Sensationele lijnen, mooie motoren hinten naar de iconische E-type. Als nieuwe auto konden we enthousiast worden van de Jaguar F-type, nu is het de hoogste tijd voor een occasion aankoopadvies.
Persoonlijk was ik direct fan van de Jaguar F-type (en ben het nog steeds). Toch was de wereldwijde ontvangst door de pers wat lauwtjes. Het journaille vonden de prijs en gewicht wat hoog en de bagageruimte wat klein. De F-type won echter ook diverse prijzen en zeker ook de harten van liefhebbers. Er zijn ook jaren dat Jaguar meer F-types wist te slijten in de belangrijke Amerikaanse markt, dan Porsche Caymans en Boxsters verkocht. Onze rijtest van de Jaguar F-type Roadster kan je hier teruglezen.
Jaguar F-type Coupé
Eerst was er de roadster, maar in 2014 volgde de misschien nog wel mooiere F-type Coupé. Nog een voordeeltje was dat de bagageruimte verdubbelde van een krappe 200 liter naar ruim 400 liter.
Overigens is de F-type gebaseerd op een ingekort (en gemoderniseerd) XK8 platform. Ondanks het gebruik van aluminium is de F-type daardoor ook net wat zwaarder dan sommige concurrenten.
Vanaf medio 2016 konden beide F-type V6 versies met een handbak met zes versnellingen worden gespecificeerd. Het was niet de allerfijnste combinatie en erg veel verkocht Jaguar er niet. Op moment van schrijven staat er welgeteld één exemplaar op Marktplaats te koop.
Vierwielaandrijving (Intelligent Driveline Dynamics) deed ook zijn intreden: de 575 pk F-type SVR heeft het altijd, maar het was een optie op de F-type V6 S, de 400 en de latere R met V8.
In 2020 kwam de nieuw Jaguar F-type. Dat is een forse facelift met vooral een sterk gewijzigd front, interieur updates en opgefriste aandrijflijnen. Dit occasion aankoopadvies gaat echter over de Jaguar F-type tot en met bouwjaar 2019.
[bbmediaclip clipID=”3746334″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
Aandachtspunten
Als je een tweedehands Jaguar F-type wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met Jaguar F-type problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
- De ventilatieroosters bovenop het dashboard moeten naar boven komen bij starten. Je raadt het al: dat gaat wel eens stuk.
- De deurhendels moeten automatisch naar buiten komen. Ook iets om te controleren of ze dat bij beide deuren doen.
- Er zijn verhalen over corrosie op verstevigingen van de bodem, dat is in principe garantiewerk. Toch wel even controleren.
- De neus van de F-type is relatief gevoelig voor steenslag. De lak bij de vouw tussen de deur en achterspatbord kan ook wat schilferen.
- Bij vroege F-types kon er steentjes tussen de zijruit en de rubbers komen te zitten. Dat geeft krassen.
- Voor de roadster moet de werking van het dak worden gecontroleerd. Openen en sluiten moeten soepel en geruisloos gaan.
- Controleer de zijwangen van de stoelen. Bij de V8 zijn die bovendien actief: ze blazen op in bochten.
Onderstel
- De V6 S en de V8 konden met keramische remmen worden geleverd. De keramische remmen gaan in theorie een autoleven mee. In de praktijk niet altijd en ze zijn kostbaar om te vervangen. Controleren dus! Het werkgebied moet een glans hebben en op de randen mogen geen beschadigingen te zien zijn.
- Grote velgen en stoepranden. Moet ik nog meer vertellen of controleer je zelf even op stoeprandschade?
- Een auto als de F-type hoort op goede merk banden te staan. Controleer of de banden recht zijn afgesleten. De achterwiel aangedreven versies vreten achterbanden met iemand als mijzelf achter het stuur.
- Bij oudere F-types kunnen draagarmrubbers de geest geven. Corrosie op het subframe komt ook nog wel eens voor.
Aandrijflijn
- Een bekende in de rubriek occasion aankoopadvies en de Jaguar F-type ontkomt er ook niet aan. De automatische versnellingsbak. Volgens Jaguar hoef je er nooit wat aan te doen, maar het is toch wel handig olie te verversen. Het spoelen van de bak kan (beginnende) problemen oplossen of voorkomen.
- De V6 is relatief betrouwbaar.
- De V8 kan last hebben van kettingspanners die bijgeluiden gaan produceren. Vervangen is veel werk (zo’n 13 uur), want die zitten onderaan het blok.
- Mocht er bij een V8 een melding verschijnen over restricted performance dan is er een probleem met de hogedruk brandstofpomp.
- Het differentieel op de achteras kan lekkage vertonen bij de voorste pakking.
Elektronica
- Sommige van de vooroordelen over Engelse auto zijn nog deels waar, meestal zijn het tijdelijke hikjes. Controleer alles wel even op de werking, bij dit soort premium auto’s kan er veel op en aan zitten.
- Het infotainmentsysteem is niet waanzinnig goed. Vanaf 2017 kwam een nieuwe versie die een stuk beter was.
- Als het start-stop systeem en/ of andere elektronische systemen uitvallen, dan kan de accu wellicht zijn beste tijd hebben gehad.
Welke Jaguar F-type kies je – occasion aankoopadvies
De keuze voor Coupé of Roadster is een hele persoonlijke. Het is in ieder geval goed om te weten dat de F-type Coupé een veel grotere kofferbak heeft. Iedere stap qua aantal cilinders maakt de F-type nog leuker, maar de viercilinder is zeker geen stakker. De sweetspot ligt bij de F-type S, die niet alleen 40 pk extra kreeg ten opzichte van de reguliere V6. De S heeft namelijk ook het Active Exhaust systeem, een maat grotere velgen, grotere remmen en een mechanisch sperdifferentieel. Allemaal upgrades die de moeite waard zijn als je graag een potje sportiever gaat sturen met de F-type.
