Gisteren brak het nieuws over Jaguars gelimiteerde Pro(n)ject 7, zojuist onthulden de Britten hun extreme tweezitter officieel. Hoog tijd voor de puntjes op de ‘i’, en aanvullend beeldmateriaal.
Wat we al wisten: Project 7 (een naam die verwijst naar 7 Le Mans overwinningen) wordt op basis van de F-Type door Jaguar Special Operations in een gelimiteerde oplage van 250 stuks gemaakt, hij heeft 575 pk en 680 Nm, en sprint van 0-100 in 3,9 seconden. Het design is geïnspireerd op de D-Type, die dit jaar zijn zestigste verjaardag viert.
Wat we nog net wisten: de topsnelheid is gelimiteerd op 300 kilometer per uur, en de totale hoogte van de auto nam met 30,5 millimeter af, dankzij een voorruit die 114 mm korter is. Het speciaal ontworpen bimini-dak klapt in de 196 liter grote (kleine) bagageruimte wanneer het niet wordt gebruikt.
Scherper en lichter
De F-TYPE Project 7 heeft een gewicht van 1.585 kg, 80 kg minder dan de F-TYPE V8 S Convertible. De achterklep, motorkap-louvres, powervents in voorspatborden en buitenspiegelkappen zijn gemaakt van koolstofvezel, de carrosserie is evenals elke F-Type van aluminium. Op de P7 zit een nieuwe voorbumper met kooolstofvezel splitter, zijskirts, en aan de achterkant een diffuser en verstelbare achterspoiler (hier een shopje zonder spoiler).
De wielophanging is uitgevoerd met aangepaste componenten, inclusief stabilisatorstangen en in hoogte verstelbare schokdempers en veren. De Project 7 is voorzien van een actief differentieel, Active Dynamics en Torque Vectoring by Braking zijn actieve systemen die ervoor moeten zorgen dat ook de minder ervaren rijder zijn dure speeltje niet meteen ondersteboven in de greppel legt.
Het interieur is uitgevoerd met twee lichte kuipstoelen met geruite stiknaden, als optie zijn vierpunts veiligheidsgordels beschikbaar. Naast afwerking met Alcantara, carbon fibre en aluminium krijgt elke auto tussen de stoelen een genummerde plaquette met de handtekening van ontwerper Ian Callum.
De klant heeft de keuze uit vijf metallic kleuren: Ultra Blue, Caldera Red en British Racing Green met optionele stickers in wit en Ultimate Black en Glacier White met stickers in grijs. Maar eigenlijk is er natuurlijk maar 1 keuze: British Racing Green or bust. Alle specs van de wagen nog even op een rijtje? Kijk dan HIER.
Een video van het extreme model vind je op autojunk.
hansolo zegt
= geldmachine….. kopen en opslaan dus
roberto zegt
Ik vindt hem gaaf, punt! Alleen zoals eerder deze week al gezegd, voorruit eraf (of een kleine voorruit a la Stirling Moss) en spoiler er af!
lamm7191 zegt
Mooier dan de coupé?
tupperware zegt
@lamm7191:
Ja
w0o0dy zegt
1585kg? Come on, kan jaguar alsjeblieft zijn staal ergens anders inkopen en een redesign doen van het chassis?
gash zegt
F-Type Project 7: van kappersauto naar stoere bak. Nice!
harrie zegt
Ach het scheelt je weer een ritje naar een foute tuner.
berlinetta zegt
Spoiler eraf en nog zo’n bult aan de rechterkant maken en hij is perfect.
gijzert zegt
“So much want.”
(heavy breathing)
gregorius zegt
Het bovenste plaatje ziet er uit als waneer je bij GranTurismo 1 en 2 het race-pakket op een auto plakte; het is best mooi, maar past er eigenlijk niet bij.
Maar goed, het is een leuke special edition met een hoop extra dure opties. Waarom ook niet.
JamesBond007 zegt
Spoiler eraf, V6 S erin leggen, V8 achterkant eraf halen, en V6 achterkant erop zetten, iets mooiere velgen eronder en ik vind mooi =)
jeroenpenninga zegt
Ecurie Ecosse-donkerblauw is ook een geweldige én historisch verantwoorde kleur
tk97 zegt
Alleen even V6 uitlaten eronder en dan is deze wagen compleet!
tupperware zegt
Echt een gaaf ding, eigenlijk kan ik maar 1 minpunt bedenken en dat ligt niet eens aan de auto maar aan mijn budget..
Ram-G-maN zegt
@sir_smokalot Bedankt voor de subtiele referentie Smoke. (^^,)