Jaguar is al jarenlang bezig om het slechte imago dat ze met veel moeite hebben opgebouwd in de jaren ’70 en ’80 kwijt te raken. Zo worden we regelmatig bedolven onder berichten over de prestaties van Jaguar in JD Power onderzoeken. Maar dat zegt natuurlijk niet alles. Voor de instant klassieker XF zijn deze maand bijvoorbeeld maar liefst 2(!) recall acties gelanceerd.
De eerste actie heeft betrekking op het instrumentencluster. Waarschuwingssignalen zouden niet hoorbaar zijn en dat is natuurlijk heel gevaarlijk.
De tweede actie heeft te maken met de gordels op de achterbank. De D-ring zou niet goed gemonteerd zijn en dat is niet zo fijn bij een crash. (via: autoblog.com)
Overigens zijn er ook al 2 service acties voor de XF. Dit zijn acties waarvoor je niet direct terug hoeft naar de dealer, maar die toch wel handig zijn om uit te laten voeren:
SERVICE ACTION K033: Instrument Cluster – Revised Direction Indicator Sound Reconfiguration
SERVICE ACTION: Windshield Wiper Switch Permanently Switched ‘On’ Incorrect Windshield Wiper Fuse
En nu we toch bezig zijn, ook maar gelijk even de andere recall acties die Jaguar momenteel heeft lopen:
XJ
– ZF 6-Speed Transmission Incorrectly Manufactured
– Roof Opening (Moonroof) Panel Glass Shattering – Panel Glass Incorrectly Manufactured
– Incorrect Gear Selection – ZF 6 Speed Automatic Transmission
– Passenger Air Bag Door – Trim Rough Edges Of Opening
– Fuel Tank Replacement
XK
– Incorrect Brake Servo Vacuum Supply Hose Routing
X-Type
– Turn Signal Indicator – Replace GECM
– Fuel Cap Filler Cap Seal Durability – Revised Seal Ring
– Parking Brake Lever Replacement – Manual Transmission Vehicles Only
En natuurlijk weet ik ook wel dat andere merken ook wel eens iets hebben, maar nu heb je het even op een rijtje staan ;)
JPM zegt
Ach het brengt wat spanning en sensatie met zich mee zo een XF. Toch zou ik het verkiezen boven het duitse alternatief.
Hugo zegt
Ik heb geen idee, maar wat zijn bv de recalls geweest op een Volvo V70 en/of S80?
GregBem zegt
Die eerste service actie K033 is dezelfde als die eerste actie die je zegt met instrumentencluster Robbie… (3 acties dus…) ;-)
Blijft wel een mooie wagen voor de rest… Enja, welke autobouwer heeft zo nooit ‘kleine’ terugroepsacties… :-)
arokh zegt
om naar te kijken zijn ze mooier dan de duitse auto’s, maar als ik er zelf een mag kopen, ga ik toch voor de BMW, Audi of Mercedes.
(ik ben wel nieuwschierig geworden naar de terugroepacties van de Duitsers, zijn dat er ook zoveel??)
JRDN zegt
zo erg is het allemaal niet. als ik de radio aanheb hor ik ook geen geluidsignalen, een lichtje is toch genoeg?
robbie zegt
@iedereen die meer wil weten over recall acties. Neem hier eens een kijkje: http://www-odi.nhtsa.dot.gov/cars/problems/recalls/
Fout zegt
Wel wij hebben een XF en zijn eerste week (was ondertussen al in maart) redelijk wat elektronische problemen gehad maar deze waren snel opgelost met een software update. Eventjes daarna waren de ‘Indicator’ geluidjes verdwenen maar werden ook even snel en met een glimlach opgelost. Maar wat een inferieure probleempjes after all. Sindsdien niets op aan te merken en gewoonweg een sublieme wagen die je iedere keer doet glimlachen als je er langs wandelt of ermee rijdt.
