Een Mazda RX-7 uit midden jaren 80 heeft maar weinig gemeen met de Jaguar E-Type uit eind jaren 60. Ze hebben beiden de motor van voren en achterwielaandrijving, maar dat is voldoende overeenkomst gebleken voor een E-Type replica op basis van de RX-7.
Met het chassis en de 135 pk sterke wankelmotor van een 1985 Mazda RX-7 werd deze Jaguar replica in elkaar gesleuteld. Hij wordt op eBay aangeboden en op moment van schrijven staat het hoogste bod op 16.900 dollar. Een koopje wanneer je bedenkt dat er voor meer dan 30.000 dollar aan deze auto is verspijkerd.
1963 Jaguar E-Type XKE convertible recreation. This car comes equipped with a fuel injected rotary engine, new convertible soft top, new convertible boot, new oem vintage lights and bumpers, new tires and wheels, power steering, power disc brakes, power windows, leather seats, five speed manual transmission, 1.000 watt Blaupunkt $3.500 stereo system with Kenwood amps and upgraded speakers, built in front and rear radar jammers, this car was built on a Mazda RX-7 frame and is titled as a 1985 Mazda RX-7. There has been over $30.000 invested. This fiberglass body is specially built for the Mazda RX-7 and has the factory correct tilt nose.
(via: carscoop)
Fruitcake zegt
Met 135 PK is het zeker geen snelheidsmonster?
(de wat latere E-Type’s hadden volgens mij wel wat meer powerrr :P)
Mr zegt
ik houd niet van kitcars die een andere auto moeten imiteren, kitcars die helemaal eigenontwerp zijn, zijn vaak lelijk behalve k1 attack heerlijke bak.
ma dan heb je een nep sportwagen en dat is dan ook weer jammer met zo weinig pk en 9 seconden tot je aan de 100 zit:S
en vind het sonde van me mr 2 die worden bijna altijd daarvoor gebruik snik snik:(
deze keer mx7 dan ma goed.
“wat rij jij voor auto? jah ik rijd een plastic jaguar e type met wankel motor”
dat kan toch zeker niet:P
Mattie zegt
Hij is reeds verkocht want er staat toch: “This item has ended with Buy it Now.” Wel heeft dezelfde verkoper nog een deel mooie karretjes staan…
is idd wel goedkoop.
Fiat Coupe 20v turbo zegt
vandaag stond inde Telegraaf nog een artikel over the real deal, een E-type coupe.
Deze replica is net als zovele jammer maar helaas, zonde van het geld. 2 keer goed kijken en je ziet zo een stuk of 3, 4 duidelijke verschillen met het origineel
stefan zegt
Jammer dat ze een RX7 verneukt hebben voor dit.
roland zegt
Los van discussies of een kitcar wel kan: dit interieur kan niet!
jurrian zegt
een kenner ziet inderdaad vrij snel dat er het een en ander niet klopt, maar toch vind ik het er nog knap uit zien, buiten het feit om dat een kitcar volledig “not done” is
H.J. Vaesen zegt
Inderdaad zo sneu aan kitcars – het interieur. Buitenkant is perfect, interieur zou mijn teckel nog niet tegenaan mogen pissen.
Vinox zegt
Misschien niet waw, maar in elk geval al veel minder erg dan die debielen die ferraristukken op hun mr2 hangen en het een testarossa noemen.
Imo: behalve het interieur (laat die jaguartroep er gewoon uit) en de kleur is dit echt mooi gedaan hoor.
Rvh zegt
@ Mr ja die k1 attack heb ik gezien op de AutoRai dit jaar maar op welke auto is die gebaseerd??
Klassiekerrally zegt
H.J. Vaesen: buitenkant is perfect???
Wel eens van proporties gehoord? Die kloppen echt van geen kant!
Verder ontbreken de strips links en rechts over de motorkap en is het interieur inderdaad echt een regelrechte aanfluiting.
Als ze met deze auto nu eens doen wat ze met dat arme Kevertje gedaan hebben… Mijn zegen hebben ze!
