben!
jaguarsaab zegt
@bigcar: whahahya xD heb je wel gelyk in!
ieder zijn eigen smaak.
fluvioglacialeafzetting zegt
YES!
Lan_Evo zegt
Zou leuk zijn, Le Mans is wel eens toe aan iets anders dan 2 merken die met diesels rondtuffen. Of in ieder geval meer verschillende competatieve autos in LMP1 en geen diesels meer hopelijk.
mbevo zegt
Le Mans word weer Le Mans,heel erg vet dat Jag weer terug komt:)
jaguarsaab zegt
Dat wordt mooi!!
net als de tijden van de D-Type!!