De ultieme nachtmerrie. Deze Jaguar I-PACE vloog in de brand tijdens het opladen afgelopen nacht.
Als je de gordijnen opendoet en uit het raam kijkt in de ochtend zie je liever een zonsopgang dan metershoge vlammen. Een bizarre gebeurtenis afgelopen nacht bij een huis in Waddinxveen. Een Jaguar I-PACE vloog spontaan in de brand op de oprit van de woning terwijl de elektrische auto aan het opladen was.
De brandweer werd in de vroege maandagochtend opgeroepen om naar de voertuigbrand te komen. Omdat het een EV betreft sloegen de vlammen in luttele minuten razendsnel om zich heen. Een brand met een elektrische auto kan er akelig uitzien. Metershoge vlammen sloegen uit de Jaguar I-PACE.
Nadat de brandweer de brand onder controle had moest de auto verplaatst worden in een waterdompelcontainer. Dit is standaard protocol voor een elektrische autobrand. Een beschadigd accupakket kan zelfs na weken nog spontaan ontbranden. Door de EV voor langere tijd onder te dompelen in een container met water kan dit voorkomen worden.
Diverse woningen werden door de brandweer ontruimd. Het is niet bekend of de woning van de I-PACE-rijder ook schade heeft opgelopen door de brand. In een tijdsbestek van minuten was er nog maar weinig over van de kofferbak van de Jaguar.
Onderzoek moet uitwijzen wat hier heeft afgespeeld. Het komt niet vaak voor dat een elektrische auto zomaar in de fik vliegt. Als het weer eens voorkomt laait de discussie over de veiligheid van EV’s ook weer op.
ghengiskhan zegt
“Als het weer eens voorkomt laait de discussie weer op.”
Zal ik maar beginnen dan?
Het is mij nog nooit gebeurd dat mijn auto in de fik vliegt tijdens tanken. Zolang je maar niet met een aansteker kijkt hoeveel er nog in de tank zit.
wimof zegt
En met een diesel lukt zelfs dat nog niet.
tuutertuuter zegt
Dat krijg je als je je bedrijf verkoopt aan Aziaten en alles voor een prikkie laat produceren.
“Premium”
utregcity zegt
De accu’s in de I-Pace zijn van LG Chem die o.a. MB ook gebruikt in z’n EQC. Hoewel het een Aziatisch bedrijf is, vindt de accuproductie plaats in Polen.
Benny_Weisz zegt
Ach ja, toen Jaguars nog in Engeland werden gemaakt, lag er meer olie onder de motor dan erin…..
wimof zegt
Zo kende je tenminste je parkeerplaats.
Heb jaar-en-dag aan die “echte” Jaguars gewerkt, ok dicht waren ze niet, maar zo erg (naar toen geldende normen) was het ook niet.
Eerder de gebruikte achtdichtmiddelen waren archaïsch.
mashell zegt
Tja, autobrand, komt wel eens voor. Maar wat bijna nooit voor komt is dat er zulke spectaculaire foto’s van zijn!
seatleon zegt
Naar aanleiding van dit artikel maar even in de cijfers gedoken. Uit een bericht op een concurrerende website van 4-2-2022 volgt dat per 100.000 brandstof auto’s er zo’n 1.500 per jaar afbranden en per 100.000 ev’s zo’n 25. Het lijkt er dus op dat BEV’s vele malen brandveiliger zijn dan ICE. De ophef is dus ongegrond.
Dit laat onverlet dat een brand een grote impact heeft op de eigenaar en omwonenden. Maar we maken ook geen melding van iedere brandstof auto die in brand vliegt.
racerx zegt
Goede nuance, cijfers liegen niet. Daarentegen weet ik niet wat ik liever heb; dat mn auto tijdens het rijden in de fik vliegt of stilstaand in mn garage als ik lig te slapen… de gevolgen zijn wel van een andere categorie.
mashell zegt
Dat is kiezen tussen pest en cholera… Maar vanaf 1 juli zijn rookmelders verplicht, omdat je EV toch geen stinkende uitlaatgassen produceert zijn de kansen op valse alarmen erg klein dus lekker een rookmeldertje boven je EV in de garage hangen, die rookmelder koppelen aan de anderen en dan kun je weer rustig slapen (tot je EV in de fik vliegt).
KiraLight zegt
Als het bij een hybride gebeurt, telt het dan voor 2?
Robert zegt
@maas88: selectief jongleren met statistieken is evengoed ongegrond. En uitermate tendentieus. Hoeveel van die 1500 ICE auto’s per 100.000 gaan er in vlammen op door spontane ontbranding? Ik woon bijvoorbeeld in een stad waar gedurende enkele jaren heel veel autobranden plaatsvonden, vrijwel allemaal veroorzaakt door brandstichting. Deze brandstichtingen vonden vooral plaats in achterstandswijken, wijken dus waar de overgrote meerderheid van de auto’s nog uit ICE’s bestaat en nauwelijks uit EV’s.
Daarbij, als je moedwillige brandstichting uitsluit, dan komen er nog zo veel meer factoren om de hoek kijken: wat is de gemiddelde leeftijd van een EV en wat is de gemiddelde leeftijd van een ICE auto als deze in vlammen opgaat? En wat is de technische staat van onderhoud? In Nederland bijvoorbeeld, is de auto gemiddeld 11 jaar oud (bron), maar voor een EV geldt dat niet; 11 jaar geleden kon je op een handvol Tesla’s na enkel nog hybrides kopen. Die overigens voor 70-80% zijn geëxporteerd (bron). Ergo: een EV ouder dan 4, 5 jaar wordt al vrij snel een exoot binnen het Nederlandse wagenpark, net als al die PHEV’s die in het verleden ook massaal naar het buitenland zijn verscheept.
