Dankzij de EU introduceert Jaguar in 2011 een hybride-versie van de XJ.
Deze extra groene Jaguar wordt uitgerust met een vergelijkbare techniek zoals we die nu al in de Opel Ampera/Chevrolet Volt tegenkomen: De auto wordt aangedreven door een elektrische motor en de stroom wordt opgewekt door een kleine benzinemotor.
Enkele doelstellingen van Jaguar zijn om de auto een topsnelheid mee te geven van 180 km/h, een C02 uitstoot van 120 g/km en de actieradius van de elektromotor moet minstens 48 km zijn. In de hybride-XJ zullen nieuwe lichtgewicht technieken worden toegepast die in samenwerking met o.a. Lotus tot stand zijn gekomen.
Dankzij de belofte van JLR (Jaguar Land Rover) dat de emissie-uitstoot in 2012 met 25% zal zijn afgenomen, heeft de European Investment Bank een lening toegezegd van bijna 340 miljoen euro. Daarmee komt het totale bedrag wat JLR vrijmaakt voor Groene Dingen uit op 884 miljoen euro. Oftewel, Jaguar Green zal nooit meer hetzelfde zijn. (via autocar.co.uk.)
Blauwesmurf94 zegt
Hmm ben benieuwd..
Hesp zegt
Hilarisch slechte en onrealistische shop.
Mineraal zegt
Vind deze technische specificaties nu niet echt om over naar huis te schrijven…
Georgio zegt
Hahaha max. 180 km/h in een Jaguar, wereldklasse!
Wel een mooie tekening overigens.
Robin zegt
Een actieradius van 48 Km, een Tesla haalt 480 XD
Laurens zegt
4800 toch, als je de TomTom leegtrekt via de sigaretteaansteker?
OT: verbazingwekkend dat al dat gemeenschapsgeld om CO2 te reduceren steeds maar weer in de auto gepompt wordt, terwijl er veel meer eco rendement opleverende maatregelen zijn. De hobby: “autootje pesten” neemt nieuwe dimensies aan.
StormRAM zegt
Jaguar en hybride….poehee, da’s een klap in het gezicht en een flinke imago-deuk voor de Jags! Daar gaat de merkbeleving… Jaguar staat voor mij voor snelle en luxe wagens met lekkere (V8)-motoren en wat kleinere motoren waar je lekker mee kunt rijden! Een lekker geluidje hoort gewoon bij Jaguar nar mijn mening. M.a.w. ik vind dat hybride niet past bij Jaguar! :( Ze zouden beter iets met E85 kunnen doen net als Bentley, of efficientere inspuittechnieken kunnen ontwikkelen. Innovatie! :O
Enfin, als ik het geld ervoor had, was ik nu aan het shoppen voor een XJ220 voor in het weekend en een XFR voor de doordeweekse ritjes. Oh, en een LR Sport Supercharged voor de boodschappen. :P
Blegh @ ‘milieu’-gedoe!
Die nieuwe lichtgewicht-technieken enzo zijn dan weer wel interessant! :D
Hoop maar op het beste voor dit mooie ‘Britse’ merk….
Thijs zegt
Mooie auto, maar die 48 km moet toch wel echt een typefout zijn.
Klassiekerrally zegt
Hoewel ik van mening ben dat onderzoek naar alternatieve aandrijvingen belangrijk is, vind ik de reden die daarvoor telkens weer gebruikt wordt nogal gaan vervelen…
Alsof die paar auto’s (ja, het zijn er wel veel, maar wat stoten ze nou uit t.o.v. zeeschepen, vulkanen, varkens enzovoort?) ook maar iets uit maken… :roll:
Een Jag met alternatieve aandrijving vind ik dan ook pas interessant wanneer de prestaties niet meer onderdoen voor de ‘klassiek’ aangedreven versies.
En @ StormRAM: mag ik een keer mee in je XJ220, wanneer je ‘m per ongeluk toch kan aanschaffen? ;)
Jelle zegt
Maak je niet druk jongens, deze auto wordt toch amper verkocht. ;)
Fout zegt
@Stormram
Al gehoord van de X-type 2.0 diesel? De bekommernissen om het image zijn al lang overboord moeten gegooid worden, met dank aan de EU.
Geef mij toch maar de nieuwe XJR met 5.0l compressor
Fout zegt
Pijnlijk slechte shop trouwens ! Lijkt wat bij de haren getrokken …
timberleek zegt
@ stormRAM
inderdaad blergh
ben benieuwd wanneer ze eens dimmen met dat gezeik en weer respect gaan hebben voor echte auto’s met echte motoren. en niet van die grasmaaiers
9000cse zegt
@ De aanhangers van het principe, dat er niets gaat boven cubic inches.
