Het maakt eigenlijk niet uit wat er nu nog voor nieuws aankomt. Zo fraai als deze Jaguar E-Type restomod wordt het niet. Maar wat is het eigenlijk?
De Jaguar E-Type is misschien wel de meest baanbrekende sportwagen ooit gebouwd. Ja, we rekenen ook iconen als de Porsche 911 of elke Ferrari mee. De Jaguar E-Type was zeer snel, bijzonder krachtig, verrassend betaalbaar en oh ja: oogverblindend mooi.
Mooiste auto volgens Ferrari
Tijdens de lancering van de E-Type op de Salon van Genève, gaf Enzo Ferrari aan dat het de mooiste auto was die hij ooit had gezien. Mocht je een Jaguar E-Type als klassieker wensen, is het een prettige gedachte dat de Engelsen er een hele hoop van gebouwd hebben. Een E-Type zal nooit een goedkope auto worden die je op elke straathoek ziet, maar naar klassiekerbegrippen is het goed te doen.
Volgens sommigen valt er overigens wel wat te verbeteren aan de E-Type. Ondanks een paar enorme pluspunten, was de E-Type ook zeker niet perfect. Maar hey: het is een auto uit 1961, niets was toen perfect. Daarom is er een bedrijf ‘Eagle’ genaamd, dat zich bezighoudt met het produceren van Jaguar E-Type restomods.
Woodham Mortimer
De E-Type die je op de foto’s ziet is een samenwerkingsproject van de restauratieafdeling van Jaguar en Woodham Mortimer. Allereerst behandelen we even die naam. ‘Woodham Mortimer’ is de beste naam die je in bekakt Brits kunt uitspreken en alleen daarom al is deze Jaguar bijzonder geslaagd. Woodham Mortimer is ook een team dat racet met E-Types, dus ze kennen de techniek van haver tot gort.
Het uiterlijk van deze Jaguar E-Type restomod is heel voorzichtig aangepast met hele subtiele details. Kijk maar naar de chromen bumpers, die hebben niet de verticale opzetstukken, waardoor het geheel veel cleaner oogt. Ook zien fraaie ‘period correct’ racevelgen.
Technische aard
De meeste wijzigingen bij deze Jaguar E-Type restomod zijn echter van technische aard. De 4.2 liter zes-in-lijn is vervangen door een 4.7 liter groot exemplaar. Woodham Mortimer heeft de motor tijdens de vele races goed kunnen testen. Het blok is goed voor 400 enthousiaste paarden. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, die Woodham Mortimer zélf hebben geproduceerd.
Nieuwstaat
Om die 400 pk’s goed op de weg te krijgen, is er een sperdifferentieel van Powerloc. Het chassis is uiteraard aangepast met verstelbare dempers en veren. Tevens zijn er stevigere anti-rollbars voor en achter. De remmen zijn uiteraard ook verbeterd. Voor heb zijn er klauwen met zes zuigers, achter heb je alsnog vier zuigers. Uiteraard is ook het complete interieur weer naar nieuwstaat gebracht.
Niet goedkoop
Zoals je waarschijnlijk wel verwacht, dit soort aanpassingen zijn nooit goedkoop. Zeker niet als men het heel goed wil doen. Bij Woodham Mortimer willen ze dat, vandaar hun vraagprijs van 330.000 tot 350.000 Britse ponden. Mar ja, dan heb je wel de fraaiste auto van vandaag en waarschijnlijk de gehele week én maand. Ook wat waard.
thjvanvlerken zegt
Eagle e-type ?. Een auto die bij de voorkeur heeft op het moderne sportief spul.
ingloriousleon zegt
@thjvanvlerken: dit is geen Eagle Speedster
thjvanvlerken zegt
@ingloriousleon: i know speedster zit zoiezo geen dak op.
seanxtype zegt
@thjvanvlerken: geen eagle speedster, die zijn namelijk duurder. 500k in ponden
SvenskaAeroplanAB zegt
Dit zou met een NSFW tag moeten komen… Absolute perfectie op wielen
VeniVidiVici zegt
@svenskaaeroplanab: Sinds wanneer is Autoblog een Dumpert geworden?
sabrerator zegt
Voor mijn smaak zijn de bandjes nét een maatje te breed, maar dat belemmert me niet dit ding onmiddellijk op mijn oprit te willen hebben.
Misschien alleen in mooi donkergroen, maar dit interieur is perfect zo.
davelepeef zegt
Wat is hier nou precies restomod aan? Hij is niet echt gemoderniseerd toch?
clubbtraxx zegt
@davelepeef Nee, logisch…. nieuwe motor en bak, nieuw onderstel, nieuwe remmen en wielen en de nodige uiterlijke aanpassingen noem jij ‘niet echt gemoderniseerd’ Tja… wanneer dan wel?
davelepeef zegt
@clubbtraxx: nou, misschien klopt mijn visie op ’n restomod wel niet. Ik noem ’t een restomod als er bijvoorbeeld een moderne aandrijflijn in wordt gehangen. Toepassing van elektronica, ook. Ik kan me vergissen maar ik lees dat er een opgeboorde / aangepaste versie van een oorspronkelijk blok in ligt. Notabene op carburateurs. Ik noem dit vooral modificeren. Restomodden is toch vooral een restauratie waarbij je componenten moderniseert ipv enkel opwaardeert/verbetert??
O plaat zegt
De remmen zijn gemoderniseert, de motor is ge moderniseert, de ophanging is gemoderniseert, de carrosserie en het interieur zijn gerestaureerd. Dit is dus weldegelijk een restomod, ik durf zelfs meer zeggen dit is een restomod done right, ziet er origineel uit maar rijdt leuker dan een nieuwe jaguar. een origineel ogent blok zonder Electronica onder de kap maar toch met dubbel zo veel power als origineel met een moderne ophanging en remmen die je niet ziet zitten. Love it! Heb net het zelfde gedaan met mijn 66er Mustang maar dan voor 1/10van bedrag dat ze voor dit exemplaar vragen…
davelepeef zegt
@clubbtraxx: in mijn straatje bijvoorbeeld, een ouwe Escort met een duratec, een sequentiële bak, carbon body delen etc. Dat soort fratsen?
lecomte zegt
Doe mij er maar eentje in bordeauxrood.
Gulli zegt
Op de een of andere manier vind ik de coupe toch altijd iets ouder ogen dan de cabrio. Krijg er altijd een beetje een Traction Avant idee bij
vtie zegt
Die kleur! Mannnn wat een bak zeg!
jjcp zegt
Vraag mij toch wel altijd af hoe ze aan zo’n prijs komen bij dit soort restomods. Stel je begint met een e-type voor €100.000 . En dan die modificaties, das toch nooit 2 ton aan modificaties? Opgeboorde motor, vers interieurtje, nieuwe remmetjes en schokbrekers/veren en wat custommade velgen, oh en een sperdifferentieel. En eventueel wat verstevingen aan het chassis/doorlassen carrosserie. En dat voor 2 ton?
stalensnuitje zegt
@jjcp: en hoeveel uren zitten erin om het te bedenken, uitproberen en testen? Mislukte ideeën en overhead er ook nog even bij optellen. En dat delen door het aantal dat je ervan denkt te verkopen. Het is heel veel geld, dat zeker, maar ik vind ’t geen gekke prijs.
mustang750supersnake zegt
jammer van dat stuur…..