Dit ‘slechte nieuws’ gaat echter ook gepaard met goed nieuws.
Jaguar maakt de F-Type (rijtest) betaalbaarder en doet dat door een tweeliter vierpitter in de sexy sportwagen te hangen. Deze geblazen Ingenium levert 300 pk en is de krachtigste vierpitter in een Jaguar ooit. Dat is voldoende voor een sprintje naar de honderd in 5,7 seconden, vrijwel net zo rap als de instap V6. De topsnelheid ligt wel iets lager, op 249 km/u. Optisch is de F-Type 2.0 het beste te herkennen aan de enkele centrale uitlaat.
Die vierpitter zorgt natuurlijk voor een lager verbruik, dito uitstoot en daarmee kan ook de vanafprijs flink omlaag. Betaalde je tot gister minimaal 99.210 euro voor een F-Type, vanaf heden staat het model al vanaf 71.620 euro (Coupé) en 78.720 euro (Convertible) in de prijslijst. Hoewel het enerzijds jammer lijkt dat Jaguar in navolging van Porsche een vierpitter in zijn sportwagen lepelt, gaat dit er hopelijk wel voor zorgen dat we deze schitterende Brit wat vaker op ’s Heeren wegen gaan tegenkomen. En daar kan niemand tegen zijn.
1wan zegt
Als ze het geluid kunnen matchen met de V6, kan dit best interessant zijn. Moet zeggen dat ik het design van de uitlaat eigenlijk mooier vind dan van de V6!
meatpuppet zegt
@iwkh: eensch, ziet er mooier uit!
cossie300 zegt
Geblazen 4 cylinder in zo’n wagen past toch echt niet . Komaan zeg …
SimonMc zegt
@cossie300: Het woord cylinder past ook niet in een Nederlandse zin.
sntial zegt
@simonmc: grammar nazi
fanboy zegt
@sntial: Volgens mij gaat het hier over spelling, niet over grammatica. En al helemaal niet over anglicisme.
focusrs1 zegt
@cossie300: mijn RS heeft ook maar een 4 pitter maar de meeste auto’s leggen het toch af tegen hem
Rhyo zegt
@focusrs1: het oor wilt ook wat..
focusrs1 zegt
@rhyo: klopt daarom heb ik er een Remus onder hangen
Rhyo zegt
@focusrs1: dat klinkt dan wel beter met een custom uitlaat. Je zal echter wel altijd wat moeten inleveren als je een 4 cilinder rijdt. Je kunt wel heel ver komen qua sound met uitlaat aanpassingen. Echter is een 6 cilinder (met eventueel aangepaste uitlaat) moeilijk te evenaren.
On topic: In dit geval kun je bij Jaguar kiezen. Ik zie hier dus geen problemen.
super zegt
@rhyo:
koop je toch een dwarsfluit.
ettie zegt
@cossie300: echt wel, als er een 5 liter v8 in gaat dan zal een 4 in lijn ook wel passen.
fiestacruizer zegt
Dat mensen de zescilinder kiezen boven de V8, is niet gek. De zescilinder klinkt gewoon het best. Ik ben benieuwd wat ze kunnen doen met het geluid van de viercilinder maar ik ben bang dat je toch een stukje ‘beleving’ mist tegenover de zes- & acht-cilinder blokken.
En laat die ‘beleving’ nou precies hetgene zijn waarom je een F-Type wilt kopen.
87sandyd zegt
@fiestacruizer: Ik hoorde laatst een soundclip van de nieuwe Civic type R, dat was toch niet verkeerd…
https://youtu.be/08G7yN_n9hk
fiestacruizer zegt
@87sandyd: Mooi en passend bij een opgefokte HotHatch als de Civic-R of Focus-RS maar lang niet zo rijk en rauw als het geluid uit de F-type V6 (s).
https://m.youtube.com/watch?v=VWgjSCgUjyg
cadrez zegt
@fiestacruizer: Nou, ik stond er vroeger ook eerder cynisch tegenover maar na een tweetal dagen met een a45 amg te rijden ben ik toch wel overtuigd van het feit dat een viercilinder niet spannend kan klinken. Dat ding knelt en blaast meer dan je ooit hebt gehoord.