Zijn ‘grote concurrenten’ de lexus GS kampte ook met heel wat recalls en de Mercedes E-klasse had het ene elektronische probleem na het andere, zo erg dat ze soms zelfs een volledig nieuwe moesten offreren. En zo hebben heel wat auto’s recalls of kleine technische/elektronische probleempjes die in stilte opgelost worden bij het onderhoud van de wagen.
Dus 2 recalls of niet, het is een fantastische en betrouwbare wagen.
Markus zegt
Kleine recall ok, maar je versnellingsbak die niet deugt of je dakraam die versplinterd of je benzinetank die lek is… hmm, not cool.
caspar zegt
wij hebben ook een xf . Erg fijne auto ! maar er staat een terugroepactie niet in! Er is namelijk ook een terugroepactie geweest voor het benzineklepje wat soms dienst weigerd.Is bij ons al een paar keer gebeurd, maar dat hoort er toch een beetje bij en dan weet je tenminste dat je een echte hebt ;)
Fout zegt
@Caspar
Misschien omdat het een meer uitzonderlijk / geïsoleerd probleem is. Ik ken nog iemand met een XF die daar geen last van heeft alsook wij hebben daar nog nooit problemen met gehad. Tja dat zijn kleine kinderziektes van een nieuwe auto hé. Komt wel goed
Fout zegt
*mee gehad
dekster zegt
Dan ben je nog zo blij als hij werkt.
Robert zegt
Ik sterf bij een ongeluk liever in een Jag omdat de gordel niet deugt dan dat ik m’n hele leven rondtuf in een matige middenklasser met minimalistische motorisering.
johnnyt-jet zegt
in nederland kan je heel goed uit met min. motorisering ….
Hugo zegt
@Johnnyt-jet,
kunnen is iets anders dan willen. Ga je gal maar op het groenlinks forum spuien.
Markus zegt
lol @ Robert!
Marks zegt
Beter een terugroepactie dan gewoon alle elektrische problemen negeren (zei iemand Renault? De verkopers erkennen die problemen, maar oplossen ho maar)…
Jag fan zegt
Wel wij hebben een van de eerste v8 Xf’s voor de deur staan.
We zijn dan ook voor al deze acties terug gegaan, vele van de problemen hebben we zelf aangekaart. Los van al die kinderfoutjes zou ik geen andere auto willen.
Overal waar we komen kijken mensen ons na tot hun nek bijna breekt. Probeer dat maar eens met je Duitser ( gaat je never lukken ;)
Robert zegt
@Marks
Een Renault kopen en vervolgens klagen over elektrische problemen is als op wintersport gaan en klagen dat er sneeuw ligt.
land rover zegt
Dit geeft me een warm gevoel!!! Heerlijk om te lezen dat er ook nog wel mensen zijn met smaak! Vind het echt een overbodige review om te plaatsen. Tis maar goed dat we dit niet met alle duitse, franse of zelfs japanse auto’s doen want dan was er geen lol meer aan op autoblog!! Ben gewoon van mening dat mensen te lang blijven doorzeuren over de kwaliteit van vroeger!!! Ja, dat was nou eenmaal Net zoals dat een toyota nooit stuk gaat, dat was nou ook eenmaal!
Mensen zouden zich eens wat meer moeten onderscheiden ipv op te gaan in de grijze massa en allemaal in de standaard donkere of zilvergrijze middenklasser te stappen.
Ik vind het een heerlijk merk met een fantastische geschiedenis en als ze de organisatie eens zouden veranderen (verjongen) ben ik ervan overtuigd dat ze het best kunnen redden!!
Zo dit moest even van m’n hart!! :-)
sim zegt
Vergeleken met de oersaaie Duitse wagens is dit een pareltje.
Ik heb onlangs kunnen meerijden met een XF en moet toegeven dat ik positief verrast was.
De wagen is zeer comfortabel maar men kan er ook sportief mee rijden.
De v6 diesel van PSA is een zijdezachte motor die de xf goed laat presteren.
De XF diesel is mischien iets trager dan bv. een 530 d van BMW maar hij doet zijn werk veel stiller en aangenamer.
