De Jaguar I-PACE gaat binnenkort met pensioen, samen met wat andere modellen van het merk.
Jaguar gaat elektrisch, dat wisten we al. De Jaguar I-PACE zou naast de nieuwe EV’s van het merk nog gewoon te koop blijven, maar daar komt verandering in. De Jaguar I-PACE zal géén deel uitmaken van de toekomstige elektrische line-up van het Engelse merk.
Jaguar I-PACE met pensioen
In 2025 zijn we daar aanbeland, dan zal de auto niet meer leverbaar zijn. Dat is al over twee jaar. Toch wel opmerkelijk, want eerder werd door de voorganger van de huidige CEO Adrian Mardell medegedeeld aan Autocar dat de auto nog zal blijven. Hij zou ‘steeds beter’ gemaakt worden en misschien zou er zelfs een tweede generatie komen. Maar het merk gaat dus straks met een schone lei beginnen en doet de cross-over, die in 2016 het levenslicht zag, in de ban. Net zoals alle brandstofmodellen.
De exacte datum is nog niet helemaal bekend, eerst moeten er lanceringsdata worden vastgesteld voor wat nieuwe elektrische modellen. Als deze er zijn, dan pas kan de Jaguar I-PACE echt met pensioen. Het merk kan natuurlijk niet zonder elektrische auto’s zitten, want je wilt wel relevant blijven, toch? Eind 2024 zal er een nieuw model worden voorgesteld volgens de CEO. De planning is dat deze auto voor de consument in 2025 beschikbaar komt.
Belangrijke auto
De I-PACE was voor Jaguar een belangrijke auto. De ontwikkeling heeft bijgedragen aan de visie op elektrische auto’s en hoe deze gemaakt moeten worden. Tevens zorgt het model ervoor dat het bedrijf voldoet aan de Europese emissiedoelstellingen.
Het merkt Jaguar zal opnieuw ‘gelanceerd’ worden. Is ook wel nodig, want de swing is er wel uit. In Nederland wordt bijvoorbeeld de I-PACE nauwelijks nog verkocht nadat de gunstige bijtelling verdween. Het moederconcern JLR heeft voor de herintroductie een goede 2.5 miljard euro gereserveerd.
De nieuwe modellen moeten er voor zorgen dat de verkopen richting de 4.000 auto’s per maand gaan. Een hele ambitie, maar volgens de CEO is de nieuwe ontwerptaal ‘gewoon prachtig’. Laten we het hopen, het zou mooi zijn als Jaguar de oude designtaal verwerkt in moderne elektrische auto’s. Iedereen mag dromen, toch?
Even terughalend, hoeveel I-Pace rijders waren er in NL? In 2018 kwam hij in NL op de markt en werden er ruim 3.500 op kenteken gezet. In 2019 volgden er nog eens ruim 700 en 2020 was het jaar waarna het ophield qua serieuze verkoopaantallen. In 2020 waren het er nog ruim 400 en in 2021 duikelde dat naar beneden naar minder dan 20..
bron: Autocar
bassrt zegt
nooit begrepen waarom ze niet een flinke update hebben gedaan op een I-pace. Persoonlijk vind ik het een hele mooie auto die prima de strijd aan kon gaan met de rest. Helaas nooit van gekomen. Hetzelfde als de XJ. Die hadden ze al helemaal af en toch een streep door gezet. Echt zonde, want heb er twee kunnen zien in de prototype locatie van JLR en die was werkelijk prachtig.
Ik ben benieuwd wat het Panthera platform gaat brengen. Hopelijk brengt het Jaguar weer naar een betere toekomst.
adyton zegt
Het is een wagen waar je steeds opnieuw aan herinnerd moet worden dat hij nog geleverd wordt. Je ziet ze echt nooit meer. Zelf niet de eerste modeljaren. Lijken gewoon verdwenen te zijn. Ze waren er nochtans vroeg bij en ik vind het nochtans geen lelijke auto, dus er was potentieel.
sr20det zegt
Staan allemaal met problemen bij de dealer..
pomoek zegt
vond het ook wel een mooie auto, bereik is slechts 380km en als ik het goed lees is snelladen redelijk traag. Een update had dit model wel verdiend maar is, blijkbaar, niet levensvatbaar.
Edge zegt
Het is inderdaad jammer dat de I-Pace zo snel weer met pensioen moet en niet nog een paar jaar mee mag met wat nieuwe techniek. Ik vind het zelf een hele fraaie auto. Dit is in mijn ogen nou ook een van de weinige voorbeelden van échte crossover. De auto staat hoger op de poten dan een hatchback, coupé of sedan, maar de auto pretendeert nergens een SUV te zijn. Geen stoere offroadfilmpjes om het ding aan te prijzen, geen plastic voor de urban jungle van je vinexwijk.
zesinlijn zegt
Zo snel??? Dat ding is al stokoud!
Jozo zegt
Prachtige auto, in de juiste uitvoering. Met wat grotere velgen dus.
Schijnt een prima wegligging en stuurgedrag te hebben. Vooral het model vanaf 2020 heeft ook een prima laadsnelheid (type 2).
De verkoopaantallen waren wel dramatisch de laatste jaren. Benieuwd waar ze mee gaan komen in de toekomst. Zie het eigenlijk niet zo snel gebeuren/goedkomen met Jaguar.
Joost zegt
2016 tm 2025, das bizar lang in autoland.
Maar jammer dat ze m inderdaad nooit hebben ge-update. Apart model, onmiskenbaar Jaguar en op een ‘jaguar-manier’ tijdloos.
Jammer dat de F-Pace ook verdwijnt. Die wil ik wel :). En de laatste XJ vond ik ook wel een verschijning…
O plaat zegt
Valt best mee, chrysler hun 300C stamt uit 1997, de laatste model wijziging was circa 2004. Nog steeds gewoon te koop en relatief veel te zien in de VS.
driver79 zegt
Ik heb die auto altijd uit verhouding gevonden
rogierio zegt
Ik heb zelf een 2020 model in de lease, geweldige auto. Vind ‘m nog steeds prachtig met de grote wielen.
Heb het business/actie model met 320pk ipv 400, software matig teruggeschroefd maar dat werkt perfect.
Meer dan genoeg power, 370km werkelijk(!) bereik, in de winter 330km. Thuis laden met 11kw en 100kw snelladen. Dus kan echt nog prima me met de huidige evs