Jaguar Approved Used garantie
Alleen Jaguars met minder dan 125.000 km op de teller en niet ouder dan 60 maanden komen in aanmerking. De Jaguar Approved garantie geldt voor 2 jaar en er zit 2 jaar Jaguar Assistance bij.
Motoren Jaguar F-type
- 2.0 300 pk/400 Nm
- 3.0 V6 340 pk/450 Nm
- 3.0 V6 S 380 pk/ 460 Nm
- 3.0 V6 400 Sport 400 pk/ 460 Nm
- 5.0 V8 S 495 pk/ 625 Nm
- 5.0 V8 R 550 pk/ 680 Nm
- 5.0 V8 SVR 575 pk/ 700 Nm
Aanbod Jaguar F-type op Marktplaats
Op moment van schrijven zijn er bijna 40 Jaguar F-types op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de Jaguar F-type variëren van 40 mille tot ruim 90 mille. Als je nog meer uitgeeft, dan staat er ook al een nieuwe F-type voor de deur. Voor het totale aanbod van de Jaguar F-type kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
PunicaOase zegt
Gave auto.. vooral het geluid met de sportuitlaat met klep.. aiaiai wat klinkt die lekker ?
baklava zegt
Sowieso de V6. Klinkt veel beter.
kennone zegt
@baklava: en het gewicht van een V8. Doe mij die dus maar.
z4coupe30si zegt
De uitlaat is toch in samenwerking met Akrapovic gemaakt? Mede daarom klinkt de V6 zo lekker
veloce zegt
@z4coupe30si: een gewone XE of XF met die motor klinkt bijna het zelfde.
Hupke zegt
Interieurbekleding niet vergeten. Interieur kan zeer slecht afgewerkt zijn (toch zeker voor zo’n dure wagen) niet het losse matje maar de tapijt/bekleding trek je los als je de stoel in de achterste stand zet, dan zitten de kabeltjes van je stoel open en bloot en valt er allerlij rotzooi tussenin.
Leuke wagen, de p300 is eigenlijk al vlot genoeg, goede automaar maar de v6 heeft een handbak en sper diff. (Of dat nu een fortuin aan jaarlijkse verkeersbelasting waard is…)
kle500 zegt
Hier al vaker geroepen, een v6 compressor met een handbak en meer heb ik niet nodig. Een van de mooiste autos van de laatste 20 jaar. Niet perfect, maar we weten allemaal dat dat gewoon karakter is en de meest legendarische auto’s niet perfect zijn.
renskuhh zegt
40k per jaar gereden, netjes
dunhozzie zegt
Mooiste moderne Britse auto tot de Ferrari Roma
michelschouten zegt
@dunhozzie: Ferrari is italiaans he?
dunhozzie zegt
@michelschouten: nee echt? ?? j/k
Meer serieus: Ik vind de Roma eerlijk gezegd ontzettend Brits aandoen. Zeker in donkergroen (Verde British) en dan cognac-kleurig leer.
michelschouten zegt
@dunhozzie: ja snap je punt ??
utregter26 zegt
Leuk om te zien. Ik heb toevallig een F-type S coupe gekocht. Fantastische auto!
Tonnie zegt
@utregter26: sweet! Veel plezier ermee
dunhozzie zegt
@utregter26: ben stiekem erg jaloers. Veel veilige km!
fransananas zegt
Ik vind hem vooral krap voor iemand van mijn lengte. 1.93. Zonde want mooie auto om te zien
caprio zegt
@fransananas: klopt, met 188 vond ik het net aan, maar in zomerse kleding goed te doen. Ik zou maar wat graag de cabrio V6 S hebben. Heerlijk open genieten in de heuvels en bergen
zdev zegt
De V6S is gaaf. De V8 is gaver:
De V6 motor is hetzelfde V8 blok alleen dan met maar 6 cilinders. Even zwaar.
Achterwielaandrijving, V8, automaat die er lekker in klapt: genieten.
En dan die uitlaat. Magnifiek! Een heerlijke WRAUW als je de motor start.
Een diepe typische V8 bop bop bop in stationair.
De boel even op temperatuur rijden. En dan:
Dynamic stand aan, automaat in sportstand en zelf flipperen.
Jaag de F-type in de toeren en hij krijst en blaft en sputtert tot je doof bent.
Er is een trucje. Jaag de F-type V8 in de toeren, laat het gas los, schakel terug.
Even 1 a 2 seconden wachten en tik dan lichtjes het gaspedaal aan.
Luide knallen uit je uitlaat, alsof er een heuse Compton drive-by plaatsvindt.
Briljant.
Helaas vindt de politie dat minder leuk. #ervaringsdeskundige
galgootje zegt
@zdev: lololololollll @ Compton drive-by…
grandmasterb zegt
Ik heb al 3 jaar een F-type V6 uit 2016, deze is via de officiele Jaguar-dealer gechipt naar 400 pk voor een klein bedrag. Ik heb de coupé, die vind ik het mooist (de achterklep doet aan de legendarische E-type denken) en die is ook veel praktischer qua bagageruimte, zodat ik er ook regelmatig boodschappen mee doe (probeer dat maar eens in een 911), Beeldschone exclusieve auto in Italian Red, die ook nog eens heel prettig rijdt. Ik denk dat ik hem nog lang hou want ik rijd er maar zo’n 3-4000 km per jaar mee (als derde auto), vrijwel geen problemen gehad.