Al moeten de ingenieurs dan wel wat extra aandacht aan het uitlaatsysteem besteden.
bassx zegt
@fiestacruizer: Maar een 50kg lichtere neus maakt dit de meest wendbare F type. Zeker genoeg publiek voor deze auto.
aarsgewei zegt
Nou reed de F-type al niet verkeerd, maar kan me voorstellen dat er met dit blok ook weer 50kg minder de bocht door hoeft. Ben benieuwd naar de test (en het geluid).
trustmeiamanengineer zegt
Op papier natuurlijk een prima blok voor zo’n wagen. Maar het gehuil van de compressor V6 of gebulder van de V8 is natuurlijk eigenlijk onmisbaar.
fmgarcia zegt
Good job, zag toevallig laatst een vrouw van minimaal 75 jaar oud uit een v6 coupe stappen. Wel na 6 keer steken met voldoende ruimte, maar enfin.. Er zullen genoeg mensen zijn die verliefd zijn op het desing maar totaal geen 400pk plus ambities hebben. Ik zou het wel uit mijn hoofd laten en toch snap ik Jaguar al te goed. Money G
jelteeuu zegt
Ja, trieste mensen zullen hier vast heel blij van worden.
Dizono zegt
@jelteeuu: ja, echt heel triest, mensen die een Jaguar F-Type kopen. Gewoon allemaal een grijze Golf en niet mekkeren.
lekkerlinksrijden zegt
@Dizono: ik moest lachen
mout zegt
@lekkerlinksrijden: Nietes. Dat was geheel vrijwillig.
ippy zegt
@jelteeuu: Zolang ze ook die V6 en V8 blijven leveren zie ik het probleem niet.
leaper035t zegt
Zou heel graag eens in zo’n potente 4-cilinder willen rijden. Tot nu toe alles wat +300 pk was, kwam uit 6-cilinders. Vraag me echt af hoe beide motoren verschillen tov elkaar. Zeker met de moderne versnellingsbakken. Iemand ervaring mee, voor en nadelen (behalve geluid) ?
berlinetta zegt
@leaper035t: Ik spreek niet uit ervaring, maar een zescilinder is denk ik wat soepeler en de viercilinder wat hitsiger. In een sportwagen wel leuk, maar in dagelijks verkeer lijkt me de zescilinder fijner.
poes zegt
@berlinetta: vergeet daarbij niet dat op de V6 een compressor zit (vandaar ook het prachtige onverstoorde 6-cilinder geluid) en op de 4-in-lijn een turbo. Dit heeft ook grote gevolgen voor het “oppakken” van de motor. De turbo geeft altijd lag en een elastiek gevoel, de compressor niet.
berlinetta zegt
@poes: Daar heb je zeker gelijk in, maar ik doelde op een viercilinder en zescilinder in het algemeen (ongeacht de set up).
fiestacruizer zegt
@leaper035t: Bij een viercilinderblok rij je gewoon heel erg op ‘geblazen’ vermogen. Daar merk je vooral wat van in het Turbobereik (waarbij geldt hoe meer hoe soepeler) en je kan een turbogat hebben.
De loop van een 6 cilinder is doorgaans veel soepeler. Onderin beter, rustiger en comfortabeler. Steeds meer zescilinders krijgen trouwens ook steeds vaker turbo’s.
