Ditmaal kunnen we het hebben.
Niet iedereen wordt even warm van een pittige Jaguar, maar dat wil niet zeggen dat we de inzet van de Britten moeten negeren. Sterker nog, omdat ze vorig jaar plots een record zetten en zichzelf de snelste vierdeurs productie-sedan van de ‘Ring mochten noemen, is het wel degelijk een auto om rekening mee te houden. Zij die naar aanleiding van de overtuigende prestaties in de rij stonden voor een XE SV Project 8, krijgen echter niet exact dezelfde auto.
Desondanks hoeven de desbetreffende klanten zich geen moment zorgen te maken. Omdat de XE SV Project 8 pas deze zomer aan de man wordt gebracht, heeft Jaguar de luxe gehad de auto in de tussentijd nog verder te verbeteren. Het is dus zo dat sommige aspecten van de auto anders zullen zijn dan in eerste instantie geadverteerd werd.
Zoals gezegd is er geen reden voor paniek, want al deze tweaks komen de prestaties van de auto enkel ten goede. De 600 pk sterke pornosedan houdt hetzelfde aantal paarden in bedwang, maar weet deze dankzij verschillende minimale software aanpassingen beter te verdelen. Het resultaat is dat de wagen vlotter reageert op input van de bestuurder en een vertrouwder, verfijnder gevoel creëert.
Daarnaast heeft Jaguar de auto onderhuids nog verder aangepakt. Naast stijvere vering krijgt de XE SV Project 8 eveneens stijvere motorsteunen. Tenslotte zijn de draagarmen en de carbon keramische remmen van een hoger niveau. Dit alles zorgt er volgens projectmanager David Pook voor dat de auto, in theorie, nog sneller is dan eerst.
UPDATE: De Jaguar Project 8 gaat in juni in productie. De topsnelheid bedraagt 322 km/uur en de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/uur kost slechts 3,5 seconden. Er komen twee versies van Project 8. Die met vier zitplaatsen is voorzien van alle denkbare autosporttechniek. De tweezits Track Pack-versie is nog puurder op circuitgebruik gericht. Deze versie is voorzien van koolstofvezel racestoelen en vierpuntsgordels. Hij is 12,2 kg lichter. Op de plaats van de achterbank is een metalen plaat gemonteerd – met bevestigingspunten voor de vierpuntsgordels – die zorgt voor 27 procent extra torsiestijfheid.
De Jaguar Project 8 is, na de F-TYPE Project 7 uit 2014, de tweede Collector’s Edition Jaguar van Special Vehicle Operations.
Erik zegt
Mooi, dat verder ontwikkelen.
lekkerlinksrijden zegt
Hmmm special editions? Volgend jaar een nieuwe?
sr20det zegt
Clickbait
Gulli zegt
@sr20det: nogal ja, beetje jammer weer. Is niet eens grappig als dat misschien de bedoeling was.
rufctr01 zegt
Laat maar komen! Een schitterende auto!
circlestorm69 zegt
“Dit alles zorgt er volgens projectmanager David Pook voor dat de auto, in theorie, nog sneller is dan eerst.”…dmv. een automaat zeker? ;-)
Bruut apparaat maar die spoiler maakt hem er niet mooier op.
banaan7 zegt
@circlestorm69: niet mooier, wel sneller!
cloverleaf zegt
@banaan7: ook niet sneller hoor;)
rhellema zegt
Dat kunnen ze bij Jaguar natuurlijk makkelijk zeggen dat de auto beter is geworden, maar wie geeft mij die zekerheid? Misschien hebben ze wel kleine dingen weg gelaten ten opzichte van het prototype dat het ringrecord neer heeft gezet. We zullen het nooit weten.
lekbak zegt
Stuggere vering, precies wat de kopers willen natuurlijk…
dawwg zegt
@lekbak: En carbon motorsteunen, ook minstens 10pk !