Statistiek misbruiken om recht te lullen wat krom is. Een van de basisvoorwaarden om ongegronde ophef te veroorzaken.
seatleon zegt
Er is simpelweg geen data die de stelling ondersteunt dat een EV een groter risico heeft op spontane ontbranding dan een brandstofauto. We laten ons allemaal gewoon gek maken door dit soort berichten over brandende EV’s en koppelen daaraan dan de conclusie dat die EV’s toch wel heel onveilig zijn. Dat is gewoon niet waar.
petroldrinker zegt
Ik denk dat het zeker wel waar is, maar dat de EV aanhangers zoals jijzelf (waarsschijnlijk) het eng vinden dat dit uit komt want stel je voor…..
fanboy zegt
Ik denk vooral dat jij EVs eng vind en iedere mogelijkheid aangrijpt om je er negatief over uit te laten. Als je andere cijfers hebt moet je die hier laten zien.
redbeams zegt
@fanboy
Cijfers…ok alsjeblieft (gaat dan niet om het brandgevaar maar goed)
https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/586195/tesla-model3-rwd-tco-toyota-camry-2021/amp/
Over 5 jaar en 60.000 mijl gezien is de camry in TCO voordeliger en dan te bedenken dat de camry een ice is en een maatje groter dan de model 3.
Robert zegt
@seatleon: Maar je presenteert wél de stelling dat “EV’s vele malen brandveiliger zijn dan ICE”, zonder enige onderbouwing, zonder enige nuance of zelfs maar bronvermelding, als vaststaand feit. En dát is waar ik tegen ageer. En ook dat is gewoon niet waar.
koeberg zegt
“Een van de basisvoorwaarden om ongegronde ophef te veroorzaken.”
Nou ja, hier werd de statistiek juist misbruikt om ongegronde ophef (vanwege een incident, waarvan de oorzaak nog niet eens onderzocht is) te nuanceren.
vindik zegt
RRR: als je corrigeert voor relevante factoren zien de cijfers voor de zelfontbrandende EV’s er niet goed uit (met bronnen).
SeatLeon: Ja, maar ik vind van niet..
Ga zo door.. De mensheid..!
fanboy zegt
@vindik: Als jij gedetailleerdere cijfers hebt om bovenstaande in ander licht te plaatsen, post die dan. Nu is het gewoon nog maar een mening.
petroldrinker zegt
maar hoeveel EV’s rijden er rond vergeleken met ICE autos ;)
redbeams zegt
De verhouding blijft krom aangezien er in totaliteit veel meer ice’s zijn.
tuutertuuter zegt
Wat heb je liever, 1 kernramp per jaar of 20 brandjes in een kolencentrale? De gevolgen van EV-branden zijn vaak vele malen groter dan de auto zelf.
wimof zegt
Is het de brandstof die ontbrand of een toevallig (?) doorgestuurde elektrische leiding?
bernoulli zegt
Ha, iedereen weet al hoe het zit.
In Waddinxveen worden heel vaak auto’s in brand gestoken. Net als in het nabijgelegen Gouda en Boskoop. Google er maar eens op.
Onderzoek moet de oorzaak uitwijzen, maar zou me niks verbazen als dat hier ook het geval is.
petroldrinker zegt
Goed voor een millieu zo een EV zeg… en lekker veilig, vooral met zn allen overstappen op die vervuilende duracells (Y)
Alfarobert zegt
Eigenaar was gelukkig wel zo slim om de Jag niet IN de garage te zetten..Afzuigkap in de keuken zal overuren hebben gedraaid?
patty28 zegt
En al die andere ICE auto’s worden niet vermeld?
Het AD heeft er een apart artikel aan gewijd, 3 pagina’s, ik tel er zo tientallen
https://www.ad.nl/dossier/autobranden-in-waddinxveen~d75711b32-0ea6-47b6-950e-ba321c90c58e/
RubenPriest zegt
Ik tel er honderden https://www.autoblog.nl/auto/fiatvuur
bernoulli zegt
Patty28 had het over Waddinxveen specifiek.
In die regio lopen een paar figuren rond met een obsessie voor brandend blik,
ongeacht de aandrijflijn.
Turbo S zegt
Dan zullen ze daar ook wel dat onderzoek hebben uitgevoerd dat per 100000 auto’s er jaarlijks 1500 in de fik vliegen.
rutgerg zegt
En dan nu voor de autokenner… wat staat er links van die ipace op het pad? Ik ga voor een BMW 1 of 5 serie Touring LCI.
bernoulli zegt
https://www.google.com/maps/@52.05667,4.6627496,3a,36.1y,271.49h,76.94t/data=!3m6!1e1!3m4!1sp8Ud39fnMh2Gl-JOwN_cNQ!2e0!7i16384!8i8192
1 serie is goed. Ga je door voor de keuken?
rutgerg zegt
Haha yes! Die man heeft z’n i-pace trouwens al vanaf 2019 als ik de streetview historie erop na sla. Al die tijd zonder brand ;-)
Diesel Rocks zegt
Het probleem met een EV is dat de accu bij de kleinste aanrijding al interne beschadiging kan oplopen. Zichtbaar lijkt er dan niets aan de hand. Paaltje gepakt bij de supermarkt tijdens achteruit rijden, schade beetje laten bijwerken en weer rijden maar. Even later fikt je auto af terwijl je daarboven heerlijk ligt te slapen. In mijn garage komt geen EV, en zeker geen tweedehandse.
bernoulli zegt
Tijd voor een topic. Er vliegen zomaar spontaan allemaal ICE’s in brand. :p
https://www.ad.nl/alphen/weer-auto-in-lichterlaaie-in-snijdelwijk-boskoop~a91b3be6/