Voor een kleine agressieve hot hatch vind ik een lichtgewichte geblazen vierder wel passen. Voor een prachtige en zware GT past een rijklopende zescilinder beter.
n0zem zegt
@leaper035t: in de golf rijd ik met een vergelijkbaar vermogen en ik moet zeggen dat er zeer geciviliseerd mee te rijden valt. Normaal heb je niet in de gaten dat je met een potente wagen op pad bent, maar als je het onderstel wat strakker zet, het stuur directer laat reageren en de gasrespons opkrikt (allemaal met één druk op de knop), dan rijd je met een zeer capabele sporter rond. De turbomotor is altijd bij de les, en hoewel de respons met een ongeblazen zescilinder beter is, leer je hier snel op anticiperen. Zodra je dat kunstje onder de knie hebt, dan durf ik wel te stellen dat een vergelijkbaar krachtige ongeblazen zescilinder (behalve dan het geluid) véél minder sensatie biedt! De DSG van VAG kan dit vermogen probleemloos aan en meestal hoef ik de flippers aan het stuur niet eens te gebruiken. De bak reageert snel en adequaat. Het onderstel kan nog veel meer aan en dat geldt natuurlijk helemaal voor de Jag in kwestie. Nee, ik geloof niet dat ik spijt zou krijgen van de aankoop van deze auto (of liever nog de 718 met vierpitter)!
cadrez zegt
@leaper035t: moet je maar eens met een a45 gaan rijden, binnen de 5 minuten ben je overtuigd ;)
viezefreddyw zegt
Het blijft een prachtige auto. De facelift is zeer goed gelukt waardoor hij er nóg wat mooier uitziet dan voorheen. En ja, een viercilindertje in een F-type. Ik vind het wel begrijpelijk. En 300 PK is natuurlijk ook niet mis. Alleen vind ik de centraal geplaatste uitlaat niet mooi. Hij ziet er op de foto’s wat te groot uit. Ik vind nog steeds de F-Type V6 S de mooiste van allemaal. Ontzettend goede auto, heerlijk in balans en een fantastisch geluid.
r3fl3x zegt
Welke zou qua kostprijs goedkoper zijn, de I4t of de V6? Doet me denken aan de Mustang EcoBoost en de V6.
Daniel073 zegt
@r3fl3x: staat in de tekst, deze scheelt bijna 30k met de V6
poes zegt
@daniel073: dat is verkoopprijs. Wat betreft kostprijs zullen ze weinig van elkaar verschillen.
kle500 zegt
@daniel073: en hier pas het belangrijkste argument van alles. Zal miss. Iets minder klinken dan de v6. Maar 30k is een hoop geld. Kun je heel veel van tanken, of een andere auto kopen met v6/8/10/12 (doorhalen wat noet van toepassing is)
joostie zegt
Nee, gewoon nee!
ukbob zegt
@joostie: kalm kalm, de V6 en V8 blijven gewoon te koop hoor..
toch leuk dat de F-type nu een stuk bereikbaarder wordt!
SimonMc zegt
Ah, zolang ze er maar geen diesel in smijten ben ik een tevreden man.
E550 zegt
Het verbruik zal waarschijnlijk wel meevallen tov van de 6.
eaudi zegt
Dan maar een gebruikte 6 cilinder. Alleen al voor t geluid.
reggie-boy_rood zegt
Meestal beginnen merken met de sloomste versie
fiestacruizer zegt
@reggie-boy_rood: Voor de bijtellings en ecomodelletjes wel.
2wheeler zegt
Prima toch? Voor ieder wat wils. Nu een 4cil, de 6 en 8 waren er al. Nu is het wachten op een V10 en V12 en het rijtje is compleet.
fiestacruizer zegt
@2wheeler: Een V12?
Een Double-Six bedoel je vast. ;-)
berlinetta zegt
Ik ben positief en sceptisch hierover. Positief omdat het de auto goedkoper, zuiniger, schoner en waarschijnlijk lichter maakt. Daarnaast zullen we hem ook vaker zien op de weg. De nieuwe uitlaat is ietwat aan de grote kant, maar de auto kan het hebben.
Verder ben ik wel sceptisch, omdat de F-type wel een auto is die je koopt met je hart. Het is niet de beste auto in z’n klasse, maar waarschijnlijk wel de meest leuke. Als het geluid van de viercilinder tegenvalt, neemt dat toch al iets van zijn charme weg.
steelfighter zegt
Zo weinig???a45 peurt 380pk uit een 2.0l 4 cil…. dat moet een JAG toch minimaal kunnen voor die prijs?
berlinetta zegt
@steelfighter: Ze hebben een V6 die dat vermogen al levert, dus waarom zouden ze?
harrie zegt
@steelfighter: Ja maar dan koopt niemand meer de V6.