De betrouwbaarheid hangt af zoals bij ieder merk trouwens van de geleverde electronica.
Mairsil zegt
Is er eigenlijk een site die een overzicht bijhoudt van alle recall acties? Ben wel benieuwd of er voor mijn auto recalls geweest zijn.
Robbie linkte al de amerikaanse NHTSA site, maar daar ga ik mijn Peugeot niet op terug vinden…
Willem vd Velde zegt
Ach ja, zolang het spul niet in de fik vliegt, dan valt ut mee(audi R8, en ferrari ook d8 ik)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ land rover: Toyota betrouwbaar? Da’s inderdaad redelijk achterhaald…
De D-Cat diesel gaan allemaal stuk!!
Schijnen zo scherp afgesteld te zijn dat de motor ernstig vervuild raakt.
Voor de rest helemaal eens met je verhaal: als autoliefhebbers hier staat het genieten voorop. En ik geniet meer van het RIJDEN in mn Saabje dan van het ‘op-een-verjaardag-vertellen-hoe-goed-hij-is’…
Helaas snapt niet iedereen dit.
DennieFR zegt
Noem eens een nieuwe auto (en wel een vol met electronica) die zonder ‘kinderziektes’ op markt is gekomen.
En al bij al vallen deze kleine probleempjes best wel mee,want we hebben idd al vele malen erger gehoord,tot complete vernieuwingen aan toe.
lincoln zegt
@SAAB .. je bedoelt dat BMW rijders hun verjaardag op autoblog.nl vieren ??
SimonMc zegt
@DennieFR: ford doet het toch goed?
Marks zegt
@Robert: haha, mooie vergelijking, gelukkig is de betreffende Renault ook niet van mij :P
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Lincoln: Ehmmmmmmmm… ja!
Spijker op zn kop
:D
Volvo_440_turbo zegt
Hier in mijn stad rijd de enige witte jaguar X-type van heel België rond.
Het is een luxetaxi trouwens. Heb al eens meegereden = zeer teleurstellend vergeleken met de oude lexus IS 300 van mijn tante bijvoorbeeld. Veel rolgeluiden, kwalitatief zwakke indruk…
Positief is wel dat die taxi eigenaar een soort van overeenkomst kreeg waarbij hem mobiliteit met een gelijkaardige Jaguar gegarandeerd is wanneer de wagen binnenmoet voor herstelling of onderhoud, iets wat bij geen enkele Duitse merkendealer mogelijk was…
C70T5 zegt
9 van de 10 keer zijn het de leveranciers (ZF e.a.) die de boel verneuken. structureel is er met jaguar niks mis.
Nick zegt
Toyota D-CAT zou wel betrouwbaar zijn geweest, als ze het hele EGR-gebeuren weg hadden gelaten.
Volvo_440_turbo zegt
@ C70T5 Dan moeten de ingenieurs van Jaguar die toeleveranciers maar beter opvolgen, iets wat in Japan al werd gedaan voor dat wij het woord auto konden uitspreken… bij wijze van spreken he…
Jaguars zijn mooie auto’s, en ongetwijfeld rijden de luxere modellen ook zeer zacht en comfortabel. Dacht dat ik eigenlijk ook toen ik wauw! riep toen een jaguar taxi mij kwam halen na mijn auto ongeval… tot dat ik in de wagen zat…
Eric zegt
Bij ieder merk kan er wel iets stukgaan
Maar merk wel als er iets stuk gaat bij een britse of italiaanse auto dan is het karakter. Is het bij een franse auto dan is deze gewoon brol.
Dennis Asselbergs zegt
Er is nog een andere recall aktie van de XF. M´n zwager rijdt een XF 2.7 TD (met chip ;) ) en die stond voor de eerste keer bij de benzinepomp, toen bleek dat de tankdop niet open wilde. Dan voel je je nogal een vrouw natuurlijk. Ook de leasemaatschappij moest er geloof ik om lachen. Tot de wegenwacht meneer en de garage bevestigden dat het ding echt niet open wilde.