Voor wie wil weten hoe een echte E Type S1 er uit hoort te zien: kom op zondag 2 september naar Winterswijk :) (sorry… kon ’t niet laten)
PieterA zegt
De proporties kloppen idd langs geen kanten, en dat interieur dat is een regelrechte slag in het zicht van de echte E-Type’s.
H.J. Vaesen zegt
Klassiekerrally, perfect voor de prijs waarvoor het gedaan is. Vind ik nog vrij impressive, met name op basis van die oude frikandel. Don’t get me wrong, ik zou dit nooit kopen. Ben pertinent tegen replica’s! En ik denk dat ze met deze creatie helemaal op jouw ballen gaan staan.
Klassiekerrally zegt
Ach, ieder moet ’t voor zich weten. Zolang ze niet gaan beweren of pretenderen dat ’t een echte is.
Een replica is in mijn ogen een auto die volledig in de geest van het origineel is opgebouwd. Dus met gebruikmaking van dezelfde materialen, afmetingen, motor, etcetera. Om die reden kan ik een goede replica best waarderen. Zoals de Bugatti die bij onze Klassiekerrally Winterswijk meerijdt:
Maar vorig jaar kwam er een GT40 look-alike. Met Audi motor en foute velgen. Dat vind ik dan dus een kitcar:
Klassiekerrally zegt
Oh… toevallig staat daar een echte E-type S1 naast :)
Mr zegt
De K-1 Attack is een kwaliteitsproduct, opgebouwd uit Honda-, Audi- en in eigen beheer ontwikkelde onderdelen.
XP zegt
Jammer van het interieur maar toch wel een geslaagde conversie… Maar een echte jaguar zal het nooit zijn :)
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Zelf heb ik niet zo veel problemen met een replica, zolang het maar goed lijkt op het origineel, en de bestuurder vooral niet pretendeerd een echte te rijden.
Wat betreft kitcars: ook deze auto’s kan ik bijzonder waarderen, maar dan praten we over radicals, westfields en ander serieus circuitspeelgoed.
En Lotus 7 replica’s/kitcars kan ik ook nog wel waarderen, zolang er maar minstens een 2.0 16v motor in hangt met ruim 150 pk. Uiterlijk is, volgens mij, voor deze auto’s ondergeschikt. Het draait maar om één ding en dat is zo snel mogelijk over het asfalt schieten.
Mr zegt
daar word je niet echt wijzer van heb ff beetje gezocht maar volgens mij is k1 attack nu een echte auto en geen kitcar meer:D
• Motor:
• Cilinderinhoud:
• Versnellingen:
• Wielen:
• Banden:
• Gewicht:
• Acceleratie:
• Max. snelheid:
242 pk V6
optioneel in voorbereiding 320 pk V6
3000 cc
6, handmatige bediening
215/45 ZR 17” voor
265/35 ZR 18” achter
Speciale racing compound, exclusief ontwikkeld voor de K1
992 kg (Standaard versie)
0-100 km/u: ca. 4,9 seconden
250 km/u
ik dacht eerst ergens te hebben gelezen op een escort ofzo :P
Steven met de toogzweer zegt
“1963 Jaguar E-Type XKE convertible recreation. This car comes equipped with a fuel injected rotary engine, new convertible soft top, new convertible boot, new oem vintage lights and bumpers, new tires and wheels, power steering, power disc brakes, power windows, leather seats, five speed manual transmission, 1.000 watt Blaupunkt $3.500 stereo system with Kenwood amps and upgraded speakers, built in front and rear radar jammers”
Laatste zin is wel komisch voor een “1963 Vintage Jag” :-)
OJ zegt
@ Klassiekerrally: ontzettend off-topic maar hoe kan een replica als die Bugatti bij het RDW als Bugatti uit 1927 te boek staan? Omdat ‘ie opgebouwd is vanaf een origineel chassis of zo? In dat geval zou het bijna een restauratie zijn, toch?
henkjan zegt
@H.J. Vaesen
Heeft u daadwerkelijk een teckel?
Rvh zegt
Hier hou ik niet van dit is gewoon nep en naar mijn mening is alles wat nep is slecht. iemand oneens?