Dus deze kopen en ff langs de chip boer als je bang for the buck wil.
2505 zegt
@steelfighter: Dan gaan mensen eerder voor de 4 cil. ipv de v6 met 340pk, iets met hiërarchie en modelpositionering
toyotafortuner zegt
@steelfighter: je weet toch wel dat een A45 en een F-Type 2 totaal andere wagens zijn?
m-tfsi zegt
@steelfighter: ja want pure peekaas is alles (Not).
De A45 is een “hardcore” hot hatch en daar past zon hitsige motor beter bij dan bij een coupe/cabrio als de f-type.
focusrs1 zegt
Ze hadden er wel iets meer vermogen uit mogen persen voor deze wagen.
viezefreddyw zegt
@focusrs1: Nee joh, 300 PK uit een viercilinder is ruim zat. En na deze versie komt de V6 met 340 PK. Oftewel, dit is gewoon prima.
focusrs1 zegt
@viezefreddyw: de heeft er 385 maar zelfs dat vind ik al niet genoeg meer – meer is altijd beter
viezefreddyw zegt
@focusrs1: Er zijn twee versies van de F-type met een V6. De eerste is een reguliere F-type en die heeft 340 PK. Daarna komt de V6 S met 380 PK aan boord. Daarna komt de V8 S met met 495 PK en ook is er nog een V8 R met 550 PK.
Dus ja, als er al een V6 is met 340 PK, dan hoeft de viercilinder niet meer te hebben dan 300 PK. Dan lopen ze elkaar voor de voeten.
focusrs1 zegt
@viezefreddyw: het woord ‘mijne’ is door mijn telefoon weggelaten.. mijn auto heeft 385pk…
elemento zegt
4 cilinder is gewoon opgefokt adhd kind… lekker v6
mashell zegt
Het aantal cilinders is slechts een implementeringsdetail, het geluid wordt grotendeels gevormd door het uitlaatkanaal. Wat je wel echt merkt is het lagere gewicht op de vooras. Dit kan wel eens zo’n geval zijn waarbij de kleinste motor de leukste is. Als je van autorijden houdt moet je sowieso niet de dikste motor hebben, je wilt immers ook zelf nog een beetje moeten werken om vlot vooruit te komen.
poes zegt
@mashell: wil je hiermee zeggen dat een 4-cilinder en een 6-cilinder nagenoeg hetzelfde zouden moeten klinken bij gebruik van hetzelfde uitlaatkanaal? Even los van het feit dat het spruitstuk natuurlijk altijd anders zal zijn.
allesmetturbo zegt
300pk uit een viercilinder, mij hoor je dan echt niet klagen. En ik vind de enkele uitlaat wel lekker staan. Ik had deze uitvoering zeker gekozen, die v6 zal wel veel meer zuipen bij normaal gebruik
3246cm252kw zegt
Die uitlaat had ik op de motorisch meest monsterlijke versie geplaatst!
kennone zegt
RWD niet meer mogelijk bij de V8 en nu dit!! ?
poes zegt
@kennone: dus je moet gewoon de V6 met handbak hebben :-)
kennone zegt
@poes: Heb je voor de meeste wel een punt. Maar ik was als een van de weinige fan van de V8
willeme zegt
Die V6 was ook een beetje een goedkope noodoplossing. Dit lijkt de meest ideale F-Type ooit te zijn: nog altijd snel, lager gewicht. Nice.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Als de 4 pitter nog een beetje klinkt zeker!
cossiekiller zegt
@willeme: Ik mis enkel nog een achterbankje a la 911. Dan zou ik zeker een F type overwegen. Heb nu een peuter in huis…
willeme zegt
@cossiekiller: Er valt wel wat te zeggen voor een Impreza STI ;)
griffendahl zegt
@willeme: Eens, en daarbij vermoedelijk voor mij ook nog eens de enige mogelijkheid ooit zo’n auto (tweedehands) te kunnen aanschaffen.
ptothem zegt
Even chippen en gaaaaan!
kennone zegt
@ptothem: Even een 2e handse R halen en gaaaaan!
pinut187 zegt
Dat gezeur allemaal over hoe die klinkt. Ik vind het juist mooi dat er een meer betaalbare versie komt, zullen we hem wat vaker op de weg zien.