Kennelijk is dit nog niet gecommuniceerd, maar er is hem verteld dat er een recall van ging komen.
@ Hugo
M´n ouweheer heeft 2 V70´s gereden en rijdt nu een S80. Allen D5 uitvoeringen. De eerste V70 (2 modellen geleden) had geen mankementen meen ik, de tweede had wat retuning nodig (nieuwe chip o.a.) en wat problemen met de luchtinlaat. Daarnaast wat onbalans in de aandrijflijn. De S80 is terug geweest voor een nieuwe versnellingsbak (AT) en een nieuwe turbo.
Ze zijn dus niet helemaal ziektevrij, al moet gezegd worden dat die ouwe van me ruim meer dan een ton in het jaar rijdt. [soort KEMA keur coureur dus :)]
Timo zegt
Ik ben niet goed mee, met het feit dat iedereen deze XF als instant klassieker beschouwt?!…….Ok smaken verschillen..maar ik hou al jaren van jaguar en dit is de enige die ik er niet uitzien vind, T’is G*****me een Lexus !!! Steek er een Lexus of BMW badge op en hij zou niet meer herkenbaar zijn als Jag.
De S type waar men allemaal zo op aan het uitvallen was, da was een jag, zijn neus was instant herkenbaar als jaguar, iedere keer als ik zo een sportversie in het groen van dit ding zag rijden viel m’n mond open van verbazing!!…….Dit ding kan me gestolen worden, als ik dit wil, kan ik evengoed bij lexus gaan shoppen.
Vandermeyden zegt
Zeer nette wagen de XK. Bovendien is Jaguar wél zeer betrouwbaar (gezien de statistieken en mijn ervaring). Bovendien staat een terugroepactie bij mij voor opnemen van verantwoordeliijkheid en voorkomen dat de klant ergens last van krijgt. Mijn S-type heeft nu 225000km en heeft me nog nooit in de steek gelaten,mijn vorige Mercedes E270 CDI stond meer in de garage dan op de weg……erg triest
folmer zegt
Ik vind het fantasitsch om iedereen zijn reacties te lezen,ach en eigenlijk heeft iedereen wel een beetje gelijk en over smaak valt niet te twisten.Maar wat ik wel mis dat er bij de genoemde duitse merken steevast de volkswagen pheaton ontbreekt.Let wel mede autoliefhebbers deze auto is qua techniek en betrouwbaarheid beter uit div testen gekomen dan de mercedes en de bmw.En audi is gewoon een volkswagen.De techniek van de pheaton is bijna gelijk aan de audi A8,alleen vind ik hem mooier.Het is jammer dat de vw pheaton zo ondergewaardeerd wordt de prestaties en de luxe zijn vergelijkbaar met de andere groten zoals de jaguar en de lexus.De tijd dat volkswagen met de kever werd geasoceerd is wel voorbij.En wat was er nou eigenlijk mis met de kever,ik dacht toen de tijd de meest verkochte en betrouwbaarste auto die ooit gemaakt is.
crew zegt
@timo
jaguar moet een nieuwe designrichting inslaan want die oude styling vinden niet genoeg mensen mooi om het merk draaiend te houden.. het moet nieuwer, sportiever.. zo hebben ze dat dus al gedaan. kijk naar facelift XJ, nieuwe XK, en de XF..
stukken netter en dat samen met de betere betrouwbaarheid, maakt dit alles Jaguar een beter merk, dat meer mensen willen en kunnen rijden.
en over die recalls.. K033 gaat over het knipperlicht geluidje.. (tik tak, tik tak) speakertje zou stuk gaan.. en Jaguar wil deze blijkbaar niet allemaal vervangen dus auto’s moeten terug komen voor nieuwe software
en de ander gaat over een te lichte zekering van de ruitenwissers.. mocht er nu sneeuw op liggen, en je doet de ruitenwissers aan, dan springt de zekering doordat er meer stroom door de ruitenwissermotor gaat..
Beide serviceacties zijn kleinigheden dus…!