Js zegt
De K1 Attack is wel degelijk een kit-car…maar dan heel anders van andere kit cars. Je neemt een Honda Accord, en rukt er een aantal onderdelen uit (stuur en rem systemen, chassis, etc etc) en de rest gooi je weg. Daarna bouw je stapsgewijs de K1 op met de onderdelen die naar je zijn verstuurd. Het is een “Kit-car” omdat je de onderdelen los krijgt bij de producent en dan zelf in elkaar moet zetten, maar niet omdat het goedkoop of slechte kwaliteit is….
De K1 heeft meerdere mogelijkheden qua motorisering dan alleen maar die V6 motor… er kan ook een S2000 I4 240pk of een Audi motor in… (je moet alleen andere montage steunen aan het chassis bevestigen) Ik heb zelfs gehoord van een project met supercharged V8 aan de andere kant van de grote meer…
Het is niet een goedkoop project… De kit is inderdaad van hoge kwaliteit en daar betaal je ook voor. Maar het eind product is echt schitterend. En omdat je bepaalde onderdelen zelf moet regelen, heb je veel opties en keuzes.
(lijkt mij een leuk project, een K1 Attack met een V12 uit een BMW 850 en dan nog even 2 turbos erop schroeven, moet passen :p)
Het is volgens mijn inziens toch nog steeds een kit-car, omdat de producent hem niet in elkaar zet, dat moet je of zelf doen of laten doen door een garage. Waarna hij nog eens gekeurd moet worden voordat hij op de openbare weg mag rijden. Maar dat maakt hem natuurlijk niet minder…. Ik zou er zo eentje willen bouwen…
Guido van H. zegt
@RvH,
Ja, ik ben er mee oneens!
Ik vind het ok, zolang het netjes gedaan wordt…Zoals een mooie AC Cobra-kitcar ofzo!
Tja, je roeit met de riemen die je kunt vinden!
Enne, men is toch vrij in zijn keuze? Of beslis jij anders?
lincoln zegt
niemand maar dan ook niemand van de mensen die hier commentaar geven kan dit nadoen .. een beetje respect zou op z,n plaats zijn
on-topic .. kan er niet warm van worden .. maar wel een goede poging tot.
Klassiekerrally zegt
@ lincoln: speak for yourself please…
w0o0dy zegt
Kitcars kunnen echt super auto’s zijn. Als het een auto als een Lotus/Caterham 7 is of een Cobra dan ziet de auto er best goed uit. Vaak rijdt zo’n auto geweldig, als degene die de auto heeft gebouwd weet wat ie doet en de afstelling voldoende aandacht geeft (en dan doel ik niet op de motorafstelling of de afstelling van de radio ;) )
Een replica zou zo dicht mogelijk bij het origineel moeten blijven qua materialen en qua proporties en details…. anders slaat het eigenlijk nergens op.
Deze “e-type” geeft me gemengde gevoelens. Aan de ene kant valt de auto best mee en zal een niet kenner denken een e-type te zien. Aan de andere kant zie ik ook wel veel dat niet klopt, maar ja… wat nou als je rx-7 in puin ligt en je droom was een e-type maar dat soort geld kun je in dit leven wel vergeten? Tja ik weet het niet…. maar één ding weet ik wel! Dat interieur is shocking, f******ng ugly!! Reden genoeg om dit apparaat blind tegen een boom te parkeren. Hoe kun je nou zo stom zijn zoveel aandacht aan de buitenkant te besteden en dan verkloot je het deel dat je het meeste ziet als bestuurde zo enorm, gruwelijk magistraal?
Guido van H. zegt
@Woody,
Idd. had een beetje “opplakbaar hout (net echt)” het interieur kunnen opleuken… :)
Misschien een klusje voor de nieuw eigenaar…Als deze zo verstandig is om Autoblog.nl te lezen, zo af en toe!
:D
Dink zegt
Ik kom niet meer bij.