Jullie hobby begrijp ik best, want ik heb het tot enige jaren geleden ook steeds gehuldigd. Ik kan me nog goed herinneren aan mijn 5,7 liter V8-en met alle toeters en bellen. Maar toen was er nog geen sprake van een of andere crisis of CO2-malaise. Dat mijn Pontiacs, Oldsmobiles of Buicks met moeite 1 op 5 reden was helemaal geen probleem. Kwestie van declareren.
Momenteel echter, zo’n dertig jaar later!, is er heel wat veranderd. De mobiliteit is dramatisch gestegen. En alhoewel de techniek gigantisch is verbeterd, is het aantal mensen, dat dagelijks onderweg is verveelvoudigd. Mensen reizen vaker, verder en individueler. De uitstoot van uitlaatgassen is, ondanks de technische verbeteringen, steeds hoger geworden.
De vergelijkingen, die hierboven gemaakt worden met schepen, vliegtuigen, natuurrampen, veestapels, enz. zijn gewoon banaal en absoluut onverantwoord. Relateer het een en ander maar eens met elkaar.
Stop de schepen maar eens! Zonder aanvoer van olie, gas, auto’s, levensmiddelen, enz. ging onze economie gewoon kapot!
Zonder vliegtuigen zou de internationale handel uitvallen en ging onze economie ook kapot!
Zonder veestapel zouden we binnen de kortste keren geen vreten meer hebben en zou onze economie ook kapot gaan.
En zonder benzineverslindende, maar oorstrelende bolides zou er wat gebeuren?
Wat ik bedoel te zeggen is, dat alleen al onze bijdrage met zo’n ruim zes miljoen auto’s niet afgedaan moet worden als een te verwaarlozen factor.
Waar het om gaat is, dat we ons op een aangename manier kunnen blijven verplaatsen naar ons werk, naar Appie of de Aldi, naar oma en opa, naar ons vakantieadres of het ziekenhuis of wat dan ook!
Maar, als we dat nu eens op een minder vervuilende manier zouden kunnen doen, zou dat niet echt beter zijn!?
Probeer merken als Tesla, hybrides en andere, eens te bekijken als ontwikkelingen, die ons mobiliteit voor de toekomst mogelijk proberen te maken, maar dan op een manier, die toekomst heeft en niet de vernietigende GM-kijk bezit van “Cubic inches to secure your power for the future!”
Klassiekerrally zegt
@ 9000cse: Ik ben de laatste die zal zeggen dat we gewoon door moeten blijven gaan zoals we nu doen. Maar ik vind ook dat de westerse mens aan schromelijke zelfoverschatting lijdt. Vandaar mijn vergelijking van de uitstoot van auto’s met die van vulkanen etcetera. We zijn nietig!
En natuurlijk komt de handel plat te liggen wanneer zeeschepen niet meer varen en vliegtuigen niet meer vliegen. Maar dat zou wel goed zijn voor ‘het klimaat’ ;)
BananaFlip zegt
Neuk de EU!
Nooit meer dat gezellige gevroemvroem van een dikke Jag-motor.
Ja, alleen om dat stomme elektroding op te fokken.
Ik heb niks tegen elektromotoren, maar wel als ze in een Jag komen te liggen.
Laurens zegt
@9000cse
In 2006 was de uitstoot van auto’s 7% van de totale broeikasgas emissie. Het is dan niet zo gek om ook eens goed naar de andere bronnen te kijken, en of het niet effectiever is daar broeikas gas te reduceren?
Alle aandacht voor de auto is misschien begrijpelijk gezien vanuit het oogpunt van “de consument”, maar als deze vervolgens ook de rekening mag betalen (uiteraard, wie anders) is men misschien toch wat minder goedgelovig, zodra het om het stemhokje gaat :-)
Edje® zegt
Die actieradius… 48 km… jeeeuuu… dan kom ik nog niet eens op en neer naar m’n werk. Dan rij je dus nog iedere dag met de benzine motor aan. Dan koop ik liever een gewone auto.. rij je ook iedere dag met de benzinemotor aan. Neem dan een BlueMotion ding of zo en je rijdt net zo zuinig.
mashell zegt
Dat de XH hybride wordt kan me niet schelen, dat zijn 2 motoren ipv 1… powerrrr. Maar laten we allemaal hopen dat ie er niet zo uitziet als op dat plaatje.
Citrofiel zegt
Het is off-topic, het doet er totaal niet toe bij dit artikel, maar mag ik even lachen om die impressie… :lol: