Jaguars succesverhaal met twee zitplaatsen – beter bekend als de F-Type – kreeg van Ian Callum onlangs een grondige make-over. De Britten besloten een hommage te brengen aan de D-Type, wat resulteerde in de Project 7. We weten nu wat ‘ie gaat kosten. Ongeveer.
In aanloop naar de VS-onthulling op Pebble Beach heeft Jaguar een nieuwe serie foto’s van de tot 250 stuks gelimiteerde Project 7 vrijgegeven. We kenden hem al in British Racing Green, nu valt de Brit in Glacier White op ons netvlies. Wederom bevalt het wat we zien, al had die achterspoiler iets minder ‘F&F’ gemogen. De overige kleurenopties heten trouwens Ultra Blue, Caldera Red en Ultimate Black.
Dan de prijs. In de VS vraagt Jaguar niet minder dan $165.000 voor de open tweezitter. Een officieel prijskaartje voor Nederland is er nog niet, maar als we het extrapoleren naar de situatie na Prinsjesdag, en onze Autoblog Price Converter™ er op loslaten, dan kunnen we melden dat de auto hier tussen de €200.000 en €220.000 gaat kosten. Minimaal 70k meer dan de reguliere F-Type V8 S. Of men dat hier ook gaat betalen? Reken er maar op, want er zijn er al een aantal orders geplaatst.
De Project 7 – een naam die verwijst naar 7 Le Mans overwinningen – heeft Jaguars 5.0 V8 aan boord, in deze setting goed voor 575 pk en 680 Nm. De sprint van 0-100 gaat in 3,9 seconden en de topsnelheid is gelimiteerd op 300 km/u. Hij is sneller dan de F-Type R, maar ook lager. De hoogte nam dankzij een kleinere voorruit met 30,5 millimeter af.
Verschillende carrosseriedelen zoals de achterklep, motorkap-louvres, powervents en zijspiegelkappen zijn van koolstofvezel, waarmee het gewicht 80 kg onder de F-TYPE V8 S uitkwam: 1.585 kg. Verder is de wielophanging aangepast en komt de Project 7 met twee lichte kuipstoelen met geruite stiknaden, optioneel voorzien van vierpuntsgordels.
krizus zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
reinier73 zegt
Ze zijn de lelijke spoiler vergeten weg te halen. Die spoiler doet echt afbreuk aan alle rs modellen. Persoonlijk zou ik voor een mooie lip-spoiler gaan.. maakt het toch een stuk eleganter.
dawwg zegt
@reinier73: De kleur doet ook veel; zag eergisteren in Amsterdam een zwarte R-Type staan (en heb eerder een rode gezien); dat ziet er in real life toch ook erg goed uit hoor, en dan is zo’n ‘patserige’ spoiler meteen stukken minder ordinair :)
thomcarspotter zegt
@dawwg: r-type?
EJS zegt
Ondanks de spoiler is dit toch wel de geilste F-type tot nog toe.. :)
Al is het maar omdat het ding 80 kg minder weegt dan een ‘gewone’ V8 S.
series2 zegt
@EJS: ach hij is nog steeds zwaar.
EJS zegt
@series2:
Ach, die 80 kg compenseert iig je passagier met handtas…
series2 zegt
@EJS: best een zware vriendin! (Of handtas)…
moveyourmind zegt
Wat is dat interieur ongelooflijk strak!
Meer minpunten kan ik zo gauw niet vinden.
dragspert zegt
@moveyourmind: Ik wel hoor. De prijs! Die zorgt er namenlijk voor dat ik ‘m niet kan betalen.
gtwillem zegt
Kijk, dat is het fijne dat Harry Metcalfe (je weet wel, die Britse Uberdude van Evo met een Countach, Integrale, Zonda en Clio Trophy in zijn garage staan) nu bij JLR werkt en mede verantwoordelijk is voor deze schitterende creatie :-D
tupperware zegt
Ik mis de NSFW waarschuwing.
Wat een automobiele porno is dit, lekker hoor..
toyotafortuner zegt
Spoilert eraf slopen en dan heb je een ongelofelijke pornobak!
mashell zegt
Dus een standaard F-type zonder bochel en carbon frutsels is een fractie langzamer, stukken mooier en veel goedkoper. Als je de pers moet geloven moet je bij de F-type sowieso altijd gewoon de V6 bestellen want die lichter en daarom lekkerder.
Dus eigenlijk is dit gewoon geld harken zoals ook Porsche dat doet met haar actiemodellen, kleine aanpassingen, hoge meerprijs.
gtwillem zegt
@mashell: Ja, in principe wel. Een gewone standaard 911 is in Carrera 2 uitvoering, zonder opties met handbak en 19″ op het reguliere onderstel een erg prettige auto. Toch wordt iedereen ‘gebrainwashed’met het idee dat er het een S moet zijn. Met veel opties. En een automaat. En vierwielaandrijving. En daar zit de enorme marge voor Porsche: de extra’s.
Met deze Jaguar is het niet anders, in principe is de motor te zwaar voor de auto (de F-Type is sowieso al best zwaar), dus wat je het beste kunt bij een sportwagen: neem de standaarduitvoering, met de kleine wielen. Rijdt het beste en het leukste (maar is minder geschikt om mee op te scheppen, vandaar duurdere uitvoeringen.).
Maar ik moet het Jaguar wel meegeven: ze hebben er wel wat moois van gemaakt. Waar ze bij Porsche een 911 met powerkit, sportuitlaat, PASM en nog wat ongein ineens GTS noemen, is dit echt een speciaal model.
jensgib zegt
Ik vind hem geslaagd :) die spoiler vind ik eerlijk gezegd wel cool :P
KEV9 zegt
Wat een fantastische mooie auto
Arnoud zegt
Die bobbel op het achterdek maakt dat dit een hommage is aan de D-type? Dan vind ik dat ze de D-type wel ernstig tekort doen.
Ik had dan minstens een zes-in-lijn verwacht en echt excessief gebruik van gewichtsbesparende materialen.
Deze project 7 is net zoveel hommage als een limited edition van een enorme poster.
stancedjetta zegt
Ben best benieuwd hoe zo’n ding eruit ziet met twee van die bulten naast elkaar op ze rug.. Toch maar is vragen of dat een mogelijkheid is