Rvh zegt
@ Guido van H. Ja het kan idd best mooi zijn maar ik heb liever gewoon origineel maargoed, dat is weer een mening natuurlijk; )
Klassiekerrally zegt
@ Guido van H.:
[anorak mode on]
In een Jaguar E-type hoort GEEN plakhout! Zelfs geen echt hout (behalve op ’t stuur dan).
De dashboards zijn afgewerkt met schrompellak en bij de eerste serie (de ‘flatfloors’) in ’t midden met aluminium.
[anorak mode off]
rotorhead zegt
Hoe heeft die man het in zijn hoofd kunnen halen dit te doen…
Fiësta, de Rijdersauto zegt
ik vind kitcars kutcars….Doe mij maar gewoon die RX-7 uit de jaren 80 met wankelmotor aub ;)
Mr zegt
je kunt de k1 ook voor je laten bouwen in de fabriek voor meer prijs is het dan een auto of nogsteeds een kitcar?
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
Als liefhebber van Engelse auto’s, met name de Jag E-type zeg ik: Shock! Awe!Appalling! Het is een belediging voor Jaguar.
De verhoudingen kloppen niet. De “bonnet” is veel te kort. Over het interieur is al genoeg gezegd dus voor mij is dat “water under the bridge”. Verder ben ik het eens met de opmerking dat dit ding de shredder in mag.
Dit is een echte
Dink zegt
De Jaguar-badge op de dash! . . . Nou echt heel knap maar ook rete-pastiche.
:rofl: Ik kom echt niet meer bij . . . Je fopt wel goed met deze kit trouwens. Ook leuk: Countach op Fiero-basis. Ik heb ergens een link naar een website die heel wat mid-engined supercars op basis van de Fiero maakt. Superfout natuurlijk, ach: lollig.
Klassiekerrally zegt
Ha! Dat is allemaal nog niks. In 1999 of 1998 hadden we een deelnemer aan de rally die zich ingeschreven had met zijn MG TD.
Op de dag zelf komt er een autotransportertje met daarop een TD. Maar ik zag er ‘iets’ aan. Toen ze de motor startten, hoorde ik ook wat ik er aan zag.
Het was een kitcar op basis van een Kever!!!
Dat is op zich al sneu, maar dan nog glashard beweren dat ’t een MG TD is, is ronduit zielig! Was ook de eerste en de laatste keer dat die mensen hebben meegedaan.
hupke zegt
schandaalig, ziek gewoon. Een pracht wagen als een “e” mag gewoon net nagebouwt worden p de basis van de eerste de beste flut jappaner? ze moesten idiooten die zoiets bouwen straffen .
Frits zegt
Ik wil even reageren op de k1 discussie…
Het is geen kitcar meer, alleen nog af fabriek te bestellen.
Wordt zelfs thuis bezorgd als je zou willen.
De importeur met alleenrecht ( wereldwijd) zit in Katwijk.
Ik heb ze dit weekend gezien bij de Champcars in Assen.
Ze gaan er volgend jaar als het goed is zelfs mee racen in de Dutch Supercar Challenge.
Zie http://www.supercarchallenge.nl. of http://www.k1roadster.com.
Johan zegt
Hey klassikerrally, je schrijf een stukje over de bugatti replica. Zou je er wat meer over kunnen vertellen bv: op welke basis is deze gebouwd, waar je spullen/onderdelen kunt vinden voor deze auto of als je dat zelf moet maken en wat het uiteindelijk kost om zelf zo’n auto te bouwen. Ik vind het nameijk een prachtige wagen ook al is het een replica. bvd.
Groeten.
1977frans zegt
Tja, wat zal ik hier over zeggen…. Knap gemaakt maar ik had mijn energie denk ik in iets anders gestoken. De verhoudingen kloppen niet en over het interieur zal ik maar helemaal zwijgen. En dan die wankelmotor?!. Ik zou er niet in gezien willen worden.
Ik vind zelf wel dat een replica kan. Zoek maar eens naar een challenger e type. Dat is ook een kitcar met een speciaal ontworpen chassis en verder geheel op basis van een jag xj6 incl motor bak en aandrijving. Ik vind t mooi