Na 42 jaar stofhappen werd de E-Type eindelijk uit een Franse schuur gehaald. Een vondst met een bijzonder verhaal.
Volgens Barnfinds werd deze E-Type in 1964 nieuw gekocht door een Franse Bugatti-coureur. Hij had de smaak van snelheid ook buiten het circuit te pakken en vond dat zijn Jag niet rap genoeg was. Na een aantal aanpassingen door zijn monteur zou de E-Type een top van 250 km/u halen, 20 km/u harder dan de originele topsnelheid.
Het is niet bekend waarom deze Jaguar E-Type naar zijn permanente stalling werd verbannen. Was de vermogenswinst niet naar wens? Of kreeg de coureur technische problemen door het werk van de monteur?
Hoe dan ook, de Jaguar gaat op 22 juni onder de hamer. Het exemplaar is nog bijzonder gaaf en heeft 46.000 km gereden. Het veilinghuis verwacht een opbrengst tussen de 38.000 en 45.000 euro. Niet veel geld vergeleken eerder geveilde barnfinds.
Design_Driven zegt
Ja het is niet het meest gewilde type E-type maar ik zal niet verbaasd zijn als hij het toch niet meer op brengt.
desjonnies zegt
@sketcher:
Ben je niet in de war met een E-type 2+2 die een hogere voorruit en dak heeft en de chromen strip over de zijkant ?
Dit is volgens mij wel een gewilde, ’t is een Series 1 Coupé .
In een mooie kleuren combinatie.
Met een origineel Parijs nummer uit die tijd
Me zal altijd de Coupé prefereren boven de cabrio.
gijsso zegt
Toch wel benieuwd hoe die twee handafdrukken zo pontificaal op de motorkap komen. Wellicht dat de dochter van de boer daar iets meer van weet… *Giggedy*
Maar wat een prachtvondst. Ziet er op het eerste gezicht goed uit, waarschijnlijk moet ie wel compleet gerestaureerd worden, maar sowieso wel waard. Zeker meer dan die geschatte 40 mille.
norge zegt
Franse Bugatti-coureur….wie dan?
thomcarspotter zegt
@norge: http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Frans_autocoureur zoek maar uit! :)
rotarypowah zegt
@norge: Maurice Trintignant.
tupperware zegt
@rotarypowah:
Wie kent hem niet..
Volgens mij is hij later autojournalist geworden en zijn er nog stukken van hem in Autoselect gepubliceerd.
Het was echter zijn broer Louis die coureur was voor Bugatti, wat natuurlijk niet uitsluit dat hij zelf voor de oorlog met een Bugatti geracet heeft.
rotarypowah zegt
@tupperware: Maurice heeft in ’56 voor Bugatti gereden en was de laatste Fransman die voor het merk reed.
De Jaguar in dit artikel is van de laatste Fransman die voor Bugatti reed geweest. Dus dan kom ik uit op Maurice, ipv Louis, die ergens in de jaren ’30 het leven liet.
tupperware zegt
@rotarypowah:
Thanx, zo leer je nog eens wat, zijn broer heeft inderdaad in ’33 het leven gelaten.
2995cc zegt
goud! Ik zou m heel graag willen
knipperlichtje zegt
Ik blijf barnfinds echt iets bijzonders vinden, schatzoeken voor volwassenen en er hangt altijd een verhaal achter.
mashell zegt
Ik heb het idee dat die meeste “barn finds” fake zijn en vooral dienen om met een leuk verhaal de verkoopprijs van een slecht onderhouden klassieker een beetje op te krikken.
mclarenf1lm zegt
Ging het er bij een barnfind om dat het een originele wagen was, en je de historie kende. Deze is juist aangepast (niet eens bekend wat)
Rob zegt
Ze blijven iets magisch hebben, die E-type’s. Schitterende wagens. Helemaal de cabrio’s.
Een groene E-type Series I cabrio, een rode XJ40 met van die ronde koplampen en een spiksplinternieuwe donkerblauwe XK coupe; de ideale opritvulling wat mij betreft. Wie sponsort?! ;-)
FIAT127 zegt
Le Barnfind