Iets subtiels maken van een circuit tijger. Waar hebben we dat eerder gezien.
Beter goed gejat dan slecht bedacht. Met die motivatie in het achterhoofd gingen ze bij Special Vehicle Operations aan de slag met de XE SV Project 8. Porsche introduceerde op de 991.2 GT3 het Touring Package. Het maakte van een racemonster als een GT3 een subtiele verschijning, onder andere door het ontbreken van de achtervleugel.
Jaguar heeft nu precies hetzelfde gedaan bij de XE SV Project 8. Ze noemen het de Touring. Inderdaad, zelfs de naam is niet origineel gekozen. De grote achterspoiler die normaal gesproken met de XE SV Project 8 komt is op deze Touring-uitvoering vervangen voor een subtiele mini-spoiler. Het doet denken aan de Mercedes C63 AMG Black Series zonder het optionele aeropack.
De Britten zeggen het gebrek aan aero deals op te vangen door een nieuwe front splitter te monteren. In tegenstelling tot een 911 GT3 Touring zal de XE SV Project 8 Touring een heel zeldzaam speeltje gaan worden. Special Vehicle Operations gaat slechts 15 exemplaren bouwen van deze ‘subtielere’ Project 8. Helaas zijn er geen foto’s van de achterkant gedeeld door Jaguar.
De prestaties zijn nog steeds oerend hard. 600 pk uit een 5.0-liter Supercharged V8 die de Jag in 3,7 seconden naar de honderd brengt. De topsnelheid ligt boven de 300 km/u. De gelimiteerde Project 8 komt in vier kleuren op de markt: Valencia Orange, Velocity Blue, Corris Grey Satin en -natuurlijk- British Racing Green. In het Verenigd Koninkrijk heeft de Jaguar een prijskaartje van 149.995 pond gekregen, omgerekend bijna 170.000 euro.
subaru555 zegt
Maar goed ook, de XE’s achterlichten doen zo af aan het ontwerp. Heeft dringend een facelift nodig, net als de eerste XF met die koplampen. Wel een heerlijk apparaat zo, zonder spoiler en fijn gedrongen.
maak zegt
@subaru555: De “normale” XE staat reeds met een zeer geslaagde facelift in de showrooms. Bij deze maakt het minder uit, je gaat zo hard dat niemand die achterkant ooit ziet..
camber24 zegt
@maak: ding heeft na de facelift nog steeds ouderwetse achterlichten. Moet meer aan gebeuren.
sr20det zegt
@camber24: dan moet je m denk ik maar even gaan bekijken, want als er iets is op geknapt na de facelift is t de achterkant wel.
camber24 zegt
@sr20det: ik heb het nav je opmerking nog even nagekeken. Je hebt gelijk, het is een verbetering. Echter, ik vind ze nog steeds te log.
antoombom2000 zegt
@maak: ehm juist wel toch? Of was je sarcastisch? Meestal als iemand sneller is zie je juist de achterkant?
shogun zegt
heel dik, dit wil ik!
tvr1974 zegt
@shogun: me too!
ericc zegt
op YT-kanaal Harry’s garage heeft de beste man een paarse Project 8. In één van zijn filmpjes heeft hij de grote vleugel gedemonteerd. Ging niet zo moeilijk. Dus enkel voor de centen nog 15 stuks bouwen?
sr20det zegt
@ericc: deze zal waarschijnlijk geen kooi achter de voorstoelen hebben en gewoon een achterbank hebben.
prototypezero zegt
@sr20det: Maar daar kon je de “normale” standaard ook mee uitrusten dus dat maakt het verschil niet.
HzR zegt
@ericc: voor geen gaatjes in de kofferbak boren en geen vleugel monteren kun je nu eenmaal meer geld vragen.
ghost zegt
Prima leasebakkie zo!
Gulli zegt
Gaat de front splitter zorgen voor meer downforce op de achterwielen? ? Heeft hij een volledig vlakke bodem met werkende Venturi-tunnels wellicht?
HzR zegt
@gulli: waarschijnlijk voor minder op de voorwielen…
911targa zegt
Zooooo, dat zijn prestaties due in het buurt van een Carrera S komen!
reactief zegt
@911targa: 600pk. Ja dat ligt slechts 33% hoger. Maar je bedoeld natuurlijk de 0-100km/u tijd. Want daar draait het om, doet het goed op feestjes en aan de bar.
911targa zegt
@reactief: of hoe snel die van 100-0 gaat, of de topsnelheid, of de bochtensnelheid. Dat soort dingetjes waarvan de de prestaties van een sportwagen onderling vergelijken. Als het alleen maar om vermogen gaat, wint een Scania Truck of Abraham tank ruimschoots.
reactief zegt
@911targa: Oke, en je weet dddateze Jaguar op die onderdelen juist belachelijk goed is?
reactief zegt
@reactief: wow.. Een nieuw woord instaan… ‘.. dat deze.. ‘
911targa zegt
@reactief: ja belachelijk goed, maar minder dan een Porsche. Een Porker remt beter, accelereert sneller, heeft hogere topsnelheid en heeft geen last van onderstuur (geen zware motor in de neus). Mooie auto, maar naar 10 jaar heb je Sjonnie bak, terwijl een Porker nog klassiek blijft. Onbegrijpelijke aankoop.
reactief zegt
@911targa: Ik heb wel een standaard 911S gereden, maar niet de laatste. En helaas niet de Project 8 gereden, maar als ik de reviews lees denk ik dat jij fout zit. Dat ding is veel meer hardcore sportwagen dan een standaard 911. En wordt juist een klassieker, terwijl een standaard 911 gewoon een 911 blijft.
gove zegt
cool maar dit is toch de m3 concurent? waarom maken ze dat ding dan zoveel duurder dan de m3, lijkt me toch geen kans an slagen hebben
HzR zegt
@gove: M3 GTS concurrent, en die was ook behoorlijk prijzig.
406_v6 zegt
Kek kleurtje!!
cossiekiller zegt
Ik wil hem wel!!
ticoooo zegt
Heerlijk! Vooral die perforaties onder de koplampen. Doet me denken aan het raket systeem van een Hind helikopter: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/08/Airforce_Museum_Berlin-Gatow_288.JPG/220px-Airforce_Museum_Berlin-Gatow_288.JPG
Dutchdriftking zegt
Dit maakt mij zoveel maal meer hebberiger dan een C63 of M3! Ik weet niet wat het is met zo’n dikke Jag, maar het is gewoon heeeel gaaf.
beefcake zegt
Grappig om hem te vergelijken met de 911 GT3 TP. Het zijn inderdaad dezelfde soort wijzigingen, maar om een heel andere reden.