En 300pk is genoeg en hij is ook nogeens lichter. Alleen maar goed.
nopetrolnofun zegt
Zucht.. Het gaat niet om snelheid maar om het principe. Een 4 cilinder in zo’n prachtbak hoort niet.
Rob zegt
@nopetrolnofun:
Nou, dan koop je uit principe toch gewoon de V6 of V8?
Zo moeilijk is dat toch niet?
lincoln zegt
@nopetrolnofun:
Nu ga je Jaguar boycotten zeker ??
Esprit_de_Flandre zegt
Helemaal geen slecht nieuws. 300pk, 5.7s en 249kph zijn zeer aanvaardbare cijfers…
Rob zegt
Potverdikke, dat hele Jaguar is één grote clusterfuck van heiligschennis op heiligschennis geworden onder Tata.
Ik bedoel: vier cilinders, V6en (V!!!!! Verboten!!!), V8en, diesel (da’s voor zielige leasers met een kleine piemol), stationwagons (dan koop je maar iets ordinairs als BMW ofzo), AWD, bijna geen hout in het interieur, andere kleuren dan British Racing Green beschikbaar (wie koop dat nu? Precies, mensen met een kleine pieomel), een SUV (dan koop je maar een Mercedes als je zo nodig het paardenvolk moet uithangen) en een elektrisch concept???!!! Zelden zoveel heiligschennis bij elkaar gezien….
…..
Ohnee wacht, ik ben geen autoliefhebber. Even vergeten, sorry. Prima ding wel die vier cilinder. 300pk is lekker en de prijs vind ik redelijk voor wat je krijgt. Mooi aanvulling voor de F-Type.
w0o0dy zegt
Zie het zo… Liever een TT-S of een goedkope Slk of een Cayman met een kleine motor of liever deze? Zo’n fraaie coupezou ik liever hebben dan een TT.
drf76 zegt
In de configurator van Jaguar staat een 0-100 tijd van 7,5 seconden en jullie schrijven 5,7. Dat maakt nog wel een aardig verschil. EDIT: Heb even zitten snorren in de specs, het is inderdaad 5,7 seconden. 40 pk minder en 52 kg minder zou ook niet zoveel verschil mogen maken….
lincoln zegt
Gaaf ..
Jaguar is inmiddels meer FoMoCo dan in de Ford periode ..
De blèrende “liefhebbers” zijn het grappigste in dit hele verhaal ..
kaeser zegt
Het ziet er nog steeds goed uit en zeker in het rood. No worries toch?
mrrallycross zegt
Goedzo, gaan we er meer van zien
ghost zegt
5.7 seconden? Op de website van Jaguar zelf staat 7,5 seconden van 0-100.
http://rules.config.jaguar.com/jdx/nl_nl/f-type_k18/3ewuu/a-cecpbs/jdxmodel.html
dikheid zegt
Commercieel gezien natuurlijk een slimme zet. En uiteindelijk ook goed voor de rijders aangezien een gezond bedrijf meer geld kan besteden aan productontwikkeling. Afgezien van een in mijn ogen lelijke uitlaat zijn de prestaties en prijspunten natuurlijk prima. Dat er ook nog een diesel zal komen zal ook niemand meer verbazen. De 300pk zal waarschijnlijk over een jaar een upgrade krijgen naar 340pk en daarmee de huidige V6 vervangen (minder uitstoot). Dan de S, R en SVR daar boven en het gaat een echte familie worden. (Met nog een dieselend nakomertje van 280pk) ;-)