En de F-Type in een racepak ziet er bijzonder smakelijk uit.
Je hebt de F-Type als coupé, als cabrio, automaat of handbak, met achterwielaandrijving of met vierwielaandrijving. Het model is er echter niet als volbloed racer en daar gaat nu verandering in komen. De Britse autofabrikant gaat drie F-Types bouwen als GT4-racer. Aan de Special Vehicle Operation-divisie van het merk de taak om deze order te realiseren.
De financiële steun in de rug voor dit project is afkomstig van James Holder, weet Autosport. Holder is medeoprichter van kledingmerk Superdry en wil de F-Types gaan gebruiken om deel te nemen aan GT4-kampioenschappen. Als het op racen aankomt is Jaguar momenteel enkel betrokken bij de Formule E. De terugkeer van de Britten naar de reguliere autoracerij zou voor het eerst zijn sinds de XKR GT2, een aantal jaren geleden.
Volgens de bron heeft Jaguar Graham Humphrys aangesteld als leider van het project. Humphrys was onder andere verantwoordelijk voor het design van de iconische BMW V12 LMR uit 1999. Het is nog onduidelijk of Jaguar de F-Type GT4 gaat baseren op het V6 of V8 model. Een impressie check je in de gallery. De photoshops zijn afkomstig van James Gibson. De Britse autofabrikant heeft nog niet gereageerd op de berichtgevingen.
mzonneveld zegt
Lijkt me wel gaaf voor Le Mans!
lotuselises2 zegt
@mzonneveld: GT4 doet niet mee aan Le Mans. GT3 overigens ook niet…
kannito zegt
Zou leuk zijn! Mclaren 570gt4 tegen de jag f-type gt4
pinut187 zegt
Die paars met gele livery is wel gaaf zo. Maar dat groen en Castrol ook wel. Ziet er lekker uit!
rufctr01 zegt
Ombouwen naar een straatversie en dan heb je de mooiste straatversie die er bestaat. Mooier dan de 911 GT2RS/GT3RS
willeme zegt
@rufctr01: van de laatste XK was er ook een XKR-S GT. Kwam al behoorlijk in de buurt. Een straatracer Jag is idd cooler dan de zoveelste bespoilerde porker ;).
baklava zegt
Die Silk Cut versie is gaaaaaaf
coubie74 zegt
@baklava: voor Jan Lammers
Davidov zegt
@baklava: Heerlijk kleurenschema inderdaad :)
viezefreddyw zegt
Castrol livery. Dat blijft een prachtige livery he. Ziet er fantastisch uit.
bullzeyersn zegt
@viezefreddyw: hopen dat de BMW / Toyota samenwerking een lekkere sportwagen voortbrengt. En op die Supra dan de Castrol-livery.
uncivilsum zegt
Emil Frey Racing wil de F-type in GT3 racen, maar heeft steun nodig van jaguar om dit voor elkaar te krijgen.
Edge zegt
Jammer dat tabakssponsoring niet meer mag, die Silk Cut livery heb ik altijd al mooi gevonden.
Dutchdriftking zegt
Lijkt me een leuke cup.
mrrallycross zegt
Gt4 is wel een dikke klasse met al die verschillende merken en auto’s.
2wheeler zegt
Heerlijk in Castrol uitvoering!
autobeer zegt
Aan de redactie, misschien is het leuk om te vermelden dat het Emil Frey team met een voor zover ik weet zelf omgebouwde XK meeracen in de Blancpain GT3 series :-)
bmwfreak038 zegt
Dat ziet er wel dik uit zo
leaper035t zegt
Wow. Heerlijk dik!
Rob zegt
Achjee, de Group44 livery…. Wat ontzettend mooi! Group44 was Bob Tullius. Een Amerikaan die uiterst succesvol was in de racerij en dan met name met MG’s, Triumphs en Jaguars. Hier staat de beste man bij een zooitje Jaguars:
http://cdn2.hubspot.net/hub/15685/file-3607892955-jpg/blog-files/dltjagsrolexmontmr11_14.jpg?t=1466227744355
Direct achter Tullius een flink uitgebouwde Jaguar E-type. In 1975 was de E-type magie wel een beetje uitgewerkt. De opvolger stond in de startblokken (XJS), maar Jaguar Noord-Amerika wou afscheid nemen in stijl. Bob Tullius werd gevraagd om een racevariant te bouwen en dat deed ie. En hoe: het ding wist het kampioenschap binnen te slepen in het SCCA kampioenschap.
Achter de E-type een flink uitgebouwde XJS. In de basis een standaard XJS, maar dan met een door Bob aangepaste V12 (meer dan 500pk). Bob sleepte in 1977 het rijders kampioenschap van de Trans Am binnen met de Jaguar. Het jaar erop kwam Group44 met op het oog weer een XJS. Echter was dat een zogenaamde silhouette-racer. Er onder schuilde Jaguars eerste buizenframe. De V12 (nog steeds in de basis de standaard 5.3 V12 onder de 300pk) werd nog wat meer opgefokt tot over de 600pk. In 1978 triomfeerde Bob met deze wagen glansrijk. Zowel het rijders kampioenschap als de constructeurstitel in de Trans Am werden behaald.
Gedreven door de successen ontwikkelde Jaguar in samenwerking met Group44 de XJR-5. Dat zijn 4 racers op de achtergrond. Deze werden uiteindelijk niet heel erg succesvol, maar legde wel de basis voor de racewagen waarmee uiteindelijk Jan Lammers de 24 uren van Le Mans zou winnen.
Na de Jaguar avonturen sponsorde Group44 nog Audi (welliswaar in andere kleuren), maar daarna was het over en uit. Dus de kans dat we die livery terug gaan zien is uiterst klein. Zou wel tof zijn, als waardig eerbetoon aan Group44 en Bob Tullius…..
Rob zegt
@rob:
Een erg mooie fotoserie van Group44 racers door de jaren heen, gebroederlijk naast elkaar tijdens het Amelia concours:
http://www.ultimatecarpage.com/gallery/Jaguar-XJS-Group-44-108660.html
wernerv8 zegt
@rob: houd eens op das pure race porno. Toen vond ik racewagens nog mooi kan die moderne wagens van bv dtm maar niet mooi vinden
niekie1999 zegt
Winnen doe je in stijl
marwee zegt
beste autoblog, vlgs mij is het oiud nieuws jmmr genoeg, check jullie eigen ref: http://www.jamesgibsonphotography.co.uk/?p=596 is van 2015 al??? maar niettemin gewoon doen Jaguar, beter dan al die electrische onzin…
RubenPriest zegt
@marwee: de photoshops zijn niet nieuw. Dat suggereren we ook niet toch? Het is nieuws dat de F-Type er als GT4 racer komt. De plaatjes zijn puur als impressie. Zoals het ook in het artikel staat omschreven