Goed nieuws om het weekend te beginnen.
Het is jullie vast wel opgevallen dat niet alle autodesigns even geslaagd zijn. Althans, naar ‘onze’ mening. Volgens een select groepje mensen zijn de BMW 7 Serie (E38), Peugeot 406 Coupé, Aston Martin DB7 en Alfa Romeo 156 de enige auto’s die ertoe doen als het gaat om fraai design.
Maar er zit natuurlijk wel een gedachte achter. Ten eerste moet een auto voldoen aan alle mogelijke eisen. Mede dankzij voetgangersveiligheid hebben auto’s relatief veel massa aan de voorkant, om zo de impact van de betreffende voetganger op te kunnen vangen. Een ander dingetje is smaak. Wij Europeanen (we rekenenen de Britten voor vandaag nog eventjes mee) houden van ingetogen styling en kleuren. In andere grote markten is er aanzienlijk minder schroom. In de VS mag succes wel uitgedragen worden en op veel Aziatische markten moet een auto uitstralen dat ‘ie duur is.
Ergo: auto’s zijn tegenwoordig voorzien van kermisverlichting, enorm veel chroom en natuurlijk gigantische grilles. Kijk, dan zien de mensen tenminste dat het goed met je gaat. Aan CarThrottle doet Jaguar ontwerp chef Julian Thomson een boekje open. Volgens hem komt het doordat de Chinezen geobsedeerd zijn door dure merken. Echter, er is geen perceptie van waar het desbetreffende merk voor staat. Dus de automerken presenteren hun producten met enorm cartooneske ‘neuzen’, om zo maar in de smaak te vallen.
Thomson heeft het te doen met andere premium merken, die nogal zijn uitgeschoten met het maken van extreme neuzen. De reden dat de Europese 7 Serie een enorme grille heeft, is omdat men de auto ook in China wil verkopen, bijvoorbeeld. Volgens Thomson zijn de auto’s dusdanig lelijk dat alleen ‘hun moeder’ ervan zou kunnen houden.
Hoe zit het dan met Jaguar? Exterieurstyling is toch een belangrijk aspect waar de Britse roofkatten het van moeten hebben. Thomson verklaart dt Jaguar niet mee gaat doen als het aankomt op gekke design met enorme ‘gezichten’. Jaguar zal proberen met ingetogen designs de kopers over de streep te trekken. Ook in China. Nu maar hopen dat Lexus, BMW en Audi ontwerpers meelezen…
fmgarcia zegt
En toch is de neus van de F type echt minder geworden.
ferrariv8 zegt
@fmgarcia: Helemaal mee eens, oprecht zonde. De Auto was echt prachtig qua lijnen en z’n snoet was ook 10/10. De vernieuwde F-Type lijkt daarentegen veelmeer op een platgedrukte XE (Wat zeker geen lelijke auto is, maar toch.)
Richmond zegt
Eens. De i-pace vind ik ook niet de mooiste in zijn klasse.
dirkv zegt
@benja01: precies dat! Op foto’s vind ik hem er wel aardig uit zien maar telkens als ik de i-Pace in het echt zie vind ik het een raar vormgegeven auto die niet mooi oud wordt.
Eigenlijk ziet de auto er nu al veroudert uit.
tjorque zegt
#bmw read this!!!!!!
karhengst zegt
@tjorque: Audi is er anders ook niet fraaier op geworden sinds ze alles op de Q2 willen laten lijken.
ericd zegt
Goed te horen, maar om de F Type te laten lijken op een front-engine Audi R8 is ook een vergissing. Een typisch gevalletje van dat het origineel mooier en origineler is.
Rick-dos zegt
En daarom heeft Jaguar zoveel succes……o wacht…
smex zegt
Mercedes mag ook wel meelezen hoor als het gaat om lelijke auto’s, en dan gaat het niet alleen om de grill.
gwnbmw zegt
De I-pace telt (gelukkig) dus niet mee als echte jaaaaaaaaggg. Dat is toch echt de lelijkste suv van allemaal, en enkel en alleen door dat gekke gat in de motorkap.
moveyourmind zegt
Vele jaren terug, het zal zo eind jaren zeventig geweest zijn, ging ik als klein jochie wel eens mee naar kennissen van mijn ouders die op een oude steenfabriek woonden.
Dat was alleen al bijzonder omdat die oude fabriek één van de mooiste speelplaatsen is die je je als kind voor kan stellen, maar ook omdat als je daar binnen kwam je ontvangen werd in de pronkkamer van mevrouw Schalk.
