
Het is een triest beeld. Een jonge auto als de Jaguar I-Pace, nu al onderdeel van de sloop.
Als je naar een autosloop gaat kom je vooral spul tegen dat nu écht te oud is om rendabel op te knappen. Denk aan een oude Ford Focus van 30 jaar oud of een Peugeot of Citroën van die leeftijd. Voertuigen met een dagwaarde van hooguit een paar duizend euro, vaak minder door hoge kilometerstanden.
En dat je dan op zo’n autosloop opeens een verzameling ziet staan van de Jaguar I-Pace. Een volledig elektrische auto van slechts zeven jaar oud. Dat is toch een beetje het tegenovergestelde van duurzaamheid. Als een auto na een jaar of zeven al rijp is voor de sloop.
De auto’s die je ziet op de foto’s waren onderdeel van een terugkoop-actie van Jaguar. Enkele duizenden exemplaren hadden het risico om in de fik te vliegen door problemen met de batterij. In plaats van eigenaren te helpen met een terugroepactie, had Jaguar ervoor gekozen om de auto’s terug te kopen. De voertuigen worden niet gerepareerd, maar gesloopt. Een fraai beeld is het niet.
Jaguar I-Pace op de sloop

Het probleem met de batterijen was dusdanig complex dat het uitvoeren van een reparatie niet altijd zin had. De getroffen auto’s zijn vroege exemplaren uit 2018. Volgens een bericht van InsideEV’s van november 2024 gaat het om 2.760 auto’s. Van later modeljaren is bekend dat het vervangen van batterijmodulen wel is uitgevoerd in plaats van een sloop. Desalniettemin worden er duizenden exemplaren van de I-Pace tot stukjes gemalen.
Op X zijn deze week beelden gedeeld van een autosloop in Engeland waar enkele exemplaren van de Jaguar I-Pace worden klaargestoomd voor de sloop. Dit is sloperij Charles Trent in het graafschap Dorset.
Wel mooie deal voor de slopert, daar zal nog veel goed vanaf te halen zijn. Als er tenminste niet een spontaan zelf ontbrandt. Dan ben je ze allemaal kwijt en wellicht het grootste deel van je bedrijf ook….
Als je de accu eruit haalt, dan ontbrandt er helemaal niks meer. En ja, dan kun je er flink wat vanaf halen.
Benieuwd of de accu´s gerecycleerd worden.
Dat kan gewoon, waarom zou dat niet kunnen? Probleem met recyclen is meestal dat alles eerst gedemonteerd moet worden.
Een ford focus van 30 jr oud ?
Die bestaan niet.
Scherp.
Dit stond dus op X, beter bekend als Twitter, het propaganda platform van de Tesla baas…
Dan moeten we er toch vanuit gaan dat er niets van waar is?
Trieste hoor dit. Word spontaan fan van die domme accustations van zo’n chinees merk, waar je in 5 min je accu kan wisselen. Want als deze auto’s dat gehad hadden waren ze geen sloopvoer geweest.
Het probleem is niet het kunnen wisselen van de batterij maar de beschikbaarheid en prijs van die batterij.
Wat Joh.bedoelt is dat Jaguar dan de “foute” accus’s gewoon had kunnen omruilen en niet de complete auto.
Zonde hoor, net zoveel extra milieulast als de tripjes met Space Oddity (SpaceX).
Ik snap het niet helemaal… Ik vermoed dat de accu eruit moet voor je hem naar de sloop mag brengen en in stukken mag zagen. Als je dat toch al doet, waarom vervang je hem dan niet? Een paar duizend euro voor een nieuwe accu kan toch makkelijk uit bij dit soort vrij nieuwe auto’s?
Reken maar op een 1000 of 15 of misschien wel meer voor een nieuee accu. Een nieuwe aardsap-motor is goedkoper.
Haha, onder een steen geslapen? Misschien een 1.0 Aygo motor goedkoper, maar vb een 2.0 turbo van Alfa Romeo doet kaal 17k, zit ie er nog niet in.
Ik geef @hotze toch wel gelijk.
Zelf geef je ook al toe dat misschien een aygo motor goedkoper is…dat misschien kan je wel achterwege laten want die is ook echt goedkoper.
Dus ik zou zeggen knuffel die steen nog een keer en wellicht mag je er zelf onder liggen
Maar elektrische auto’s gingen toch 18 jaar mee….
@mc96 klopt, dat zijn gemiddelden, en dat is dus inclusief deze die vroegtijdig naar de sloop gaan.
Doet me denken aan de beelden uit de jaren ‘90 uit de documentairefilm ‘Who Killed The Electric Car’ – toen talloze GM EV1’s teruggehaald waren uit de lease en de shredder in gingen…
Daar was toen echter niets mis mee en wilde de berijders ze graag overnemen.
Hmm… for what it’s worth… rechtsboven ook 1 vrij recente Kia Picanto
Het lijkt zonde, en dat is het ergens ook, maar het gaat weleens goed fout en een bedrijf moet altijd een kosten-baten analyse maken én, had de keuze gevallen op wisselen van de accu, de capaciteit had beschikbaar moeten zijn. Gevalletje shit happens.
Wel lekker duurzaam die elektrische auto’s…
Ik vind het een prachtig gezicht.
En dit is dus een car of the year