Je wist niet waar je moest kijken, wortelnotenhouten kastjes met zwierige pootjes die zo vet waren van de Pledge dat ze nog meer spiegelden dan de spiegel met Lodewijk de Veertiende de lijst die er boven hing. En waar je ook keek, overal in die kamer stonden kitscherige frutsels indruk te maken op de visite. Ik kan zelfs nog de koffiekopjes met gouden randje zo uittekenen…
En wat dat te doen heeft met Jaguar…
Ooit was Jaguar als de pronkkamer van mevrouw Schalk. Protserig en zelfs een beetje potsierlijk, maar Jaguar wisten je wel een heel rijk en weelderig gevoel geven. De Jaguars uit deze periode, ik vond ze fantastisch! De pronkkamer die ik niet in huis zou willen hebben, maar op wielen mijn hart wel wist te veroveren.
Van dit Jaguar was al weinig meer over, maar ik ben bang dat ze nu definitief besloten hebben te breken met hun verleden en Jaguar straks niets meer is van een strak gestileerde schaduw van wat ze ooit geweest zijn.
utregcity zegt
@moveyourmind: OK Boomer.
potjak zegt
@utregcity: dit is zo 2019…
porker zegt
Jaguar maakt al jaren auto’s die zo inwisselbaar zijn als een willekeurige Koreaan. Zet er een andere naam op en je gelooft het. Dit is geen Jaguar meer van weleer, kom op. Geen evolutie van de katten die ooit over de wegen als roofdieren snelden. Het ging allemaal mis met de S type. De auto die het merk redde. De merknaam dan. De ziel blijft voor altijd ergens in de bossen van Coventry ronddwalen. Op zoek naar een reïncarnatie. Ooit. Maar dan echt.
sabrerator zegt
@porker:
Nou ben ik qua S-Type bevooroordeeld, want ik heb er een, en ik vind het nog best wel een redelijke Jag. Voor mij begon de ellende bij de X-Type. Maar verder eens met je strekking, en met @moveyourmind.
Qua styling vind ik het nu Audi A5 / A7.
En het bouwen van Audi’s moet je aan Audi overlaten, die kunnen dat veel beter.
Van de andere kant: die traditionele styling verkocht niet meer.
Alleen wat er nog echt van de ziel van het merk over is weet ik niet.
Viercilindertjes, nauwelijks hout en de kleur Racing Green is niet eens meer te krijgen!
Je kunt zeggen van die S-Type van me wat je wil, maar een romige zespitter (diesel, dus deels Frans ja) meters mooi leer en een halve boom zijn nog steeds paraat.
Het ding geeft me nog elke dag een enorm gevoel van welbevinden.
ericc zegt
De Europese markt wordt te klein ivm de Chinese of Amerikaanse markt. Designers stemmen hun producten af op de grootste afnemers, dus blingbling heerst. Jammer maar helaas.
moveyourmind zegt
Maar hij heeft wel een beetje gelijk…
Ben gewoon zo’n ouwe lul geworden die met zijn hoofd in een stoffig grijs verleden is blijven hangen, en waarvan ik me ooit voorgenomen had om dat nooit te worden. En ik ben er nog blij mee ook, in mij stoffige grijze hoofd is alles beter, net als vroeger.
moveyourmind zegt
Was een reactie op @Potjak.
kennone zegt
I-Pace uit het gamma gooien dan maar??
wimof zegt
@moveyormind
Je hebt nog geluk, mijn geboortejaar staat er zelfs niet meer bij, afgeschreven, met al mijn oude kennis.
Wanneer chroom nog chroom was en geen gespoten plastiek.
emping zegt
Thomson verklaart dt Jaguar niet mee gaat doen als het aankomt op gekke design met enorme ‘gezichten’.
Dt = dat
OT als ze niet mee doen dan zullen ze niet veel meer verkopen dan in China.
ericd zegt
@kennone
Wees blij dat niemand nog op het idee is gekomen om de letters in F-Pace om te zetten in P-Face…
(pee face: plasbekkie).
bertham zegt
Ik word een beetje moe van dat ouderwets gezever over Jaguar modellen die nu eenmaal verdwijnen.
Ik rijd al Jaguar sinds 1978.
Deze kritiek hoorde ik ook na het verdwijnen van de oude xj.
Niet alleen omdat ik een zeer tevreden I-Pace rijder ben maar ook omdat ik zie dat de hele auto wereld aan het veranderen is.
Dat is nu eenmaal zo en voor velen wat moeilijker te accepteren en gaan dus negatief zeuren over vernieuwing.
Ik ben trots dat Jaguar als eerste premium merk dit super mooi innoverend model heeft gelanceerd.
Alle Duitsers hebben het na kijken, wij rijden al een jaar.
Er komt dadelijk de nieuwe XJ, we zullen zien….
jometdebanjo zegt
Ze zijn anders hard op weg. Alleen maar lelijke Jaguars! Verschrikkelijk. Hele identiteit is weg. De enige fatsoenlijke is de F-Type. De rest is niet premium te noemen. Verre van. Alleen al die knopjes. Veel te goedkoop allemaal